Díky variabilitě židovského
kalendáře nás dnes čeká ne jedna paraša, ale hned dvě:
Matot a Masej. A zároveň se dnešním čtením taky loučíme
se čtvrtou knihou Mojžíšovou- Bemidbar ( = na poušti).
Kromě jiných, zajímavých témat, například o útočištných
městech, tu máme jednu fakt nudnou pasáž o čtyřiceti
dvou zastávkách na cestě pouští. Posuďte z malé ukázky
sami, jestli není telefonní seznam záživnější: „Vytáhli
z Refidímu a utábořili se na Sínajské poušti. Vytáhli ze
Sínajské pouště a utábořili se v Kibrót- taavě. Vytáhli
z Kibrót- taavy a utábořili se v Chaserótu. Vytáhli
z Chaserótu a utábořili se v Ritmě. Vytáhli z Ritmy
a utábořili se v Rimón- peresu.Vytáhli z Rimón–peresu
a utábořili se v Libně. Vytáhli z Libny a utábořili
se v Rise. Vytáhli z Risy a utábořili se v Kehelatě…“
(Bemidbar 33,15- 22) Musíte sami uznat, že to spíš
vypadá jako takový hodně úsporný zápis v kronice o cestách
skautského oddílu. Čtenář se musí nutit, aby nepřeskakoval
řádky. Jaký to může mít pro nás význam?
No, asi pro historiky a archeology,
jako zdroj starobylého místopisu. Ale pro nás ostatní? V Tóře
ovšem není nic bez významu, každý úsek k nám mluví o
těch nejpodstatnějších záležitostech. Proto se komentátoři
vždycky snažili hledat poučení i v tomto fádním výčtu.
Midraš říká, že to je jako sentimentální cesta, při které
otec synovi připomíná místa, kde se mezi nimi odehrály důležité
události. A Otec to je Stvořitel, který tuhle cestu přikázal.
Raši zase připomíná,, že polovina těch míst připadá na první
a poslední rok putování. A na zbývajících dvacet změn zůstává
dlouhých třicet osm let. To znamená, že tam musely být delší
časové úseky, kdy žili v poklidu na jednom místě. Má to
ukazovat i na milosrdenství Otce. Midraš Tanchuma
zdůrazňuje, že tento soupis Mojžíš zapsal na důrazné
doporučení Pána Boha. Má to být připomenutí, že jsou místa,
kde ho vyvolený lid provokoval k hněvu. A zase jsme u toho
milosrdennství.
Maimonides se na druhou stranu
domnívá, že jde o připomínku zázraků. A to je potom celkem
srozumitelné. Podívejte se přece pozorně: čtyřicet let vůbec
přežít na tak nehostinných místech! Když si představíme, na
jakých místech byly ty zastávky, tak to jen zvyšuje tu malou
pravděpodobnost přežití- bez nějaké neobyčejné pomoci
odjinud.
Navíc, ta cesta musela mít nějaký
smysl, vždyť se tam pohybovali vždycky na Boží příkaz. Takže
ta zdánlivá chaotičnost, kdy se jednou přiblížili k zaslíbené
zemi, a pak zase naopak, nebyla náhodná. Už to bylo mnohokrát
řečeno: tady, na poušti, se zrodil národ svobodných lidí,
kteří už nemysleli jako otroci. Ale svoboda nebylo to poslední,
co si měli vtisknout do svého nitra. Měli poznat Boha, aby se
mohli stát Jeho svědky. A to je ta druhá, obtížná lekce.
Svobodu dostali oni i my jakoby darem, to druhé si musí každý
vybojovat sám v sobě. Svoboda není bezbřehá, je tu i
odpovědnost k Bohu a k ostatním lidem. Po roce 89 si také
mnoho lidí myslelo, že ta svoboda je o tom, že si teď mohou
dovolit všechno a utrhnout pro sebe bezohledně co se dá. Následky
toho pociťujeme dnes víc než kdy jindy. Ale dokud si člověk
nepřipustí vyšší odpovědnost, tak to takhle opravdu chodí.
Každý by chtěl být jen tím velkým šéfem, aby už nebyl nikdo
nad ním.Trochu to připomíná ten vtip, kdy Moše Goldstein, velký
šéf ve firmě, si na setkání se zaměstnanci postěžoval, že mu
neprokazují žádnou úctu. A druhý den přišel z domova
s cedulí: „Já jsem šéf!“ A tu ceduli si přilepil
páskou na dveře kanceláře. Když se vrátil z oběda, našel
na stole vzkaz: „Vaše žena volala, že chce vrátit ceduli!“
A tak to dneska chodí. Autoritu by
chtěl mít každý, ale ta se nezískává ani funkcí, ani penězi.
Vážit si můžeme poctivého člověka, který ctí pravidla,
zákony. A když se navíc řídí i těmi pravidly nepsanými,
jednoduše- prostou slušností, může pak vzniknout autorita-
nevynucená, skutečná, přirozená.
I my bychom se mohli ohlédnout a
projít se v duchu svým životem, svojí životní cestou. Určitě
bychom tam našli množství zajímavých zastávek. Na některých
jsme zažívali nezasloužené požehnání a opravdové štěstí,
jindy bychom některé zastávky vymazali, protože na ně pyšní
být nemůžeme. Jednou v poklidu, jindy se události řítily.
Ale celá ta cesta každého z nás má taky svůj účel. Máme být
svobodnými lidmi, kteří jsou schopni jak sobě, tak i druhým
přiznat stejnou lidskou důstojnost. A na základě toho
ohlédnutí za svou cestou můžeme uznat , že i ta naše cesta
přece jen dává smysl a přemýšlet o tom, jestli naše vlastní
ego není tou poslední překážkou, abychom byli schopní se vděčně
sklonit před autoritou nejvyšší. A poznat Boha, tak jako Izraelci
na poušti . Lévinas to popisuje tak: „Poznání Boha k nám
přichází jako přikázání, jako micva. Poznat Boha,
znamená vědět, co je třeba dělat.“ Izraelci to tenkrát
zažívali 40 let na poušti. My dnes s Tórou v ruce a
v srdci. Jde o stejnou, výchovnou cestu, tenkrát i dnes.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire