Tato sidra Ekev by se dala tématicky rozdělit
na několik oddílů, jako výzva k poslušnosti, výzva k vděčnosti, k pokoře
a k následování. Takže kdyby se vám zdálo, že vás budu k něčemu
vyzývat, není to prosím můj nápad.
Text
začíná touto větou: „Jestliže budete poslušni oněch zákonů a budete je
zachovávat a uplatňovat, zachová Hospodin, tvůj Bůh, svou smlouvu a tobě milost, jak přísahal tvým otcům.“ (Devarim
7,12). Slovo „ekev“, jestliže,
znamená také „pata“. Proto k tomu verši říká rabín Lejb ze Sasova zhruba
toto: člověk si musí dobře rozmyslet každý svůj krok, který dělá a zamýšlet se
nad tím, jestli jím plní Boží vůli. Jiní zase v té „patě“ a v tom
„jestliže“ vidí to, že pata je v podstatě ta nejnižší a nejméně citlivá
část končetiny člověka a proto je to příhodná symbolika jeho fyzické povahy,
která by i tak mohla být změněna nasloucháním Božímu slovu.
Už při
paraše Devarim jsme si říkali o
rozdílu mezi tím, když Izrael na poušti Boha viděl, a když jej pak pouze slyšel
prostřednictvím Jeho slova. Na začátku paraši
Vaetchanan ještě Mojžíš touží „spatřit tu dobrou zemi“ (Devarim 3,25), vidět ji, zatímco na
začátku paraši Vaetchanan říká Bůh:
„jestliže budete poslouchat (doslova poslechnete) tyto zákony...“ Něco vidět
je jasnější a přímočaré. Pokud slouží zrak, není mlha, atd., tak není sporu o
tom, co vidíme a může nás to jednoduše ovlivnit. Ale něco skutečně vyslechnout
je problém. Když už si udělám čas, abych někoho nebo něco vyslechl, v té
spoustě možností, které se nabízejí ke slyšení, pak to vyžaduje i něco ode mě. Musím být nějak
připravený, citlivý k tomu, co se chystám vyslechnout. Pak se to teprve
může dostat do mého nitra a může mě to nějak ovlivnit.
V dnešní době, kdy Boží tvář je skrytá a my ho musíme hledat
vnitřně, je slyšení významnější než kdy předtím. Vidění je jedna
z lidských schopností. Ale když se něco z toho, co slyšíme, dotkne
nás, našeho intelektu, ve snaze pochopit Boží příkaz, Jeho vůli, tak jakoby
celý člověk ožívá, startuje, a celá ta vnitřní proměna se potom projevuje správnými činy.
Dokonce i židovské právo to odráží. Protože pokud někdo nešťastně zaviní
něčí slepotu, je povinen mu nahradit ztrátu očí. Ale když je někdo zodpovědný
za jeho hluchotu, je povinen mu zaplatit za celou hodnotu jeho života, jako by
ho obral o všechny jeho schopnosti (Bava Kama 85b, Šulchan Aruch, Chošen Mišpat, kap. 420, 17 a 25). Snad proto je i v dnešní paraše druhá
část tak podstatné modlitby „Šema Jisrael“ – Slyš, Izraeli!
Minulý
týden a teď v tomto týdnu čteme
první haftarot „útěchy“, dvě silné pasáže z proroka Izajáše, které
představují vizi naděje a útěchy pro Izrael v temných dobách po ztrátě Chrámu. Midrašický zdroj však říká, že je mezi nimi rozdíl. U první z nich jde o
Boží výzvu k prorokům, aby utěšili lid. Ale Izrael už usiluje o víc, potřebuje útěchu od samotného Boha. A to je to, co
představuje druhá haftara, připojená ke dnešnímu čtení Tóry.
Tady
snad můžeme vidět souvislost mezi těmito dvěma druhy zjevení, zastoupených
v parašách Vaetchanan a Ekev, a dvou druhů útěchy, obsažených
v jejich haftarách. To je důvod,
proč haftara k Vaetchanan „Potěšte, potěšte Můj lid“, popisuje nepřímou
útěchu, takovou, která přichází prostřednictvím proroků.
Ale
haftara k paraše Ekev předkládá lidskou snahu bojovat vnitřně, i když
s Bohem. Její úvodní slova dramaticky vyjadřují tuto nejtemnější situaci:
„Ale řekl Sijón: Hospodin mě opustil, Panovník na mě zapomenul.“ A přesto je
právě tohle měřítkem niternosti, když potěšování proroka nestačí. A tak nám
midraš říká, že Bůh přistupuje na žádost Izraele. Přiznává: „Ty utištěná,
vichrem zmítaná, útěchy zbavená“. Vztah s Bohem není přetržen, stále
můžeme milovat Boha, jak nás k tomu Šema
vybízí. V paraše Vaetchanan,
spojené s viděním a přímým kontaktem s Bohem, je první část modlitby Šema. Tam jsou jen příkazy, ničeho víc
nebylo třeba, tváří v tvář Bohu člověk nepotřebuje žádnou jinou pohnutku.
V paraše Ekev je druhá část Šema
doplněna o odměny a tresty. Jde o ústupek lidské křehkosti, lidé pro
začátek potřebují motivaci, odměnu a trest, aby to mohli pochopit z čistě
lidského hlediska. A tak se obloukem
dostáváme k začátku naší paraši: „Jestliže budete poslušni oněch zákonů a budete je zachovávat a uplatňovat,
zachová Hospodin, tvůj Bůh, svou smlouvu a tobě milost, jak přísahal tvým
otcům.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire