Dnešní drašu k paraše Behaalotcha ze IV. Knihy Mojžíšovy – Bemidbar začnu vtipem o židovských matkách. Ty jsou známé svojí dechberoucí péčí o své potomky. I když ty vtipy jsou často spíše o tom, že od těch svých potomků vyžadují tu správnou, adekvátní pozornost a vděk, který podle nich není nikdy dost veliký.
Takže: Syn volá své matce na Floridu: „ Mami, jak se ti vede?“ – „Ne moc dobře,“ říká matka. „Velmi jsem zeslábla.“ Syn se ptá: „A co se stalo, že jsi tak zeslábla?“ – „Protože jsem 38 dní nejedla.“ „To je strašné,“ hrozí se syn. „A proč nejíš?“ Matka odpovídá: „Protože nechci mít plnou pusu, kdybys mě náhodou zavolal.“
V naší paraše můžeme číst
o Mojžíšovi, kterému už začínala docházet trpělivost se svěřeným lidem. „Mojžíš...vyčítal Hospodinu: „Proč zacházíš se svým služebníkem tak zle? Proč jsem u
tebe nenalezl milost, žes na mě vložil všechen tento lid jako břímě? Copak jsem ho porodil já, že mi říkáš: Nes
jej v náručí jako chůva nemluvňátko…?“ (Bemidbar 11,11-12)
Mojžíš
s úzkostí poslouchal stížnosti Židů na manu-
na skvělé jídlo, které každý den padalo z nebes a udržovalo tak lid při
životě po celých 40 let putování po poušti. Dovedl si představit Boží hněv za
takovou nevděčnost a tak se tu svým způsobem od lidu distancuje. Ve verši se
tak trochu naznačuje, že kdyby tak ještě byl jejich matkou, tak prosím-
k té patří to, že se o děti postará za každých okolností. Ale on už toho má fakt plné zuby!
Chofec
Chajim z tohoto příběhu vychází a říká, že se rodiče nemohou vyhýbat své
odpovědnosti za péči o své děti
a to bez ohledu na to, jak obtížný je to úkol. A já k tomu dodám příklad
poněkud současnější.
Rabi
Cvi Trenk z mesivty Chaima Šloma, byl velice příjemně překvapen. Boruch
Adler, student z jejich školy, během posledního měsíce prokázal výrazné
zlepšení v učení i v celkovém přístupu. Rabi Trenk proto neváhal a
zvedl telefon, aby se spojil s rodiči Borucha a informoval je o tak
pozitivní změně.
Paní
Adlerová zvedla telefon. Když uslyšela tu novinu, přemohly ji emoce. Její hlas
se zachvěl a pak řekla rabínu Trenkovi: „Postila jsem se za něj 40 dní.“
V judaismu je půst opravdu mimořádnou věcí, ne nějakou běžnou
praxí. Proto byl rabín Trenk ohromen: „Co že to říkáte?“
Paní
Adlerová to vysvětlila: „Zúčastnila jsem se výroční večeře ješivy počátkem
tohoto roku. Možná si vzpomínáte, že rabín Bender vyprávěl silný příběh o svém
roš ješivovi, rav Šmuelovi Berenbaumovi a o sobě. V tomto příběhu se rav Berenbaum zeptal
rabína Bendera, jestli se postil 40 dní, než navrhl, aby byl určitý talmid – žák vyloučen ze školy. Řekla
jsem si, že ten můj syn, Boruch, už taky dlouho není v pořádku a ptala jsem se sama sebe, co
pro něj můžu udělat. Modlila jsem se, dávala peníze na cedaku – dobročinnost, ale nedošlo k žádné valné změně. A tak jsem si řekla, že bych ještě mohla
zkusit ten 40 denní půst. A pustila jsem
se do toho. Ne že bych se každý den absolutně postila. Někdy ano, jindy jen dopoledne. A tak jsem teď šťastná, že skutečně došlo ke
značnému zlepšení.“ Je to takový extrémní příklad, ale asi ten syn přinejmenším
musel vycítit, že matce není jeho výkon ve škole lhostejný. A podle sebe soudím, že hladoví lidé nemusí být
zrovna nejpříjemnější společníci…
Někdy
se to zdá tak samozřejmé – skvělý člověk, tak má skvělé děti. Rabín Lefkowitz ale mluvil o tom, že se jednou někdo zeptal Brisker
Rava, jak si zasloužil tak vynikající děti. Rav odpověděl: „Myslíš, že to
přišlo tak snadno ? Stálo mě to mnoho slz.“
I
Mojžíš musel mnohokrát počítat do deseti. Neužil si přitom ani píď ze zaslíbené
země. Ale přivedl na její hranice úplně jiný lid než ten, který vycházel
z Egypta – ze země otroctví. Ačkoliv se tomu bránil, tak
přesně jako ta chůva v tom našem dnešním verši vypiplal sebevědomé,
svobodné lidi, ze kterých se stal
skutečný národ vyvolený.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire