Ve druhé paraše IV. Knihy Mojžíšovi, která se jmenuje Naso, se kromě jiných témat objevuje i problém soty = zbloudilé- ženy, podezřelé z cizoložství. V ješivě jsme nedávno probírali talmudický traktát Sota, takže mám v hlavě i další podrobnosti, které se v textu Tóry neobjevují.
Nejedná se tedy o ženu, která byla svědky přistižena při činu. To je pak
postup jednoznačný. Tady se jedná o podezření. Ale o podezření založené na
určitých faktech. V té době nebylo běžné, aby se samotná žena, natož
vdaná, scházela s nějakým jiným mužem za zavřenými dveřmi. I tak mělo nejprve následovat varování, že se
to jejímu muži nelíbí a nepřeje si to. Když pak svědci dosvědčili, že se situace
zopakovala, musela taková žena podstoupit v Chrámu rituál, při kterém měla
vypít tzn. hořkou vodu. Při tom obřadu se měla prokázat nebo vyvrátit její
vina. Její muž ji přivedl do Chrámu, složil tam oběť z mouky a kohen
vykonal rituál, jehož součástí bylo, že se ta žena napila vody, do které byl
nasypán prach, země z chrámové podlahy. Sice tam byla podlaha vydlážděna
mramorovými dlaždicemi, ale jedna z nich měla úchyt, aby se dala nadzvednout a
získat odtamtud tento prach země. Voda pocházela z kijoru, měděného
umyvadla, ve kterém si myli kohanim
ruce a nohy před službou v Chrámu. Vypadá to nehygienicky, ale šlo o co
největší svatost vody i celého rituálu. Předtím než se sota napila (lépe řečeno sota safek –
žena podezřelá z cizoložství) řekla
amen k přísaze, jejíž text byl symbolicky smytý do nápoje, že když se provinila
a byla nečistá, zapřela manželovi nevěru, tak se její břicho nafoukne a
potratí. Ale jestli nenese vinu, neponese ani žádnou škodu, naopak – Bůh jí
požehná silou, zdravím, lehkým porodem, pěknými dětmi. Slovo přitakání, souhlasu
– amen - říkala dvakrát. Rabíni to dvojí amen vysvětlují dvěma způsoby: První
z nich říká, že amen se jednou říká ke zlořečení a jednou k požehnání, druhý
názor říká, že první amen je k případné nevěře s tím mužem, se kterým je
podezřelá a druhé amen je pro případnou nevěru s dalšími muži. Slova prokletí a
požehnání se smyla a spláchla do nápoje, včetně Božích Jmen, které na něm byly.
Je to další naprostá výjimka, s napsanými Božími Jmény se takto nikde jinde
nezachází, je to zakázané. Ale když jde o to, aby se muž a žena mohli vrátit k
sobě, je to možné. Musel to být působivý
rituál, který skutečně ztěžoval cizoložství, rozhodně ho nepropagoval. Budí
v nás ale taky rozpaky a nechuť. Ta žena se šourala po tom ohromném
chrámovém nádvoří, její krása, upravenost byla pryč, šaty měla poničené, vlasy
rozházené a musela se cítit opravdu hrozně. I když k tomu podezření sama nějak aktivně přispěla, nemusela i tak
nic spáchat a přitom se musela cítit, jak říkal Jára Cimrman, přinejmenším jako sprostá podezřelá.
Pokud
nenastala po vypití nějaká bolestná reakce, bylo to bráno jako důkaz její
neviny. Ostatně, podle tradičního výkladu v případě viny měla nastat smrt
(její i jejího milence), nevinná žena měla být naopak šťastnou matkou. Jde
pochopitelně o trest, vykonaný Bohem, ne lidmi, protože ten nápoj nebyl nijak
škodlivý a podle starších komentátorů nebyl ani hořký v doslovném smyslu. Hořká
byla spíš samotná situace a nedůvěra mezi partnery. Někteří moderní vykladači
ten nepříjemný rituál uhlazují tím, že tvrdí, že šlo spíše o „zkoušku
žárlivosti“ a sloužilo to celé k ochraně ženy před žárlivým manželem. V každém
případě jde o rituál, který je
naprostou výjimkou v Tóře, jediným
takovým „soudem Božím“. A tak není divu, že už středověcí komentátoři zkoušeli
omezit význam toho rituálu, a říkali například, tak jako Nachmanides, že mohl
fungovat pouze v tom případě, kdy většina Izraelců činila Boží vůli... Důležité
je, že praxe hořké vody byla s konečnou
platností zrušena Jochananem ben Zakaj hned po zboření II. Chrámu. Od té doby
hrozí za cizoložství jen rozvod a ne tato ponižující zkouška, nebo něco ještě
horšího.
Přesto, když i dnes o vyhaslém rituálu hořké vody v Tóře čteme, zejména
ženy rychle napadne: a co muž,
podezřelý z cizoložství, ten podobný nepříjemný rituál podstupovat nemusel?
Tady je potřeba vědět, že tenkrát mohl mít muž i dvě ženy, manželky – maximální
počet byly čtyři. To byla ovšem spíše teoretická možnost, není známo, že by
měl kterýkoli z mudrců Talmudu dvě ženy. Znamenalo to, že muž nemůže být
nevěrný s jinou, se svobodnou ženou (natož pak vdanou). Ale rabíni nenechali
muže jen tak na pokoji. V Talmudu je z biblického popisu vyvozený závěr, že
zkouška hořké vody mohla fungovat pouze tehdy, když byl i samotný muž bez
hříchu.
Proč mluvím
zrovna o tomhle tématu z dnešní paraši? Každý, kdo Tóru nezná a zběžně do ní
nakoukne, nám může otlouct o hlavu i tenhle ponižující, dva tisíce let
nepratikovaný rituál. Tóra nám byla dána ne proto, abychom fundamentalisticky,
bezmyšlenkovitě dělali všechno, o čem je v ní zmínka. To ostatně tvoří jednu z
největších hrozeb dnešního světa – náboženský fanatismus. A tak je krásné a hodné příkladu to, co si
rabíni vzali za poučení z tohoto textu- morálnost je pochopitelně vyžadovaná od
nás všech, od žen i od mužů, v naprosto
stejné míře.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire