Podle Tóry je
lidstvo jako celek povinno se řídit sedmi příkazy (nebo spíš principy), které
dal Bůh Noemu po potopě spolu se slibem, že už lidstvo nevyhladí, i když ho
bude dráždit sebevíc. Jsou to: zákaz modloslužby, vraždy, smilstva, krádeže, jedení masa ze živého
zvířete (dělat si z něj „živou ledničku“ třeba jako Masajové, kteří pouští žilou
hovězímu dobytku a krev pijí smíchanou s mlékem, ale v podstatě jde o
zákaz jakékoliv krutosti vůči zvířatům) a rouhání (ve smyslu dělání špatné reklamy-od
nesplněných slibů, falešných přísah až po násilí páchané ve jménu Boha) a
příkaz zřídit soudy, které budou dohlížet na dodržování výše uvedených a hájit
spravedlnost. Židé pak uzavřeli s Bohem smlouvu (nejdřív Abraham a pak
všichni na Sinaji), která nás zavazuje plnit 613 micvot a za to nám Bůh dá zemi
Kenaán, tedy Izrael a požehná nám. Z židovského hlediska tedy opravdu není nutné, aby
všichni konvertovali k judaismu-různé národy a různí lidé mohou mít různé
cesty, jak tyhle požadavky implementovat do svého života a třeba i jiné smlouvy
s Bohem a nikde není psáno, že jedna cesta je správnější, než druhá. A že když Blůh požehná Izraeli, že nemůže požehnat i někomu jinému. Když
použiju metaforu rabiho Sackse (Jonathan Sacks: Radical Then, Radical Now),
všechny jazyky světa jsou shodné v tom, že mají slova, skládají je do vět,
mají způsob, jak tvořit otázku, příkaz atd., pokud se chceme domluvit s ostatními,
musíme umět jazyk-a stačí jeden. To ale neznamená, že ostatní jazyky jsou
špatné, nebo že jeden je lepší, než ostatní.
Pokud jde o
modloslužbu, judaismus nemá žádný problém s islámem, který je důsledně
monoteistický a jeho zákaz zobrazování lidí a zvířat je ještě přísnější, než
židovský. S křesťanstvím je to složitější, středověcí rabíni žijící v islámských
zemích obvykle křesťany za modloslužebníky považovali-uctívání Ježíše jako
boha, modlení se k obrazům a sochám svatých, to na ně prostě bylo moc.
Rabíni žijící v křesťanských zemích byli o trochu smířlivější a nakonec
vymysleli kompromis-pro židy je křesťanství modloslužba, ale pro křesťany-nežidy
nikoliv (tedy, že křesťané nejsou hříšníci, protože věří v Boha, ale
způsob, jakým to dělají (tedy třeba víra ve Svatou trojici) je židům zakázaný).
Křesťanství a
islám jsou ovšem náboženství přesvědčená o tom, že jen ona mají ten pravý a
jediný správný přístup k Bohu a všichni ostatní ho musí přijmout, třeba i
násilím (křesťanství už od násilného „přesvědčování“ ustoupilo, v islámu takové
názorové proudy naneštěstí stále existují). Křesťané chápali židovskou
existenci jako důkaz, že Ježíš existoval (byl to taky žid, takže židé jsou v podstatě jeho
rodina), ale protože ho odmítli přijmout jako Mesiáše (a následně i boha), tak
jim bylo určeno trpět, dokud „neprozřou“. Muslimové akceptovali židy jako „lid
knihy“, ale hnětlo je, že odmítli vyměnit svou Tóru za Korán, uznat Mohammeda jako
proroka a jeho proroctví za to poslední, nejdokonalejší a platné. Logicky ti, kdo věřili to nejdokonalejší
proroctví museli být také ti nejlepší...nejspíš proto se ve spojitosti se
vznikem státu Izrael objevil v tak velkém měřítku islámský
antisemitismus-protože židé, kteří by zhlediska islámu měli být podřízení a
pokoření, si z bažin a pouště vydupali vlastní prosperující stát.
Původně jsem ale
chtěla psát o něčem trochu jiném-jak křesťanství začínalo jako židovská sekta (jedna
z mnoha) a oddělilo se od judaismu hlavně díky prohlášení Pavla z Tarsu,
že pohan nemusí konvertovat k židovství, aby se mohl stát křesťanem (čímž
radikálně vzrosla členská základna nového náboženství), a že Korán inspiraci
Tórou nezapře (bohužel si islám už moc neosvojil židovské „regulační mechanismy“-ústní
Tóru a nebezpečný fundamentalismus v něm bují mnohem snadněji než v židovství
a křesťanství). Někdy příště se k tomu vrátím, asi z tohohle tématu
bude miniseriál.
Poznámka pro
ateisty: židé se neshodnou na tom, zda Tóra přikazuje věřit v Boha nebo
ne, ale co je důležité, aby člověk, který v Boha nevěří, si na jeho místo
nepostavil nějakou modlu-člověka, ideologii, věc. Co přinese zbožštění národa
nebo kolektivu jsme experimentálně ověřili ve 20. století.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire