Jak spolu všechny tyto pojmy souvisí? Začnu od
konce. Šema Jisrael (Slyš Izraeli) je asi nejznámější židovská modlitba, kterou
jsme povinni říkat dvakrát denně-ráno a večer. Technicky vzato to ale žádná
modlitba není, ale jsou to tři pasáže z Tóry.
Slyš, Jisraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin
je jeden! (když recitujeme Šema, tak tady
ještě přidáváme: Požehnané je jméno království Jeho na věky věků.)
Miluj Hospodina, svého Boha, celým svým
srdcem, celou svou duší a z všech svých sil! A ona slova, která ti dnes
přikazuji, měj ve svém srdci! Vštěpuj je svým synům a mluv o nich sedě ve svém
domě a jda po cestě, uléhaje a vstávaje! A přivaž si je za znamení na svou ruku a ať jsou ti šperkem
mezi očima! A napiš
je na veřeje svého domu a do svých bran! (Deuteronomium 6:4-9)
Budete-li poslušni mých příkazů, jak vám dnes
přikazuji, abyste milovali Hospodina, svého Boha, a sloužili mu celým svým
srdcem a celou svou duší, dám vaší zemi déšť v příhodnou chvíli, podzimní
a jarní a budeš sklízet své obilí, svůj mošt a svůj olej. A dobytku dám trávu
na tvém poli a ty se najíš do sytosti. Střežte se však nechat se svádět svým
srdcem, abyste se odvrátili a sloužili jiným bohům a klekali před nimi! Pak by
se na vás vzplanul Hospodinův hněv, uzavřel by nebesa, nebylo by deště, půda by
nedávala úrodu a vy byste z té dobré země, kterou vám dává Hospodin,
rychle zmizeli. Mějte tato má slova na srdci a na mysli a přivažte je jako znamení na svou paži a jako
šperk mezi své oči! A učte jim své
syny a mluvte o nich sedíce doma a kráčejíce cestou, uléhajíce a vstávajíce! A napiš je na veřeje svého domu a do svých bran! Aby se na té půdě, o níž
Hospodin vašim otcům přísahal, že jim ji dá, rozmnožily vaše dny a dny vašich
synů na tak dlouho, kolik je dní nebes nad zemí. (Deuteronomium 11:13-21)
Hospodin pravil Mošem, říkaje: „Pověz synům
Jisraele a řekni jim, ať si v každém pokolení dělají na cípech svých oděvů
třásně a ať přidají do třásně na každém cípu modrou nit. Bude
vám součástí třásně, a budete se na ni
dívat a připomínat si všechny Hospodinovy příkazy a budete je konat a nebudete
se spouštět za svým srdcem a za svýma očima, jimiž se necháváte svádět. Abyste
měli na paměti a plnili všechny mé příkazy a byli svatí svému Bohu! Já jsem
Hospodin, váš Bůh, jenž vás vyvedl ze země Micrajim, abych vám byl Bohem, já,
Hospodin, jsem váš Bůh!“ (Numeri 15:37-41)
Tefilin jsou realizací příkazu
přivázat si Hospodinova slova na svou ruku na mezi oči. Tento příkaz se
v ortodoxii často používá jako důkaz toho, že Mojžíš dostal na Sinaji
nejen psanou Tóru (tedy to, co je dnes Pět knih Mojžíšových), ale i takzvanou
ústní Tóru-prováděcí předpisy, které byly později sepsané v Talmudu.
Protože v Pěti knihách Mojžíšových není ani čárka o tom, JAK bychom si
měli přivázat Hospodinova slova na ruku a mezi oči. Praktická realizace vypadá
takhle:
Uvnitř těch dvou malých krabiček,kterým se
říká batim (domečky) jsou svitky pergamenu
se čtyřmi pasážemi z Tóry, které se o tefilin zmiňují. Dvě z nich jsou
právě součástí Šema a dvě jsou z knihy Exodus.
Tefilin se pochopitelně nenosí celý den, ale
nasazují se jen na ranní modlitbu (a pouze během týdne, nikoliv o šabatu.
Protože jsou znamením a šabat je sám o sobě znamení (že jsme židi) a šlo by
tedy o zbytečnou duplikaci). Tradičně mají tuto povinnost jen muži, protože jde
o micvu, která má své časové určení a z takových micvot byly ženy
z praktických důvodů vyňaty. Nicméně v dnešní době praček, myček atd.
není důvod, proč by tuto micvu neměly plnit i ženy a i mezi ortodoxními (hlavně
mezi moderně ortodoxními) židovkami pomalu narůstá počet žen, které tefilin
používají. Samozřejmě se to neobejde bez vášnivého odporu tradicionalistů.
Název tefilin je odvozen od slova tefila=modlitba. Někdy se používá také název fylaktéria z řeckého phylacterion=ochrana, amulet, což ovšem značí hluboké nepochopení funkce tefilin a jak řekl jeden rabín, jehož jméno si nevybavuju: "Ten, kdo tefilin říká fylaktéria, ten je zaručeně nepoužívá!"
Mezuza je malá krabička, ve které je svitek pergamenu a na něm jsou ručně
napsány opět dva odstavce z Šema Jisrael, které se o mezuze zmiňují.
Mezuza je umístěna na veřejích zhruba ve výšce ramene dospělého člověka, pod
úhlem 45 ° směrem dovnitř. Pro splnění micvy stačí právě jedna mezuza na
hlavních dveřích do bytu/domu,
nicméně ortodoxnější židé mívají mezuzy na dveřích každého pokoje kromě
koupelny, záchodu a kuchyně. Prodávají se i mezuzy do auta, ale nechápu proč,
asi pro obchodní cestující, kteří v autě prakticky bydlí???
Zas jeden obrázek upytlačený z webu, tentokrát mezuza a svitek, který se pak sroluje a dá dovnitř.
Cicit alias třásně. Protože dnešní módní trendy jsou značně odlišné od těch
v době darování Tóry na Sinaji, k realizaci micvy (tedy k připevnění
cicit) se dnes používá speciální kus oblečení zvaný talit. Existují dva druhy
talitu, nejprve tedy ten běžnější zvaný talit
gadol (velký talit)-je to obdélníkový kus látky a v jeho rozích jsou
přivázány cicit (třásně), byl inspirací při tvorbě izraelské státní vlajky.
Nosí se při ranní modlitbě, v aškenázské tradici jej nosili jen ženatí
muži, v sefardské tradici všichni muži starší 13 let a v reformním židovství
nosí talit i ženy (a stejně jako v případě tefilin i talit se začíná
objevovat i mezi moderně ortodoxními ženami).
Schématický obrýzek velkého talitu (nahoře) a k porovnání izraelská vlajka. Podobnost čistě náhodná (obrázky opět upytlačeny na webu).
A pak ještě existuje talit katan (malý talit), který vypadá jako nátělník nebo tričko s cicit
a nosí se pod košilí. V naprosté většině případů ho nosí pouze ortodoxní
muži (už od malička, takže se dá koupit i talit katan s medvídkem a tak).
Ortodoxie se nemůže shodnout, zda „..a budete se na ně dívat“ znamená celý den
(to jsou ti, co nosí cicit z kalhot ven) a nebo jen ráno a večer při
oblékání (to jsou ti, co nosí cicit zastrčené do kalhot).
Talit katan v reálu. Tady ve Štrasburku lze potkat celkem dost mužů, kterým čouhají cicit, v ČR je to dost vzácnost. Obrázky opět upytlačené.
K cicit se váže moc pěkné vyprávění z Talmudu o jednom studentovi, který vždy dbal na to, aby měl cicit na sobě. Jednou se
dozvěděl o velmi krásné prostitutce, která si za svoje služby žádala značnou
sumu. Nicméně student peníze našetřil, sjednal si schůzku, zaplatil a když už
se svlékal, tak ho přes obličej švihly právě jeho cicit. Muž si uvědomil, co to
vlastně chce udělat a zase se oblékl. Prostitutka se ho zeptala proč, zda se
mu nelíbí (něco takového se jí totiž ještě nestalo). On jí vysvětlil, že jak ho
přes obličej švihly cicit, připoměly mu „...a nebudete se spouštět za svým
srdcem a za svýma očima, jimiž se necháváte svádět“ a odešel. Na prostitutku
udělal takový dojem, že vyhledala jeho učitele (rabína), konvertovala a vzali
se a žili spolu šťastně až do smrti.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire