Tóru, alis Pět
knih Mojžíšových, lze najít ve dvou podobách. Jedna z nich je klasická
knižní, často navíc i s komentářem, nebo překladem a říká se jí Chumaš.
Takový chumaš používám i já a když tady na blogu cituji Tóru, používám právě
tenhle chumaš s překladem rabiho Sidona. Na pravé stránce je vždy text
v hebrejštině, včetně vyznačených samohlásek, značek pro kantilaci a
kapitola a verš. Na levé straně je pak český překlad. Ovšem když se při
bohoslužbě čte z Tóry, nečte se z
chumaše, ale ze svitku, přesně takového, jaký byl používaný před tisíci
lety a text je bez jakýchkoliv značek, jen nad některými písmeny jsou korunky a
občas jě některé písmeno větší, nebo menší, nebo napsané nějakým zvláštním
způsobem. Takže ten, kdo čte (respektive zpívá=kantiluje, protože melodický přednes Tóry je jedna hezký a druhak melodie zlepšuje porozumění textu-důrazy na správné slabiky, emoční zabarvení, tedy za předpokladu, že posluchači umí hebrejsky) musí znát text i melodii
předem, a nebo nakukovat do vedle položeného chumaše.
Svitek Tóry je
jednoznačně to nejvzácnější, co v každé synagoze lze najít, a proto se
k němu také všichni chovají s velkou úctou. Pokud by se stalo, že
by svitek upadl na zem, musí se celá komunita postít. Pokud je v textu chyba
(i třeba jen jedno špatně čitelné písmeno) nebo je svitek jinak poškozený,nesmí
být používaný pro veřejné čtení a musí být opraven (svitek je takzvaně pasul-neplatný). Je-li poškozen tak, že už
opravit nelze, nesmí být jen tak vyhozen do smetí, ale uložen v genize
(speciální místnost v synagoze) nebo pohřben na hřbitově. Takové genizy jsou neocenitelným zdrojem informací pro archeology a například proslulá káhirská geniza ukrývala náboženské i obchodní dokumenty z let 870-1880.
Svitek vypadá
tak, jako ve starověku běžně knihy vypadaly. Jsou to pergamenové obdélníky
(pergamen je kůže zpracovaná tak, aby se na ni dalo psát, v tomto případě
se jedná o kůži z košer zvířat, obvykle krávy nebo ovce) sešité
k sobě do pruhu, který je akorát dlouhý, aby se na něj vešel celý text.
Okraje pergamenu jsou připevněny ke dvěma dřevěným tyčím (ec chajim=strom
života), na které se navinuje. Svitek
Tóry speciálně vyškolený písař (sofer) opisuje z předlohy, používá
speciální inkoust, font písma a píše brkem. Píše vždy jednotlivé archy pergamenu
zvlášť a jsou sešité k sobě až na závěr. Vždy, když se chystá napsat Boží
jméno (tetragrammaton), jde se nejprve ponořit do mikve. Z praktických
důvodů tam samozřejmě neběhá jen kvůli jednomu každému napsání, ale nechává
volná místa a vždy po nějaké době zajde do mikve a pak doplní text do mezer.
Než napíše celý svitek, trvá mu to zhruba rok a půl. Samozřejmě taková sranda
něco stojí a cena nového svitku se v současnosti pohybuje kolem 35000
dolarů.
Také svitek
nenecháváme jen tak válet. Obě dvě tyče s navinutým svitkem jsou svázané
k sobě povijanem a přes svitek natažený pláštík. Nahoru na tyče přijde
ještě koruna a nebo dvě „granátová jablka“ (rimonim) se zvonečky, zavěsí se
ukazovátko (při čtení na Tóru nehamtáme prsty), aby se nezatoulalo a někdy ještě
i štít, na kterém je cedulka, která část Tóry se právě tento týden čte, nebo ke které pasáži je aktuálně svitek srolován. A pak
už je možné Tóru uložit do aron ha-kodeš (schránka na Tóru).
Kongregace mají
různý počet svitků (minimálně jednu, ale ideálně alespoň tři), samozřejmě čím
bohatší obec, tím více svitků, zdobnější pláštíky a koruny.
Svitky Tóry, jen v plášti, bez koruny a salších ozdob v již nepoužívané synagoze v Mutzigu (všechny svitky zde jsou pasul-nepoužitelné)
Rozvinutý svitek (opět pasul a opět zrušená synagoga v Mutzigu)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire