Máme tu znovu parašu Toldot
a příběh o bratřích, dvojčatech: znovu je tu o malinko starší
Ezau a jeho bratr Jákob. Všichni si pamatujeme tu povahu Ezaua,
který bez rozmyšlení byl schopen svoje privilegium prvorozenství
prodat mladšímu bratrovi za talíř polévky. Zatímco Jákob
trávil svůj čas ve stanech a podle komentátorů se v nich
učil od svých předků zbožnosti, Ezau tím neztrácel čas. Ezau
se věnoval lovu, léčkám, krvavé zábavě. Byl snad praktický, ale
i impulzivní, s výhledem jen na ten dnešní den. Nebyl prostě
tím, kdo by měl převzít duchovní pochodeň po svém otci
Izákovi. A jeho otec to kupodivu neviděl. A nejen proto, že mu
slábl zrak. Čím to bylo, nad tím se zamýšleli i naši mudrcové.
V našem textu se píše: „Když
chlapci dospěli, stal se Ezau mužem pole, jenž se vyzná
v léčkách“ (Berešit 25,27) Raši to
vysvětluje tak , že v podstatě si Ezau před svým otcem
nasazoval masku zbožnosti – byl to mazaný lovec: použil
k polapení a podvedení svého otce ústa, když mu pokládal
otázky, které předstíraly jeho přepjatou zbožnost; například: „Modlete se, otče, abychom věděli, jak odevzdávat desátek i
ze soli a ze sena.“ (Raši) Byla to jen maska zbožnosti, která
zakrývala jeho skutečný charakter, to, co bylo za ní.
Přesně o tom je jeden chasidský
příběh. Jednou přišla jistá žena za reb Avrahamem Jehošuou
z Apty, kterému se taky říká Ohev Jisrael. Položila mu
otázku: Vzhledem k tomu, před svátkem Purim vyprala prádlo
a použila přitom škrob z bramborové moučky, která nebyla
povolená během svátku Pesach kvůli přikázáním, zakazující
během tohoto svátku použití kvasu – chámecu, může používat
místnost, ve které to oblečení viselo, aby se usušilo?
„Povím vám příběh“, řekl jí
cadik. „Prosím, poslouchejte pozorně. V jisté obci žil
kdysi Žid, který měl v nájmu hospodu a prodával vodku
nežidovským rolníkům, jak to bylo zvykem. Místní kněz, který
byl zuřivým antisemitou, vyhlásil, že ke zpovědi nepustí nikoho
ze svých farníků, který by projevoval přízeň židovské
hospodě – a ta jeho hrozba byla účinná. Nájemce pozoroval, jak
se mu jeho živnost hroutí a tak se ptal svých sousedů, co jim
brání, aby zase navštěvovali jeho hospodu. Když se dozvěděl
důvod, tak jim řekl: Víte co, já vás všechny přijmu ke
zpovědi a vezmu všechny vaše hříchy na sebe.
Jelikož ti prostí rolníci byli
taky praktičtí mužové, byli připraveni ocenit výhody tohoto
návrhu a okamžitě začali využívat služby obou svých
duchovních a lihové přidané hodnoty si užívali v plné
míře. Obchody toho malého Žida vzkvétaly jako nikdy předtím.
Jednoho dne se ale přišoural k jeho hospodě nějaký rolník.
Stál nerozhodně na prahu, ale nevstoupil.: „Ty tam“, zavolal
na něj hostinský, „proč nejdeš rovnou dál?“ „Chci se ti
vyznat“, zamumlal rolník, „neboť jsem zhřešil.“ Další
rozhovor probíhal takto:
Hostinský: „Řekni mi tedy, člověče
dobrý, jaký je tvůj hřích?“
Rolník: „Ukradl jsem provaz.“
Hostinský: „Vrať to lano majiteli.“
Rolník: „Nevím,
komu patří.“
Hostinský : „Dej tedy na charitu tolik, co stálo
a tvůj hřích bude usmířen.“
Rolník: „Ale mám i jiný
hřích.“
Hostinský: „Jaký je tvůj další hřích?“
Rolník: „Chtěl jsem ukrást provaz, ale byli k němu
přivázáni dva volové.“
Hostinský: „Co jsi udělal s těmi
voly?“
Rolník: „Porazil jsem je.“
Krčmář: „Tak dej
hodnotu volů taky na charitu.“
Rolník: „Ale když jsem chtěl
ukrást voly, viděl jsem, že jsou připřaženi k vozu, takže
jsem ukradl i vůz.“
Hostinský: „Co jsi udělal s tím
vozem?“
Rolník: „Rozsekal jsem ho na palivové dřevo.“
Hostinský: „V tom případě rozdej hodnotu vozu taky a tvůj
přestupek bude odčiněn.“
Rolník: „Ale když jsem chtěl
ukrást vůz, viděl jsem, že tam v něm leží dítě.“
Hostinský: „A co jsi udělal s tím dítětem?“
Rolník:
„Zabil jsem ho.“
A jak cadik z Apty opakoval
slova toho rolníka, sevřel svou hlavu do dlaní a vykřikl nahlas:
„Zabil! Zabil!“ Při těch slovech se žena, která za ním
přišla, zhroutila na zem a propukla v zoufalý pláč. Mezi
vzlykáním vyprávěla cadikovi, že porodila nemanželské dítě a
že ho, ano, zabila – a teď chtěla vědět, jak by se mohla kát.
Cadik ji nejprve pokáral, že za ním
přišla s tak svatouškovsky znějícími, rádoby-zbožnými
dotazy, které se týkaly naškrobeného prádla, místo co by se
ptala na to, na co bylo třeba se ptát. Potom ale, když viděl jak
skutečně lituje svého hrozného činu, učil ji cestu pokání a
ona se stala upřímnou kajícnicí.
Co nás učí ty příběhy? Každý
si občas nasazujeme nějakou tu masku, která nás činí lepšími,
než je skutečnost. Nebo naopak si zase nasazujeme masku věčně
ublíženou, abychom tak vyloudili lítost a pozornost. Nebo masku
neomylného chytráka. Nebo tu masku svatouška. Vždycky to jsou jen
masky, které něco zakrývají. Ezau tou maskou sice dokázal
oklamat i vlastního otce, ale jemu samotnému ta hra nijak
nepomohla. Základem čehokoliv očistného, duchovního, je shození
masek, upřímnost ke druhým, stejně jako k sobě
samému. Upřímnost o to snazší, když si uvědomíme, že Bůh
vidí do každého zákoutí našeho srdce. Možná, že kdyby Ezau
chodil do těch stanů jako Jákob, věděl by to.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire