V naší paraše Vajišlach
je několik momentů, které naši rabíni hojně a často kriticky
hodnotí. Jednou takovou událostí je setkání bratrů Ezaua a
Jákoba a tou druhou je pomsta, kterou provedli Izraelci pod vedením
Šimona a Lévího kvůli únosu své sestry.
Ta první událost je setkání
bratrů po letech. U Jákoba vzbuzuje oprávněné obavy. Bratr
stále neodpustil ztrátu požehnání pro prvorozeného. Jákob se
na to setkání připravuje ve třech krocích: posílá dopředu
ponížené posly s dary, modlí se k Bohu a připravuje se
na boj. Někdo to má za skvělou přípravu a správnou diplomacii.
Vždyť Ezau s sebou má 400 ozbrojenců a dobrá vůle se čekat
nedá. Je tu mocenská převaha, které má Jákob čelit. Někteří
komentátoři to ale mají Jákobovi za zlé. Copak zapomněl, že je
v Boží péči? Je opravdu nutné se tak před tím strašným
bratrem ponižovat? Ramban dokonce, s odvoláním se na Midraš
Raba tvrdí, že kdyby se králové z doby II. Chrámu tak
nelísali k Římanům, nezažili by pak takovou pohromu.
Existují i milosrdnější komentáře, ale tohle střetnutí s mocí
nás nutí k zamyšlení: kdy je dobré při takové
příležitosti vyjít vstříc a projevit i určitou míru
úslužnosti tváří v tvář přesile a kdy je naopak nutné
projevit v takové chvíli naopak víru a vlastní odhodlání.
Nekompromisnost zélótů taky nebyla vždcky nejlepším řešením,
takže to je samozřejmě na posouzení konkrétní situace. A někdy
to bývá i naopak. Politici se lísají k nám, aby ukázali
naoko svou vlídnější tvář. A na nás je, abychom posoudili,
jestli projevíme určitou zdvořilost, a nebo se odmítneme stát
jejich fíkovým listem, nebo jak se dnes říká - užitečným
idiotem, který má vylepšit jejich pošramocenou reputaci.
Tou druhou, spornou událostí byla
msta, která se zvrhla v masakr. Ve 34. kapitole se můžeme
dočíst, že synové Jákoba masakrují kenaánské město za to,
že knížecí syn unesl a znásilnil jejich sestru Dínu. A pomohli
si přitom úskokem- kníže navrhnul Jákobovi, aby nechal dceru
jeho synovi za ženu a aby uzavírání manželství mezi členy obou
rodů bylo bráno jako běžné a přípustné. Synové Jákoba
k tomu řekli, že je to možné pouze v případě, že
budou muži z toho města obřezáni. Ti to učinili a Jákobovi
lidé využili jejich oslabení, vytáhli pod vedením Šimona a
Lévího a všechny zabili. Komentátoři tvrdí, že pouze ti dva
chtěli masakr. To říká například Ramban. A že ti ostatní
chtěli pouze vysvobodit Dínu.
Taková šílenost se nedá omluvit.
I když je jasné, že o upřímnosti slov knížete by se dalo
s úspěchem pochybovat. Protože když mluví o plánu
smíšených manželství ke svým lidem, přidává k tomu
slib, o kterém při jednání s Jákobem řeč vůbec
nebyla. Říká: „Nebudou tak jejich stáda a majetek i všechen
jejich dobytek patřit nám?“ (Berešit 34,23) Tu smlouvu
si tedy od začátku vykládal po svém. Něco jiného je
ale vysvobodit Dínu a potrestat konkrétního viníka a něco
jiného je zmasakrovat a vyloupit celé město. Jákob to těmto
synům taky nikdy neodpustil a dokonce ještě na smrtelném
loži říkal o Šimonovi a Lévím: „Do jejich úmluvy ať
nevstupuje moje duše, s jejich spolkem zajedno ať není moje
sláva, neboť v hněvu povraždili muže, ve svém rozvášnění
ochromili býky.“ (Berešit 49,6) Těžko se dá
přehlédnout pobouření a pocit studu v těch slovech. Ramban
ho popsal jednoduše jako chilul haŠem = znesvěcení Jména.
Je to asi nejvýstižnější pojmenování této události.
Jsme vyzývání k tomu, abychom
byli svatí. Nikdo z nás není bez chyby, bez hříchu. Tóra
to ve svém textu i na postavách pro nás nejvzácnějších nijak
nezastírá. Proto tu popisuje i tenhle odporný čin. Ale jen jako
výstrahu- tak takhle tedy ne!
Na
závěr bych si dovolil připomenout slova rabína Josepha Telushkina na téma chilul haŠem = znesvěcení Božího
Jména. On říká, že se projevuje třemi
způsoby :
-
Když Žid svým nepoctivým nebo
odporným chováním vůči nežidům způsobuje, že oni pak hledí na Židy nebo na
judaismus s pohrdáním
-
Když se zbožný Žid chová takovým způsobem, který způsobuje u
nenáboženských Židů vznik negativních
názorů na judaismus a na zbožné Židy
-
Když se Židé vzdávají judaismu,
aby unikli pronásledování, nebo aby z toho měli užitek.
V každém
případě jsme zavázáni k tomu, abychom svoje jednání vždycky posuzovali
z morálního hlediska, které vychází z Tóry, a podle něj se i řídili
ve svých životech.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire