Tato cesta byla opět úspěšná,
ale tady se ten úspěch nerodil lehce. Je to známá historie. Jeho
strýc Lában ho podvedl. A tak si sedm let odpracovaných za jeho
dceru, krásnou a milovanou Ráchel zrovna neužil- při svatbě mu
Lában podstrčil druhou dceru, zahalenou a málo atraktivní,
pidlookou Leu. A tak se po počátečním pobouření nakonec Jákob
dohodl s Lábanem na dalších letech, odpracovaných u svého
vykutáleného tchána- aby si mohl vzít i tu, kterou opravdu
miloval. Takže ta jeho cesta za nevěstou se pěkně protáhla na
více než dvacet let života.
Na začátku této cesty i na jejím
konci nacházíme popis setkání s anděly. Na počátku je ten
Jákobův sen, ve kterém vidí anděly, vystupující a sestupující
po žebříku, vedoucím k nebi. Je to téma, které malíři
často a rádi zobrazují. Sám mám jeden takový od své oblíbené
autorky nad svojí postelí. Tohle téma je samozřejmě vděčnější
a víc probouzí fantazii, než to druhé setkání. To je jakoby
všednější, už ne ve snu, ale v běžném, denním čase.
Jakoby mimochodem tu čteme potom, co Jákob opustil Lábana: „A
Jákob šel svou cestou a střetli se s ním poslové Boží.“
(Berešit 32,1).
Raši podává vysvětlení, které
bere v úvahu oba tyto úryvky, obě ta setkání s anděly.
Sen Jákoba se odehrává ve chvíli, kdy Jákob opouští zemi
zaslíbenou. A ten poslední úryvek zase popisuje moment, kdy se do
této země opět vrací. Raši vysvětluje, že andělé, kteří
byli s Jákobem v zemi zaslíbené, jsou jiní, než
andělé, kteří s ním byli mimo tuto zemi. V neznámé zemi
jsou zřejmě zapotřebí jiní strážní andělé. To vysvětluje
to, že andělé nejprve vystupují, jak se píše v textu, a
pak teprve sestupují. Čili, když odchází,vystupují ti
„izraelští“ andělé a sestupují ti odborníci na cizinu.
Četl jsem nedávno úvahu Stanislava
Krajevského. Ten se zamýšlel nad tím, že postavy andělů jsou
pro dnešní lidi už jen takovou úsměvnou pohádkou- všechny ty
éterické, okřídlené postavy už přece patří jen do mytologie
a do pohádek pro děti. Takovým lidem on nabízí jinou představu,
ne tak naivně jednoduchou. Stejně jako Leibowitz tvrdí, že Rašimu
jde o to, že zkušenosti z vlastní země jsou v mnoha
ohledech neporovnatelné se zkušenostmi z jiných zemí. Taková
formulace už je přece jen pochopitelnější a umíme si to
představit. Ale všichni také zároveň cítíme potřebu opory
shůry, i když si to kolikrát neumíme vyložit, jak by to
konkrétně mělo vypadat. Všichni si dovedou připustit, že by
bylo krásné mít spojení s něčím,co není závislé na
silách tohoto světa, co není svázané jenom s
materiálním světem, co je zároveň nad historií… A někdy
v sobě i cítíme ten dotyk něčeho vyššího, co nás
přesahuje a jsme tím přemoženi. Třeba když se nám narodí
dítě, nebo když nakonec šťastně projdeme hroznou krizí, když
vidíme nádherný kout přírody, tak to Boží Jméno nám
samovolně vyjde z úst. Jak to, že v sobě cítíme ty
vyšší pravdy, že přece dobro by mělo zvítězit, že není
možné, aby spravedlivý byl nakonec zničený a prolhaný darebák
triumfoval... Pokud něco z toho cítíme, bez ohledu na běžnou
pragmatičnost a logiku, můžeme si uvědomit, že to, čemu říkáme-
nadpřirozené věci, jsou jen věci neredukované na pouhou
přirozenost. Je to rozdíl jako mezi hustou bílou smetánkou a
břečkou kalného, silně rozředěného mléka. Kdo je zvyklý
jen na tu břečku, tak si ani něco silnějšího, lepšího, neumí
vůbec představit. Když si uvědomíme, že to jsou ty rozměry, ze
kterých plyne smysl a že mají spojení s Bohem Izraele, tak
už se nemusíme vůbec ošklíbat nad tou tradiční vizí, která
mluví o andělech Páně. Je to sice psáno starobylým jazykem, ale
ty záležitosti jsou pořád stejně aktuální.
A abychom se vrátili k tématu různých andělů, těch
domácích, „izraelských“ a těch cizozemských -ty rozdíly
jsou dány odlišnými podmínkami. Představte si jen například,
že tady jsme miniaturní menšinou ve společnosti, zatímco
v Izraeli Židé tvoří většinu a určují pravidla. To je
okamžitě něco zásadně jiného. Úplně jiný pocit. Ale stejně
tak dobře víme, že své strážné anděle potřebujeme jak tady,
tak i v Izraeli. Nikde to není jednoduché. Ale tak, jako
Jákoba provázela na VŠECH jeho cestách Boží péče, stejně tak
i my můžeme věřit, že je všude také s námi.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire