Ve čtení II. Knihy Mojžíšovy,
Sefer Šemot, se dostáváme k momentu, kdy Izrael uctíval
zlaté tele. Když to Mojžíš uviděl, praštil s deskami
smlouvy tak, až se roztříštily. Jejich chování bylo zlé, ale i
pochopitelné. Mojžíš se z hory tak dlouho nevracel, že už
pochybovali, že vůbec žije. A tak se zachovali podle zvyků země,
ve které vyrostli. Chtěli mít, tak jako v Egyptě, posvátné
zvíře, které by mohli uctívat. Byla to svým způsobem přirozená
reakce… Pak se ale objevil Mojžíš, přišel strašný trest a
začínalo se od nuly. Když se Mojžíš uklidnil, postavil se za
svůj lid před Pánem Bohem a nakonec dostal i nové desky. V arše
úmluvy tak nakonec, podle některých, skončily jak ty nové desky,
tak i ty rozbité. Člověk by se měl umět poučit…
Desky s textem Božího Zjevení
tak byly tím hmatatelným objektem, ke kterému se od té doby
upíná pozornost lidu. I když by to tak být nemuselo. Mohlo to
skončit třeba i uctíváním Mojžíše. Mohl pro ně být klidně
něčím jako egyptský kněz, nebo i něčím víc. Jen si to
poslechněte- když sestupoval shůry, „kůže na jeho tváři
zářila“. (Šemot 34,29) To slovo s kořenem K-R-N
(kof- reš- nun) označuje jak sršící paprsky světla (rabi
Sidon), tak i rohy. Odtud pochází překlad Vulgáty, i nádherná
socha Michelangela Buonarrotiho, která představuje urostlého,
sedícího Mojžíše, kterému z hlavy trčí čertovské rohy.
No, tak už to s překlady někdy bývá… Židovští
komentátoři to považují za nesmysl. My si to můžeme představit
jako nějakou auru, záři, zkrátka něco výrazně neobvyklého. A
tak není divu, že to budilo až strach, dokonce i u Árona.
Michelangelův Mojžíš
Mojžíš si to zřejmě ani
neuvědomoval. Raši komentuje fakt, že v textu nikdy předtím
není řeč o tom, že by jeho tvář zářila. Možná, že si toho
dříve jen nevšimli a zpozorovali to teprve v téhle vyhrocené
chvíli. Co se ale stalo, co se změnilo? Tradiční interpretace
zní: zhřešili! „Hle jak veliká je síla hříchu!“-
konstatuje Raši. Jinou zajímavou okolností je chování Mojžíše.
Když skončil s předáváním Božího zjevení, dal si závoj
na tvář. Většina interpretátorů si myslí, že to dělal
vždycky. A proč? Někteří si myslí, že se tak mohl lépe
soustředit. Jiní připomínají, že se lidé Mojžíše báli,
takže když měl tvář zahalenou, lehčeji se jim k němu
přicházelo. Abravanel zase vysvětluje, co to znamená, že si
Mojžíš nebyl vědom toho, že jeho obličej září. No, ne že by
to nevěděl, ale podle něj to vědomě ignoroval. Ta okolnost měla
být zanedbatelná, přehlížená, s výjimkou těch momentů,
kdy získával nebo předával podstatné věci vyššího řádu-
zjevení. Tam by záře jeho obličeje měla být vidět. Když
naopak přecházel k běžným činnostem, nechtěl, aby ho
brali jako někoho zvláštního, neobyčejného.
To je pak možné chápat jako
protipól k obrazu egyptského kněze a zvláště faraona,
který se cítil být bohem a vyžadoval od ostatních, aby ho tak
brali a uctívali. Zatímco Mojžíš dosáhl nejvyššího možného
zasvěcení do vyššího světa, ale vší silou se snažil zabránit
kultu své osoby, sebe sama. Taková interpretace k nám může
mluvit i dnes. Kult osobnosti může hrozit každému náboženství,
a nejen náboženství… Mojžíš dával najevo, že všichni jsou
si rovni, i když on stojí přímo u zdroje zjevení. Všichni i
dnes stojíme rovnocenně vůči tradici. Lišíme se vědomostmi,
schopnostmi, zaujetím, ale v každodenním životě máme zářit
stejně jako Mojžíš. Všichni jsme stejní v možnostech,
které máme naplnit, jen chtít.
Jak to výborně vystihl židovský
filosof Lévinas: židovská identita je „břemenem odpovědnosti.“
A pak tuto myšlenku rozšiřuje až do krajnosti: „každý člověk
odpovídá za viny druhého.“
Ale abychom nekončili tak pateticky, mám po ruce vtip, týkající
se té „odpovědnosti“. Sára telefonuje své matce: „Maminko,
zase se se mnou pohádal, už to nevydržím, přijdu bydlet k tobě!“
Matka suše odpovídá: „Ne, miláčku, on musí zaplatit
za svoje chyby! Já přijedu bydlet k vám!“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire