V sobotu po studiu Talmudu jsme pozvali Izáka, který studium vede, aby u nás zůstal na večeři a mohli jsme si popovídat. Už dlouho se nám ho totiž nepodařilo pozvat na šabatovou večeři, protože finišuje doktorát a má spoustu práce a u nás v brzké době hrozí menší přestávka ve zvaní hostů na šabat (jak dlouhá bude závisí na tom, jak "společenský" bude náš potomek).
A jako obvykle se hovor stočil i na komunitu. V nedávné době nám přibylo několik dětí do kurzu Talmud-Tóry, kterou Izák učí a také dva smíšené páry (muž-žid a manželka nežidovka), které čekají chlapce a chtějí ho nechat obřezat a konvertovat a vychovat jako žida. A Izák položil dvě docela zásadní otázky: 1. Nepodporuje liberální židovství svou akceptací smíšených párů asimilaci? a 2. K čemu je kurz Talmud-Tóry pro děti z rodin, které doma nedělají nic židovského, nevytváří to jen zmatek v jejich hlavách?
Izák je z ultraortodoxní, ale vzdělané rodiny, a prošel klasickým židovským vzděláním včetně 5 let v ješivách v Izraeli, nakonec všechno opustil a šel studovat na univerzitu. Nicméně se mu podařilo zachovat dobré vztahy s jeho rodinou, byť to znamená kompromisy na obou stranách. A i když už je to nějakých deset let, co není šomer micvot (nedodržuje přikázání), pořád ještě nevyřešil, jaký vztah k tradici by mu vlastně vyhovoval. A protože má tradiční židovské vzdělání, když přibyl do naší komunity, těžko chápal, že je možné dodržovat jen něco, nebo dodržovat mnohem mírněji (například fakt, že my s Elim máme sice nastavený ohřev jídla na šabat, zásobník s horkou vodou a naprogramovanou myčku, ale normálně rozsvěcíme a zhasínáme elektrická světla). Pro něj to bylo "všechno, nebo nic". Postupem času si přečetl ledacos o liberálním židovství a zjistil, jak to chodí v tradičních alsaských rodinách, jejichž praxe také obvykle moc nekoresponduje s Šulchan Aruchem (jak mi jednou řekla paní z takové rodiny: "já dělám o šabatu všechno, kromě šití, na šabat se nešije").
Ale k těm otázkám. První otázka zaznívá často od ortodoxních židů a samozřejmě je to zcela legitimní dotaz. Jak nastavit hranice tak, aby na jednu stranu byla jasně srozumitelná informace, že standardem jsou židovská manželství (eventuálně konverze nežidovského partnera ještě před svatbou) a zároveň neostrakizovat ty, jejichž partnerský život tomuto ideálu z nějakého důvodu neodpovídá. Na příkladu dvou rodin v očekávání, které přibyly do naší komunity, aby konvertovaly jejich budoucího syna, lze ovšem ukázat, že velmi často si páry vůbec moc otázek předem nekladou a situaci řeší, až když nastane. Tyto páry se nesnažily přesvědčit rabína, aby je oddal, nehledaly "schválení" jejich vztahu židovskou komunitou. Komuntu vyhledaly, až když zjistily, že čekají dítě a to dítě bude chlapec (trochu je podezírám, že kdyby to byla holčička, tak by otázka její židovské identity byla mnohem méně naléhavá). Pro mě je tedy ta hranice tady-a priory bychom neměli smíšené sňatky podporovat (t.j. rabíni by na nich neměli nijak participovat, což se mimochodem v Evropě, alespoň té kontinentální, neděje), ale měli bychom umožnit takovým rodinám a posteriori, aby zůstaly součástí židovské pospolitosti a předaly maximum svým dětem (pokud se na tom pár dohodne, samozřejmě, není možné aby vychovávat dítě jako žida proti vůli druhé partnera). A když už jsme u toho, je také potřeba, aby židé měli možnost si někde židovského partnera najít, to také dneska není žádná legrace, zejména pro ty, kdo nejsou ortodoxní (ale v malých komunitách je to problém i pro ně).
A tím se plynule dostáváme k druhé otázce-k čemu je Talmud-Tóra, pokud rodina nedodržuje vůbec nic? A to se mimochodem netýká jen smíšených párů, Izáka vykolejil chlapec z židovské rodiny, který netušil, co je to šabat...Je dobrý nápad, aby rodiče posílali svoje děti na Talmud-Tóru, kde se dozvědí, že židé o šabatu nepracují, že děláme kiduš, že v pátek zapalujeme svíčky, že jíme chalu...když nic z toho nikdy doma neviděly a nezažily? Já chápu, že se rodiče snaží předat alespoň něco, ale je potřeba, aby si uvědomili, že židovská identita a židovství obecně začíná v rodině a hodina a půl Talmud-Tóry jednou týdně nebo jednou za dva týdny na tom nemůže nic změnit (zdá se, že úspěšnější je v budování židovské identity židovský skaut, ve Francii zvaný Ěclereurs israelites). Myslím, že tady je odpovědnost na vedení komunity, aby rodičům, zapisujícím své děti do kurzů Talmud-Tóry, opakovaně připomínalo, že je potřeba, aby se alespoň aktivně účastili života komunity, když už doma nedodržují nic a nebo jen velmi málo. Aby ty kurzy měly alespoň nějaký smysl...
Odpovědi na otázky samozřejmě nemám, ale příspěvkem do diskuze bych přispět mohla.
RépondreSupprimerK tomu "všechno, nebo nic" mám názor ujasněný - snažím se dělat co nejvíc v rámci možností, schopností a zdravého rozumu. Vím, že mám pořád ještě rezervy, ale těžko si vůbec představit situaci, že se kdokoli ráno vzbudí a bude vše dělat halachicky správně a dokonale... I to malé dítě v ortodoxní rodině najíždí na micvot postupně a ještě má neustálou kontrolu od rodiny. Židé, jejichž rodiny jsou sekulární, nebo konvertiti mají samozřejmě situaci o to složitější - a nebo se stejně jako já rozhodnou, že rozsvítit žárovku o šábesu není práce :-)
Otázka 1: jsou páry, u nichž se jeden z nich stal věřícím třeba až dlouhá léta po svatbě. Nebo jsou každý věřící jiného vyznání, ale přesto se mají rádi a chtějí spolu být. Taky už jsem slyšela názor, že smíšená manželství zachránila spoustu Židů za války a proto by se jim a priori nemělo bránit (babička dotyčného byla jedním z nich). Ale rozhodně by se po židovsku neměly oddávat smíšené páry. Buďto je pro ně židovské svatba tak důležitá, že jeden udělá konverzi, nebo tak důležitá není a v tom případě ať se smíří s civilním sňatkem. Koneckonců spousta lidí bere židovství jako kulturní a ne jako náb-ženskou příslušnost. Čímž se dostáváme k druhé otázce - i ty nevěřící židovské rodiny by měly základy předávat svým dětem (a pokud je samy nemají, chodit s nimi společně na kurzy), právě pro zachování aspoň toho kulturního židovského rozměru. Říkám to jako člověk, který byl dlouhá léta ateistou, ale zároveň jsem se zajímala o různé zvyky a tradice a etnický původ části mé rodiny. Ale zase bych nelámala hůl, pokud rodiče z jakéhokoli důvodu nejsou schopni dát dětem tyto informace na domácí půdě - možná je právě ten kurz Talmud-Tóra přivede ke zb-žnějšímu životu... Teda doufám, že když už tam rodiče ty děti přihlásí, není to kvůli tomu, že mají šanci si od nich na hodinu a půl odpočinout :-D