Dnes
končíme čtení III. Knihy Mojžíšovy- Sefer
Vajikra. Je to kniha primárně věnovaná kněžím, proto se jí říká Torat kohanim. A je zakončená, stejně
jako shrnující V. Kniha Mojžíšova - Devarim, různými požehnáními a
varováními. Tady i tam je to těžké
čtení, které bychom nejraději přeskočili. Tato pasáž se nazývá tochecha.
Je to takové silné napomenutí, varování - až prokletí. Zde je to míněno jako
trest, důsledek neplnění závazků smlouvy s Bohem. Neštěstí přijdou, když Izrael
nebude věrný.
Je to
strašně nepříjemné čtení. Moc ani
nevíme, co si s těmi živými obrazy utrpení počít. Všechen ten popis
strachu, slabosti, nemocí, hladu, pobití od nepřátel, o neplodné zemi, divokých
zvířatech, zpustošených městech, rozptýlení
a pocitu nejistoty, která zachvátí srdce… Při čtení se nás zmocňuje hrůza a zvedá se i pobouření a odpor kvůli
nepřiměřenému jazyku, když dokonce čteme: „Budete jíst maso svých synů a
budete jíst maso svých dcer“ (Vajikra
26,29). Všechno se v nás otřese.
Jsme na rozpacích nejenom nad tím drastickým popisem, ale i nad
tím, že toho zlořečení, trestů za pohrdnutí smlovou, je mnohem víc než požehnání a všech slibů
blahobytu za věrnost smlouvě. Jakým Bohem je biblický Bůh Izraele? - to si asi přitom pomyslí každý dnešní čtenář
těchto řádků.
A
problém v tom viděli už naši dávní komentátoři. Ibn Ezra vysvětluje, že
požehnání jsou popsána tak nějak obecně, zatímco zlořečení -s citem pro detail. To připomíná dobře
známou věc, že je mnohem lehčí napsat,
zahrát nebo zfilmovat nějakou tragédii nebo horor, než nějakou nudnou selanku,
kde se všem prostě jen dobře daří. Jiné vysvětlení se váže k výchovné
funkci této pasáže. Nám by asi byl milejší náš oblíbený učitel hebrejštiny-
Karel, který má vždy po ruce slůvko: mecujan = výborně! Když se na něco Karel zeptá, buď
odpovíte dobře, nebo vám napoví a vy to dořeknete, nebo to dokonce i sám
dořekne- ale vždy to zakončí širokým úsměvem a zvoláním: mecujan! Je to tak příjemné, člověk se nestresuje. Ale samotný život neplyne tak pohodově. Ten
text promlouvá k představivosti běžných lidí- popisuje zhoubné důsledky
neposlušnosti při odvržení přikázání. Z jiné strany se záležtostii chápe J.H.
Hertz. Říká, že i když tochecha zní
tak ostře, je to prostě pravdivá věc. A ve shodě s pravdou je i ten
následující popis nepříjeného osudu.
Všechny tyto horory se Židům přihodily v biblických dobách, v dobách
pozdějších i v dobách docela nedávných.
Skoro
to připomíná ten vtip o setkání dvou známých . Kohn zdraví: „Tak jak se mají?“ a Roubíček odpovídá: „Děkuju pěkně za optání, taky na nich dojde.“
Problémem ale není jen to „výživné“ podání všech neštěstí a relativně
malá plocha popisu těch šťastnějších věcí, ale taky to, že je to požehnání
popisováno hlavně v materiálních
kategoriích. Mluví se tu o dešti (i když teď už tomu v Čechách rozumíme
líp, jak je potřebný), o dobrých
úrodách, neexistujícím ohrožení ze strany zvířat a lidí, o úspěšné armádě, o svobodě. A Bůh slibuje: „Budu procházet mezi vámi.“ (Vajikra 26,12) Je to pěkná představa, i
když trochu mlhavá. A navíc, kde je v těch všech věcech přímo obsažená
nějaká hodnota vnitřní, duchovní? Tenhle nedostatek, a taky chybějící
zmínky o životě příštím, znepokojovaly už
naše klasické komentátory. Josef Albo k tomu říká: „Když Tóra nezmiňuje
odměny duchovní, které jsou nejdůležitější, tak proč mluví o odměnách
materiálních, které důležité nejsou?“ Aby to vysvětlili, jedni říkají, že o
tak složitých otázkách, jako je příští svět, není možné mluvit vůbec. Jiní,
jako Ramban, říkají, že to je samozřejmá věc, bez diskuze. Další zase
argumentují, že když, jak jsme citovali, s nimi má být Boží přítomnost už
na zemi, no tak tím spíš, když se duše oddělí od těla. Podle Rambama „nejsou
odměny materiální cílem, ale
prostředkem.“ Plnění přikázání má zajistit bezpečí, dostatek jídla, materiální
stabilitu a to jsou základní, nezbytné předpoklady, aby se mohla plnit další
přikázání, která pak otevírají dveře k životu příštímu.
Posláním Tóry není vychvalovat, ale požadovat. I proroci v těch
napomínáních a nárocích pokračují, stačí do nich jen nahlédnout. A na závěr: zajímavou myšlenku k tomu
dodal Lévinas. Podle něj „snad jediná zásluha Izraele spočívá v tom, že si
vybral tuto knihu hněvu a obžaloby za své poslání.“
K tomu se na rozloučenou hodí vtípek: Co
je to židovský Alzheimer? – To je když zapomeneš na úplně všechno, tedy až na pocit
viny… - Takže, i kdyby snad někdo chtěl na ty nároky zapomenout, jde to jen
velmi těžko...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire