V dnešní parašat Tecave
si znovu připomínáme šat velekněze, ve kterém vykonával svoji avoda –službu v Chrámu. Ten oděv
měl jednotlivé části, které měly svůj symbolický význam. A nejen to, jak
prohlašuje Gemara, ta roucha měla odčinit i určité hříchy. Už jsme si
v minulosti říkali, že zvonečky, připevněné k říze, měly cinkat ,
když velekněz jednou za rok na Jom kipur vstupoval do Chrámu, do toho nejsvětějšího prostoru v něm.
Měly cinkat proto, že se měl velekněz třást bázní Boží, když o Dni smíření předstupuje za celý lid před
Hospodina. Gemara upřesňuje ještě jeden smysl těch zvonečků: „Ať je něco, co
vydává zvuky (tj. zvuk zvonečků) a co odčiní zlý zvuk.“ (Zevachim 88b) Ten zlý zvuk je podle Gemary lašon hara- ty zlé řeči o druhých,
všechno to různé pomlouvání.
O
rouchu velekněze taky čteme: „Pod zástěru udělej kabátec celý z modré
vlny.“ (Šemot 28,31) Jaký význam má
zrovna tahle barva? „Rabi Meir řekl: co odlišovalo techeilet od všech ostatních barev
(že byla použita na micvu cicit
- na třásně na modlitebním šálu)? Je to proto, že barva techeilet je podobná barvě moře a barva moře je podobná barvě
oblohy a barva oblohy je podobná barvě safírového kamene a barva safírového
kamene je podobná Kisei HaKavod ( =
trůnu Boží slávy, Chullin 89a ).
Rabín
Šneur Kotler k tomu řekl: Každý Žid má své kvality k vykoupení. Na
druhou stranu - nikdo není dokonalý. Lidé mluví lašon hara, když se zaměřují na chyby jiných lidí, spíše než aby
viděli „celkový obraz“. Kdyby se dívali na každého Žida z perspektivy Kisei HaKavod, jasně by vnímali
přirozenou krásu a velikost každé nešama
= duše, a vůbec by neuvažovali o tom, že by mluvili lašon hara o jiných.
Každý
nemůže být veleknězem nebo duchovním velikánem, ale každý může čerpat
z Tóry a micvot = přikázání- jak
poučení, tak i životní sílu. Blíží se svátek
Purim a tak mi nedá, abych se s vámi nepodělil o jeden příběh, který
se právě na Purim odehrál. Rabi Jákob Bender ho uváděl jako příklad velikosti
židovské nešama.
Vracel
se ze synagogy po čtení Megilat Ester,
byl příjemně naladěný a pak zasedl se svou rodinou kolem stolu a užíval si
svátku Purim. Vzpomněl si ale na jednu rodinu, která ten
nynější Purim zažívá úplně jinak.
Otec jednoho žáka z ješivy ležel v komatu na nemocničním lůžku,
s manželkou a dcerami po jeho boku. Rozhodl se tedy, že se za ním vydá.
Sedl do auta a za půl hodiny byl na místě. Když tam dorazil, manželka pacienta
ho informovala, že ten den trochu otevřel oči. Když rabi Bender vešel do místnosti a popřál mu „freilichen
Purim“, znovu otevřel oči.
Žena a
dcery pacienta ještě nikdy neslyšely kriat
haMegila. Snad jen ze slušnosti se zeptaly, jestli by tedy neměly jít do
synagogy a splnit tuhle micvu. Rabín
Bender řekl: „Mám lepší nápad. Proč nepřinést
mou Megilu ode mě
z domova a já budu číst právě tady, aby to slyšel i váš manžel.“ V tu
chvíli došlo u pacienta k viditelné změně. Zdálo se, jako by se celý
pozvedl, když uslyšel, že si brzy vyslechne Megilu. Bez přehánění, bylo to znát.
Jedna
z dcer zajela k rabínovi domů a vrátila se za hodinku i s jeho Megilou – svitkem knihy Ester. Rabín Bender vyslovil požehnání
a začal ji číst. Snažil se do toho čtení opravdu celý položit a v těch
klíčových bodech příběhu byl skutečně rozrušený – protože všem tam bylo jasné,
že tenhle muž, který byl klinicky v komatu a trpěl selháním ledvin, si
užívá kriat haMegila. „A představte
si“, vzpomínal rabi Bender, „že téměř pokaždé, když jsem vyslovil jméno Haman,
tak tenhle pacient v komatu splnil minhag
Jisrael tak, že pozvedl ruku a udeřil s ní do pokrývky.“ Následujícího
rána došlo ke zlepšení jeho stavu, i když k zázračnému uzdravení to mělo
stále ještě daleko.
Rabín
Jákob Bender ukončil vyprávění takhle: „Nezobrazuje to všechno velikost
židovské nešama = duše a jak hluboce
je nešama spojena s našimi
vzácnými přikázáními? My, kdo jsme zdraví, si musíme vzít ponaučení
z tohoto velkého, i když obyčejného Žida. Měli bychom posílit naše spojení s Tórou a micvot. Měli bychom si uvědomit, že
pouze Tóra a micvot mají skutečnou
hodnotu- v obou světech – a že pouze z Hospodinových micvot bychom se měli snažit odvodit
vitalitu a inspiraci. Pro mě to byla ta nejneobvyklejší purimová noc. Jsem
vděčný Hospodinu, že mi dal impuls, abych právě takhle strávil svůj Purim.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire