Ke každému slavení svátku Purim
je povinností přečíst svitek knihy Ester. Příběh se vztahuje
k historické události na perském dvoře, kde Židům hrozil
pogrom. K němu nakonec nedošlo, takže je to svátek veselý.
Ve svitku Ester se vůbec nevyskytuje Boží Jméno, jako by tu byl
Bůh ukrytý za kulisami. I samotná Hadasa - Ester
svým jménem naznačuje, že jde o skryté Boží působení, které
není na první pohled zřejmé. Ke zvykům patří i to, že jméno
hlavní záporné postavy, Hamana, je posluchači přehlušeno
řehtačkami, dupáním, křikem- kdykoliv je při vyprávění
zmíněno. Já jsem to letos vymyslel tak, abyste mohli reagovat i
na ostatní postavy. Tak třeba krále Achašveroše, který
tu vystupuje hlavně na oslavách, můžeme při každé zmínce
znázornit lehce do strany nakloněnou hlavou, do které pantomimicky
kopneme další perskou štamprdličku. Moudrého Mordechaje
budeme hrát poklepáním ukazováčku na hlavu, Ester
zahrajeme naznačením závoje skrytosti pohybem ruky před
obličejem. Vyzkoušeno ? Jdeme na to.
Jak už bylo naznačeno, král
Achašveroš nechával vládu v říši na starosti
darebákovi, jménem Haman. Ten už za léta svého působení
dokázal postavit první čtyři metry říšské dálnice a tak byl
širokou veřejností a stranickým tiskem považován za zdatného
manažera. Král Achašveroš se tak mohl na plný úvazek
věnovat svým pitkám a bonmotům. Jednou nechal před své zpité
kumpány předvolat manželku, královnu Vaští. Protože byl
náležitě ješitný a dostatečně nekorektní, trval na
tom, že královna před nimi musí předvést i své přednosti
fyzické povahy. Královna Vaští odmítla a stala se tak
feministickou modlou. Byl to ovšem její konec a nastalo hledání
nové královny. My už víme, jak konkurz dopadnul, a že byla
vybrána dívka lepého zjevu, která navíc nedržkovala – Ester,
která se tak usadila na uprázdněný trůn. Její moudrý strýc
Mordechaj Esterce poradil, aby neprozradila svůj židovský
původ.
Jednou se stalo, že moudrý
Mordechaj seděl v královské bráně a zaslechl spiklence,
jak se domlouvají na zabití krále Achašveroše. Mordechaj
na nic nečekal, poslal o tom zprávu Ester, a ta ji jeho
jménem sdělila králi Achašverošovi. Vina byla prokázána,
atentátníci potrestáni a celá událost byla zanesena do Knihy
letopisů.
Mezitím byla králem Achašverošem
oceněna Hamanova úžasnost dalšími státními dotacemi a
příkazem, že se Hamanovi musí každý klanět. Haman
byl na vrcholu blaha. Ale celou tuhle dětinskou radost mu pokazil
Mordechaj. Sedával v bráně a Hamanovi se ne a
ne poklonit. Prý proto, že je Žid. A ti se klaní jen Bohu. Ale
jak známo, slovo Bůh se tu nevyskytuje. Prostě nepoučitelný
Žid, jak mi nedávno napsal jeden zlý anonym… A Hamanovi
bylo málo navždy se zbavit Mordechaje, rozhodl se vyhladit
všechny Židy- se stejnou dojemnou péčí se také ten můj anonym
zmínil i o mé rodině. Je to stále se opakující příběh…
Haman spěchal za králem
Achašverošem. A Haman krále přesvědčil, že Židé
jsou potížisté a že když král dovolí, Haman ho této
starosti nadobro zbaví. Achašveroš, lihový král perské
říše, s ním souhlasil a pomocí losů = purim vybrali
vhodný den k této pohromě. Za to Haman slíbil králi
Achašverošovi širokou paletu sazeb DPH na pivo a lihoviny.
Mordechaj se o chystaném pogromu dozvěděl ,a vyzval Ester,
aby se Židů u krále Achašveroše zastala. Ester
dobře věděla, že nemůže jednoduše ke králi přijít a o něco
ho žádat, to by ji mohlo stát hlavu. Vyzvala tak Mordechaje,
aby shromáždil všechny Židy a společně se postili ,že ona
udělá to samé. Zase tu není zmíněn Bůh, ani žádné Boží
Jméno, ale všichni tušíme, ke komu se v takové nouzi
obraceli.
Ester se dvakrát po sobě dostalo cti, že ji král
Achašveroš pokynul a nechal ji přistoupit k sobě.
Vždy se jí zeptal : „Co je ti, královno Ester, jaké je
tvé přání ?“ A ona ho vždy jen pozvala i s Hamanem
na další pivní slavnost. A protože po něm nic dalšího
nechtěla, pomyslel si jen něco o konečně ideální manželce.
Haman se také cítil potěšen, že je královnou zván
jedním dechem se samotným králem. Ale radost mu zase nevydržela
dlouho. Zase spatřil Mordechaje a ten se zase neklaněl, ani
se strachy netřásl. Přišel domů rozhořčený, ale jeho paní ho
uklidňovala : „Copak na něj nemůžeš „zakleknout“? Dej
postavit šibenici a ještě bude vzpomínat, že se ti mohl klanět
a mít klid, Kalůsek jeden. Už zítra může viset.“ A Hamanovi
se ta řeč náramně líbila.
Tu noc ale král Achašveroš nemohl spát a tak si nechal
předčítat z Knihy letopisů. Znovu si tak připomněl, jak mu
vlastně Mordechaj zachránil život a že se mu zatím vůbec
nijak neodměnil. A tak když druhý den za králem přišel Haman,
král Achašveroš se ho zeptal : „Copak bych měl udělat
muži, kterého chci poctít?“ Haman už se viděl jako ten
poctěný a tak si začal vymýšlet a přehánět: „Ať takovému
muži obléknou královské roucho, posadí na králova koně, na
hlavu vloží královskou korunu a nejvyšší králův dvořan ať
jde před ním a volá na všechny strany – toto je ten muž,
kterého se rozhodl krám poctít !“ „To je fakt výborný
nápad, Hamane, přesně takhle to uděláš a ty sám uctíš
našeho hrdinu Mordechaje ! A na nic nezapomeň ! Ať je to
vyplněno všechno přesně tak, jak jsi to pěkně vymyslel !“
Co už jiného Hamanovi zbývalo. Musel Mordechajovi
vzdávat veřejně poctu v ulicích královského města. Byla to
pro něj hrozná potupa a tak potom utíkal domů se zakrytou
hlavou. A tam si ještě přisadila jeho žena : „Židy jsi chtěl
zabít a Mordechaj je Žid, to není dobré znamení !“ Ale
v tu chvíli už volali Hamana ke králi Achašverošovi
na hostinu.
Na hostině se zase popíjelo a znovu se král Achašveroš
ptal Ester : „Co si přeješ, řekni už konečně.“ A
tehdy mu královna Ester řekla : „Ať mi král daruje
život, mně i mému lidu. Máme být povražděni, já i můj lid!“
Král Achašveroš se rozlítil a vykřikl : „Kdo by se
něčeho takového odvážil ?“ a Ester odpověděla : „Tím
protivníkem a nepřítelem je ten zloduch Haman !“ Bystří
královští služebníci králi poradili, že právě Haman
nechal postavit šibenici pro Mordechaje. A král řekl
:“Pověste ho na ni!“
A tak pěkně, milé děti ,končí náš příběh . Kdo jinému
jámu kopá, tak se z lesa ozývá. Odpusťte mi můj šibeniční
humor. A na závěr poslední upozornění : někdy se zdá, že Pán
Bůh ani není, ale my víme, že poslední slovo patří právě
Jemu. A proto se dnes můžeme radovat a jak nám je přikázáno,
opít se tak, abychom neuměli odlišit zlého Hamana od
moudrého Mordechaje. Lechajim, na život !
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire