Svátek
Chanuka se historicky vztahuje k úspěšnému makabejskému povstání proti
náboženské perzekuci, vyvolané helénizovanými Syřany za Antiocha IV. Epifana
v II. století před obč. l. Povstání vedla kněžská, hašmonejská rodina. Po
osvobození Jeruzaléma a znesvěceného Chrámu bylo třeba Chrám znovu zasvětit –
odtud název Chanuka – svátek zasvěcení. K tomu bylo třeba i neznesvěceného
oleje. Podle Talmudu ( Šab. 21b)
nalezli Židé jen jediný džbánek neznečištěného oleje, který byl potřeba
k tomu, aby v Chrámu mohlo hořet věčné světlo, ner tamid. A tohle minimální množství oleje, které by vydrželo
hořet tak jeden den, vydrželo zázračně celých osm dní, než se podařilo opatřit
novou zásobu čistého olivového oleje do lampy – proto i dodatečný název svátku chag ha- urim, svátek světel.
Tento
svátek židovského kalendáře je stejně jako například Purim – miderabanan. Čili není ustanoven
z Tóry, ale rozhodnutím rabínů. Nic to neubírá na jejich duchovní hloubce,
oba přece připomínají Boží zázraky.
Všichni známe tu běžnou praxi, kdy se při tomto svátku zapalují svíce na
speciálním chanukovém svícnu, který má osm ramen. První den svátku se pomocí
šamaše, pomocné svíčky, zapálí jedna, druhý den dvě, až nakonec osmý den všech
osm svící. Je to taková srozumitelná metafora – přibývání světla, duchovního
světla. Však ji se svými adventními věnci se čtyřmi svícemi, postupně
zapalovanými, převzali i křesťané. Tady se ale dostáváme k číslu osm.
V židovské číselné symbolice má téměř každé číslo nějaký svůj
zvláštní smysl. Po šesti dnech stvoření a sedmém dni odpočinku nadchází číslo
osm jako něco, co přesahuje tento svět, co je jakoby za ním, převyšuje běžnou
logiku, co je transcendentní. Řekové byli pyšní
na svoji kulturu a pohrdali Židy kvůli právě takovým věcem, které nechápali: a to byl šabat, roš chodeš a brit mila.
Šabat, protože připomínal, že Bůh stvořil svět z ničeho, roš chodeš,
protože představoval posvěcování času, a obřízku, tu už nechápali vůbec. Aspekt
čísla osm je duchovní světlo, které neignoruje, ale převyšuje rozum. Vzpomeňme
si, že osmý syn Jákoba, Ašer, od něj získává požehnání, ve kterém se mluví o
oleji, tučném chlebu, a je narážkou na Mesiáše.
Zvláštním číslem je i 36. To je celkový počet svící, které se během
svátku spotřebují. Možná vám to něco připomene – ano, je to lamed vav cadikim = třicet šest
spravedlivých, o kterých se říká, že žijí v každé době, a jen kvůli nim
může svět existovat. Člověk je natolik člověkem, nakolik je osvícený tím
duchovním světlem, o kterém řekl Bůh bezprostředně po jeho stvoření, že je
dobré. Stejné slovo je použito při narození Mošeho – tov, dobrý – jako narážka na to, že svému lidu přinese světlo Tóry.
Píše se, že spravedlivý je základem světa. Jak je to ve světě se spravedlností,
víme všichni. Už Midraš Ejcha říká:
„Když ti někdo poví, že je moudrost mezi národy, věř mu, ale jestli ti poví, že
je Tóra mezi národy, nevěř mu.“ Ano, svět by musel vypadat jinak, kdyby byla
Tóra mezi národy. Protože Tóra staví na nejvyšší stupeň etiku: „Budeš milovat
bližního ... neboť JÁ JSEM BŮH.“ Výraznější razítko k tomuto přikázání už
snad nelze najít.
Ale
svět, ten „řecký“ si jde svojí cestou. Bertrand Russel, britský matematik,
filozof a spisovatel 20. století byl jednou dotázán, proč se nechová tak
eticky, jak o tom tak pěkně píše. Dotčeně odpověděl, že taky píše o
trojčlenkách, ale není trojčlenkou. Taková odtrženost moudrosti a etiky je
židovskému myšlení naprosto cizí.
Světlo
svící představuje světlo Tóry. Tak jako se chanukový svícen staví tak, aby
osvětloval v té zimní tmě i kus té vnější temnoty, máme osvětlovat i my
okolní „řecký“ svět, který neuznává Boha, a věří jen sám sobě. Máme zářit tak
jako Moše, když se vracel z hory s deskami přikázání a obličej mu
zářil, až se ostatní lekali. Jak říkají moudří , moudrost Tóry rozsvěcuje
tváře. Světlo chanukového svícnu zasahuje i mimo náš soukromý prostor do rešut harabim, do toho vnějšího, veřejného prostoru, který nemá zůstat
navždy temný.
A
perlička na závěr: nebyli by to ti správní židovští moudří, kdyby si trochu
nezašťourali i v tom počtu osmi svící. Říkají: dobrá, v Chrámu bylo
oleje na jeden den svícení, takže první den se svítilo i bez zázraku, takže by
se mělo slavit sedm dní a zapalovat jen sedm svící! Vznikla na to téma celá
rabínská literatura, s množstvím skvělých nápadů. Například: viděli, že
je oleje málo, tak ho okamžitě rozdělili do osmi nádobek, a tak se zázrak
projevil už prvního dne, protože už prvního dne by jim to světýlko chcíplo.
Další říkají,že odlévali olej, ale že ho ve džbánku neubývalo – čili, zase
zázrak od prvního dne. Jiní zase říkají,
že to je tím, že od začátku věřili v Boží zásah, atd.
Hašmonejci, kteří vedli to makabejské povstání mají už ve svém jménu
ukrytou symboliku oleje = šemen, a čísla osm = šmone.
Můžeme
na to všechno myslet, až budeme zapalovat další svíčky na chanukiji. Ve tmě i
malé světýlko krásně září, stejně jako každý etický čin, nebo každá tvář,
rozzářená moudrostí Tóry.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire