Parašat Vajigaš z I.
Knihy Mojžíšovy začíná tou nejdramatičtější událostí
v celé té historii Josefa a jeho bratří. Teď se to celé
rozhoduje! Josef nechal podstrčit vzácný pohár do Benjamínových
zavazadel. A trvá na tom, že tam bude muset jejich nejmladší
bratr zůstat jako jeho otrok. Ostatním bratrům je milostivě
dovoleno odejít. V tuto chvíli začíná naše paraša: „Vajigaš…“ = a přistoupil k němu Juda …
Už samotným přistoupením k němu Juda dost riskoval. Vždyť
byli považováni za špiony a nejspíš i za zloděje.
Je skoro nepředstavitelné, že by osobní stráž egyptského
místokrále nechala jen tak nablízko přistoupit cizího,
nebezpečného muže - to nebyla jen tak nějaká polonahá
ukrajinská aktivistka, ale sice zdvořilý, ale zároveň taky
navýsost rozrušený chlápek.
A Juda pronáší svou vášnivou řeč
(Berešit 44,18 -34), která otevírá Josefovo srdce.
Postupně získává Josef přesvědčení, že bratři skutečně
litují toho, co mu kdysi provedli . A díky tomu nakonec, úplně
přemožený city, pronáší ta známá slova: „Já jsem Josef,
váš bratr.“ Josef opravdu odpouští svým bratrům a dokonce
uklidňuje ty, kteří mu tolik ublížili: „netrapte se teď a
nevyčítejte si, že jste mě sem prodali“ (Berešit 45,5). Josef je schopen zapomenout na to zlo, kterým se vůči němu
provinili a vidí jen ty pozitivní stránky situace. A ty jsou
jednoznačné: díky jeho postavení v Egyptě mohla být jeho
rodina zachráněna od hladu a historie Jákobova rodu mohla
pokračovat. A i my z toho máme užitek jako jejich dědicové.
Ale ten výsledek Boží
prozřetelnosti – to, že se díky prodání Josef ocitl v Egyptě
a že tam potom díky němu byly plné sýpky i v době hladu-
ten výsledek nebyl dopředu nijak jistý, zaručený. I když
uznáváme, že Bůh určitě měl svůj skrytý plán záchrany, tak
stejně každá jednotlivá událost a její vyznění záviselo na
tom, jak se zachová ta hlavní postava – Josef. Kdyby třeba Josef
neodpustil, držel se své uraženosti a jen by dokola dával najevo,
jak mu bylo ublíženo- byl by tou kladnou postavou, kterou
obdivujeme? Mohl své bratry klidně ponechat jejich osudu, stejně
jako oni tenkrát jeho. Mohl by mu to mít někdo za zlé? Mohl se
těšit ze svého postavení v nejvýznamnější civilizaci té
doby. Když by se to bralo čistě pragmaticky, Josef byl za hodně
vděčen faraonovi a ne svým bratrům. A z druhé strany- kdyby
bratři ze strachu, že se prozradí jejich hanebné chování do té
doby nic netušícímu otci, a neumožnili Josefovi setkání s ním
– dokázal by se Josef ovládnout? Jak snadno je teď mohl
ztrestat…
Proto byla ta Judova řeč tak
rozhodující, klíčová. Juda tu zastupuje všechny bratry. A proč
on ? Nejde jenom o samotné argumenty. Sám se nasazuje, nabízí se
místo Binjamína. Vysvětluje, že by otec nepřežil, kdyby se
vrátil bez Binjamína a nabízí se jako otrok za něj a tak vlastně
i za ostatní bratry. Proč Juda? Je z nich určitě ten
nejvyspělejší. I díky němu ho bratři kdysi nezabili, ale „jen“
prodali do otroctví. Midraš taky připomíná, že Juda si
prožil smrt dvou svých synů a tak moc dobře věděl, jaká je to
bolest, vyrovnávat se se smrtí vlastního dítěte. A navíc, on
sám slíbil Jákobovi, že Binjamína dovede zpátky, „sám se za
něj zaručil“ (Berešit 4,9). A teď to měl Juda
potvrdit a taky velikosti toho úkolu dostál a osvědčil se.
Nedávno jsem četl o významu toho
slovíčka „arev“, které je tu použito, když se Juda
„zaručoval“ za Binjamína. To slovo je prý spojováno
s ručením, zárukou a také se smazáním hranic. Jak psal St.
Krajewski, Polákům se to slůvko spojuje se solidaritou,
podpíráním, společným cílem, určitým ztotožněním. Je to i
jistý návod pro náš splečný život, aby mohl pokračovat dál :
šetřit urážkami i urážením se, nezůstat jen u negativního
hodnocení druhých, nestavět hradby mezi námi, ale rušit ty
domnělé hranice, umět se navzájem podpořit tak, aby nikdo
nepadl, protože ať už jsme věřící a nebo ne, vždycky nám
někdo více či méně příjemně připomene, že jsme Židé a my
si díky tomu můžeme uvědomit, že taky máme učitý společný
osud a společné poslání.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire