Parašat Vaješev nás seznamuje
s Josefem a jeho bratry. Všichni tu historii známe, ale vždycky znovu nás
dostane, dojme… Josef byl takovým expertem na sny, na jejich výklad. Ale nebylo to vždycky šťastné počínání. Jeho
bratři například nevydýchali jeho výklad snu o snopech, podle kterého se mu
měli klanět. Kdo někdy zažil pořádnou sourozeneckou řevnivost, ví o čem je řeč.
Nezamíchalo se tam Josefovi i kousek jeho vlastní ctižádosti? Každopádně ho
bratři nakonec prodali do Egypta a zoufalému otci namluvili, že ho roztrhala
divá zvěř.
V Egyptě si ho koupil Potífar, faraonův dvořan, velitel tělesné
stráže. Josefovi se tam dařilo natolik, že byl nakonec ustanoven jako správce
jeho domu. Josefův úspěšný rozlet ale zastavilo falešné obvinění Potífarovy
ženy, která mu marně nadbíhala. A tak se osud spravedlivého Josefa opět
převrátil a on se ocitl ve vězení. A znovu tu hrají svou roli sny a jejich
výklad. Ve vězení byl Josef pověřen, že má posluhovat rovněž arestovaným
kolegům, z nichž jeden byl původně nejvyšším číšníkem u dvora a druhým byl
zase nejvyšší pekař. Nějaký čas tam strávili společně. A pak měli sny jak
číšník, tak i pekař, a s jejich výkladem si nevěděli rady. A Josef se jim
nabídl s výkladem. Nejprve vyložil sen číšníkovi tak, že bude za tři dny
omilostněn. A tehdy pekař „viděl, že dobře vykládá“ (Berešit 40,16). To „dobře vykládá“ podle většiny komentátorů
znamená, že vykládá ve prospěch člověka, kterému se sen zdál. Josef vyslechl číšníka a řekl mu, co se
stane. A opravdu se stalo to, co řekl. Jak to mohl Josef vědět?
První
odpověď zní: bylo to díky Boží inspiraci. Vždyť i Josef k tomu říká:
„Což vykládat sny není věc Boží?“ (Berešit 40,8)- když je povzbuzoval, aby se mu se
svými sny svěřili. Chizkuni k tomu má komentář: „Člověk nemůže
interpretovat sny díky své vlastní moudrosti.“. Je to tady možné chápat i jako
Josefovu polemiku s místní, egyptskou kulturou, ve které patřili vykladači
snů mezi intelektuální elitu.
Komentář Akedat Jicchak ze
Španělska XV. století zdůrazňuje opačnou věc: Josef se řídil svým rozumem-
přihlížel k minulosti obou dvořanů, jejich postavení u dvora i rozdílům
v obvinění. Dvořané prý byli obviněni za to, že v poháru faraona byla
nalezena moucha a v chlebu kámen. Moucha mohla do poháru spadnout na
poslední chvíli a nikdo tomu nezabrání. Zatímco přítomnost kamene ukazuje na
nedostatečnou kontrolu kvality v pekárně. Josef se toho hodně dozvěděl o egyptské politice,
když pracoval pro Potífara, který byl jedním z hodnostářů u dvora.
Mohl zaslechnout i klepy o situaci
číšníka a pekaře. Je možné připustit i to, že určil tři výhonky a tři košíky ze
snů jako tři dny a ne třeba tři měsíce proto, že faraon měl mít za tři dny
narozeniny- a počítalo se s jeho přezkoumáním žádostí o milost.
To ale
byla okolnost, která nebyla neznámá ani číšníkovi a pekaři. To už jsme
v oblasti psychologie. Snad tu hrály svou roli i jejich vlastní obavy. Tak
to popisuje Abrabanel. A Nechama
Leibowitz to přirovnává k současné psychologii – s tím, že sen
zjevuje osobnost snícího. Současný komentátor Benno Jacob poznamenává, že sen
číšníka ukazoval na jeho aktivitu: vytlačoval hrozny do faraonovy číše a
podával mu ji; zatímco sen pekaře ukazoval na jeho pasivitu: jen tam stál a
nijak nereagoval na to, že ptáci
uzobávají z pečiva v košíku na jeho hlavě… Jako by už byl smířený se
svým osudem.
Josef
byl jistě obdařen neobvyklými schopnostmi, využil taky svoje znalosti, čerpané
z místních zdrojů. Stal se v podstatě i takovým prototypem Žida
v diaspoře, který je úspěšný i díky tomu, že chce ovládnout všechny
znalosti lépe než kdo jiný. Odvolává se jistě na Boha, ale to neznamená, že
vypíná rozum, právě naopak. Podle Lévinase „jsou četné talmudické texty, které
dokazují, že podstata duchovnosti spočívá v intelektuální dokonalosti.“
Talmud taky není sbírkou dogmat, učí nás
dívat se na věci z různých
úhlů, učí nás diskuzi, učí nás myslet.
Dnešní snaha vysvětlit Josefovy výklady snů
byla tedy taková racionální, jak se sluší a patří. Ono je to v životě skoro
vždycky tak, jako u Josefa, že ty
jednotlivé úseky jeho života se dají interpretovat normálně, obyčejně,
přirozeně. Když pak ale před sebou
vidíme celou Josefovu historii- od jeho prodání až po tu jeho možnost přijmout
po letech jako egyptský velmož svoji vyhladovělou rodinu a tak pokračovat
v misi, kterou započal Abraham- tak to nám dojdou slova. Celý jeho příběh
je ilustrací Boží prozřetelnosti. Josef
zažíval dobré i těžké chvíle, bylo to nahoru i dolů. Ale když to sledujeme
z odstupu jako celek, celou tu geniálně složenou mozaiku, můžeme jen
vydechnout: Pane Bože, díky.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire