Parašat Mikec pokračuje
v příběhu Josefa a jeho bratrů. Ti, kteří ho kdysi
kvůli řevnivosti málem zabili a nakonec aspoň prodali do
otroctví, teď k němu přicházejí s prosíkem.
Nepoznávají v egyptském místokráli svého bratra a on jim
to taky neusnadňuje. Bratři sem přicházejí proto, že jejich
rodiny trpí hladem, a chtějí v Egyptě nakoupit obilí. Josef
se k nim chová odměřeně. Dokonce je nechá uvrhnout do
vězení jako špehy. Křikl na ně: „Jste vyzvědači! Přišli
jste obhlédnout nechráněná místa země.“ (Berešit 42,9) Proč to Josef dělá? Nic z pozdějšího děje nenasvědčuje
tomu, že by se spravedlivý Josef chtěl mstít. Přece jim nejen
odpustil, ale o všechny se taky báječně postaral. Proč tedy
takový chladný začátek při jejich setkání?
O vysvětlení se pokusil Ramban.
Připomíná verš v textu, který říká, že Josef „si
vzpomněl na sny, které se mu o nich zdály“. A že se Josef
snažil dotlačit tyto sny k jejich uskutečnění. Podle
prvního snu se mu tenkrát měli poklonit všichni bratři ve formě
snopů na poli, a potom oni všichni (jedenáct hvězd), společně
s rodiči (jako slunce a měsíc) (kap. 37). A protože
zatím nedorazili všichni bratři, nejmladší Benjamín zůstal
doma, nebylo by to splněno dokonale. A kdyby pak naráz přijeli
Benjamín i s otcem, nesplnila by se obě proroctví ze snů,
jen to druhé. A tak to Josef, podle Rambana, všechno zařídil
tak, aby se vše odehrálo podle jeho snu. Nechá tedy přijet
nejprve všechny bratry. Pak nastraží léčku s podstrčeným
pohárem do Benjamínova zavazadla. Po Judově vystoupení, kdy se
nabízí výměnou za svého obviněného bratra se jim teprve
Josef představuje a proroctví z prvního snu se naplňuje. Je
to šikovné vysvětlení, které ale otevírá další otázky: Měl
Josef právo způsobit svému otci bolest, když už jednou
oplakával svého milovaného syna Josefa a teď by si to měl
zopakovat znovu kvůli údajné ztrátě Benjamína? S tím se
komentátoři nechtějí smířit. A tak rozvíjejí debatu o snech a
jejich realizaci, s tím že ji máme nechat na Tom, který je
sesílá.
Jiná, tradiční interpretace se
neváže na sny. Ta intrika, kterou Josef použil, měla jiný účel.
Měl to být určitý test. A tahle zkouška mohla být uskutečněna
pouze tehdy, když budou bratři opět všichni spolu. A pak se jim
bude moci i odhalit a přivést celou rodinu. Úspěšná zkouška
tomu všemu ale měla předcházet. Josef chtěl, aby bratři
přivedli Benjamína bez otce a nechal si svou identitu zatím pro
sebe. Vystrašení bratři odešli pro nejmladšího z nich. To
se také stalo. A potom, při odchodu z Egypta, právě tomu
nejmladšímu nechal Josef podstrčit do zavazadel vzácný kalich.
Strachem omráčeným bratrům pak sdělil, že si tu tedy Benjamína
nechá jako otroka a oni sami můžou bez obav odejít. Tímto
způsobem vytvořil situaci, která byla podobná té, při které se
na něj bratři vykašlali a ponechali ho osudu otroka. V podstatě
je vybídl k tomu, aby svoji zradu zopakovali. Tentokrát to
bylo i mnohem snazší- stáli před egyptským místokrálem a
jejich bratr byl obžalován ze zločinu. Měli to teď opravdu
mnohem snadnější, dobře omluvitelné.
Ale bratři s tím nesouhlasili
a tak složili zkoušku na výbornou. Juda navrhoval, že sám
zůstane jako otrok místo nejmladšího syna Ráchel. Je to nejen
ušlechtilé, ale i nesmírně důležité. Maimonides tuto koncepci
vykládá tak: bylo to určité měřítko, jestli ta lítost,
pokání, je opravdové a ne jen na oko, předstírané.
Obecně je to situace, ve které je možné znova spáchat hřích,
kterého jsme už předtím litovali. I nám se to možná někdy
stalo, z obou možných stran sporu: že se nám někdo omlouvá
a my vnímáme jen prázdná slova, která sama o sobě nic
nenapraví. A nebo že se sami omlouváme, ale jen tak, aby se
neřeklo. Tady to bylo opravdu něco jiného, to pokání šlo do
hloubky a projevilo se rozhodným činem. Někdy se nám může zdát,
že situace, ve které jsme se, jemně řečeno, nevyznamenali, je
výjimečná a nemůže se nikdy právě takhle zopakovat. Ale Tóra
nám tu ukazuje pravý opak: není úniku před odpovědností. I
proto jsme před Jom Kipur vedeni k tomu, abychom si napravili
své věci a nepravosti, které jsme provedli jinému člověku. Že
Bůh nám může odpustit jen ty věci, které jsme napáchali vůči
Němu, ale nezasahuje do toho, co máme jako lidé mezi sebou. To je
naše zodpovědnost. A tady to, i když na druhý pokus, přece jen
vyšlo. Kolik takových pokusů bychom v podobné situaci asi
potřebovali my?
Myšlenka této draši se mi moc líbí a souhlasím s ní. Když v nějaké životní zkoušce neobstojíme, Nejvyšší nám ji sešle znovu a dá nám možnost tentokrát obstát lépe. A tak to dělá znovu a znovu, dokud se ze svých chyb opravdu nepoučíme! Mně se to teda stává docela často, až si někdy říkám, že to snad není možné, jak se některé věci opakují. Je to princip spirály - může se nám zdát, že situace je stejná, ale ze správného pohledu poznáme, že jsme (duchovně) výš.
RépondreSupprimer