Dnes začínáme číst II. Knihu
Mojžíšovu – Sefer Šemot. Situace Izraelců v Egyptě
po smrti Josefa i faraona, který si ho vážil, se velmi rychle
změnila k horšímu. Nebyl už žádný rozdíl mezi nimi a
ostatními otroky. Byli spíše v ještě horším postavení.
Egypťané se zalekli jejich rostoucího počtu a byl vydán příkaz
zabít každého narozeného chlapce… Mojžíš byl tedy jeden
z těch, kteří tu být ani neměli. Kniha Šemot
popisuje události, které vytvořily židovský národ: vyjití
z Egypta a zjevení na Sinaji. A Mojžíš je tu ústřední
postavou.
Na osobním útěku z Egypta se
Mojžíšovi dostává prvního zjevení. Je to ten známý obraz
hořícího keře. Mojžíš viděl,“ že ten keř plane ohněm, a
přesto ten keř není tím ohněm stráven.“ (Šemot 3,2)
Mojžíš v ohni zahlédl Božího posla. Nevíme v jaké
podobě. Když Mojžíš přistoupil blíž, tak se ta vize, podle
Bachji, proměnila na prorockou vizi. Bůh k němu promluvil a
dokonce mu zjevil svá jména, zejména to slavné vyjádření,
které je často překládáno jako „Jsem, který jsem“ (Šemot
3,14) a které je pak v podstatě interpretováno jen jako
„Věčný“, čili Boží atribut věčnosti. A tento Bůh jeho
praotců Mojžíšovi přikazuje, aby vyvedl Izraelce z Egypta.
Mnoho lidí má tendence všechno vysvětlovat přirozeným způsobem
– že na poušti může samozřejmě dojít k samovznícení,
nebo něco může pouze vyvolávat dojem ohně, a tak podobně. Nic
z toho ale nevysvětluje ten výsledek. Mojžíš si vyslechl
příkaz, který nebyl zrovna splněním jeho snu. Nebyl nadšený
z toho nesnadného úkolu, který připadl právě na něj. Ale
šel…
Tuto vizi máme spojenou pouze
s obrazem hořícího keře. Má tedy ten planoucí keř nějakou
speciální symboliku? Raši si myslí, že ne. Že šlo pouze o
upoutání pozornosti. Bylo třeba si posluchače nějak připravit
k vyslyšení zjevení. Proto je tu i ten příkaz k vyzutí
sandálů: „svaté je místo, na kterém stojíš“ (Šemot
3,5). Mnoho komentátorů to má za takové tajemství, že ani
nemá smysl se jím zabývat. Například Abrahám, syn Rambama,
říká, že je to jen metafora pro záři Šechiny, té Boží
Přítomnosti. Pro jiné ten divný oheň symbolizuje osud Izraelců,
ohrožených ohněm egyptského pronásledování- ohněm, který
Izraelce nestrávil.
Jiní komentátoři řeší samotný
keř. Jaký keř to asi byl? Midraš raba, konkrétně rabi
Jehošua bar Karcha k tomu dodává: „Kdyby to byl strom
svatojánského chleba nebo fíkovník, také by ses ptal, ale není
možné pominout takovou otázku“. Jeho odpověď směřuje k tomu,
že i nenápadný, ničím zvláštní keřík může obsahovat Boží
Přítomnost. Jiní zase zdůrazňují, že podle tradice šlo o
trnitý keř, jehož trny způsobují bolest. To má znamenat, že
Bůh nějakým způsobem sdílí to utrpení s Izraelem. V duchu
těchto interpretací se něco dozvídáme o samotném Bohu. Může
se zjevit kdekoliv a v jakékoliv formě. Takové chápání se
shoduje s nejlepším překladem slov „ehje ašer ehje“: ne „jsem, který jsem“, ale spíše „budu takový, jaký
budu“. A co je důležité, Bůh má jistou schopnost trpět. Může
se to zdát jako velmi podivný antropomorfismus, ale takové pojetí
je vlastní biblickým prorokům. Proto nám může být Bůh tak
blízký. A je to něco, co je naopak vzdálené filosofickému
pojetí Boha jako jen nějakého chladného, nedotknutelného
absolutna.
Co je ale podstatnější, než
samotný obraz hořícího keře, to jsou slova. Obsah, vyjádřený
slovy. Slova zůstala. Mnoho pohanů hledí na svá božstva a
uctívá obrazy a sošky svých bůžků, ale Žid poslouchá
Boha. (Slyš, Izraeli …) A v judaismu je slyšení a
poslušnost stejně chápanou věcí. Je to něco, co jde do
hloubky. Boží slovo ovlivňuje, utváří náš život. U Homéra
můžeme číst nejrůznější popisy různých hrdinů a bájných
reků, ale v Tóře to tak není. Nevíme, jaký týpek byl
Mojžíš. Ale je to vůbec podstatné? Jsme tak ušetřeni
balastu, povrchních, nepodstaných, zavádějících věcí a o to
víc můžeme vnímat obsah slov. Jinak se na svět dívá fyzik,
chemik, nebo jinak zaměřený specialista. Každý má svůj pohled,
ale pokud jde o smysl fungování světa i našeho života,
měli bychom se ztišit a naslouchat, tak jako Mojžíš. Tóra je
pro nás stále tím hořícím keřem, který k nám mluví,
pokud jsme se „vyzuli“ a jsme ochotní naslouchat, slyšet a
poslechnout.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire