lundi 28 octobre 2019

Avi: Parašat Berešit ( Berešit 1,1 – 6,8 )


  Dnes znovu začínáme číst Tóru. A tak mi dovolte aspoň pár prvních vět ocitovat: „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale nad vodami vznášel se duch Boží. I řekl Bůh: „Buď světlo!“ A bylo světlo. Viděl, že světlo je dobré a oddělil světlo od tmy. Světlo nazval Bůh dnem a tmu nazval nocí. Byl večer a bylo jitro, den první. I řekl Bůh: „Buď klenba uprostřed vod a odděluj vody od vod!“ Učinil klenbu a oddělil vody pod klenbou od vod nad klenbou. A stalo se tak. Klenbu nazval Bůh nebem. Byl večer a bylo jitro, den druhý. I řekl Bůh: „Nahromaďte se vody pod nebem na jedno místo a ukaž se souš!“ A stalo se tak. Souš nazval Bůh zemí a nahromaděné vody nazval moři. Viděl, že to je dobré.“ (Berešit 1,1 -10)
  Judaismus od začátku chápe, že popsat, definovat a nazvat zlo zlem a dobro dobrem není možné v chaosu, ale pouze v uspořádaném světě. V chaosu zlo i dobro podléhají relativizaci, jejich obrysy jsou rozmazané a lidé jsou zmateni a jejich etika tomu odpovídá. V knize Berešit, kterou začínáme číst, Tóra prezentuje Boha jako toho, kdo přináší do chaosu pořádek („země byla – na počátku- pustá a prázdná“). Děje se to na mnoha úrovních. Když tvoří svět, Bůh odděluje světlo od tmy. Bůh odděluje souš od vody. A to uvádění pořádku do chaosu se tedy děje prostřednictvím výrazného oddělení opačných věcí.
  Příklady rozdělení, oddělení ,nacházíme v Tóře na mnoha místech a v různých tématech. Neuškodí si jich pár připomenout. Například oddělení života a smrti. K tomu se pojí micva, přikazující oddělení masa a mléka. Maso mrtvého zvířete je symbolem smrti, mléko je nápojem nového života. Není možné je spojovat, vařit spolu, jíst, mít z jejich spojení jakýkoli zisk.
  Nebo rozdělení času: každodenního, všedního od času svatého- šabatu a svátků. A o šabatu zákaz vykonávat činnosti všedního dne. A na konci šabatu, při tom přechodu od svatého k všednímu času vykonáváme rituál  nazvaný„havdala“, který neznamená nic jiného, než oddělení.
  Existuje i micva, zakazující šaatnez, čili mísení vlny a lnu ve tkanině. Zdůvodnění toho zákazu vyplývá ze záměru odlišení produktu zvířecího od rostlinného. Nemá to zřejmě nějaký praktický význam, ale symbolizuje to rozdělení.
  Samozřejmě tu nacházíme i rozdělení pohlaví: micva zakazující, aby muž nosil ženské ozdoby a šaty a micva zakazující ženě nosit mužské šaty, atd.
  Pak je tu rozdělení přikázání i v rámci Aseret hadibrot – Deseti přikázání. Dokonce i to je zapsáno    na dvou deskách, protože na jedné se nacházejí přikázání, týkající se vztahu člověka k Bohu a            na druhé – člověka s jinými lidmi. Je to příklad na rozdělení toho, co je Boží a co je lidské. Navazuje to na to první rozdělení: na „nebesa a zemi.“
  Popsání protikladů a jejich rozdělení se nezastavuje jen u těchto pár příkladů, pokračuje dál. Jiné micvot a zákony halachy oddělují prostor svatý od běžného, oddělují člověka od zvířete, osob podřízených od nadřízených, rodičů od dětí, mladších od starších, kohenů od nekohenů a nakonec- v uspořádaném světě – především odděluje věci nejdůležitější – dobro a zlo.
  Ty uvedené příklady mají pouze signalizovat neobyčejně důležitou věc:  popsání, definování dobra a zla není možné v chaosu, ale pouze v uspořádaném světě. V chaosu zlo i dobro podléhají relativizaci, jejich obrysy vyblednou. Jaké jsou pak skutečné důsledky chaosu, proti kterému se staví pořádkumilovný systém Tóry? Poškozenými, zlem nejvíce ohroženými jsou tehdy vždycky ti nejslabší. Chaos je vždy prostředím,, v němž křivda, jakou zakusí ti, kteří se nedokážou bránit, ani nebude postřehnuta. Každý si umí představit, kdo je asi tou nejvíc poškozenou stranou v době různých válek, revolucí, anarchie a nástupu diktátorských režimů, kdy právo platí jen na papíře, nebo jen pro někoho…
  Dokonce i ten nejstručnější nástin přikázání, známý jako sedm noachidských přikázání, má v jednom bodě příkaz nastolit uspořádání, které umožní vládu práva kvůli zabránění chaosu. Na to bychom měli být zvlášť citliví a vyžadovat každý den stejný metr pro všechny. Když se někomu práší od pusy, je třeba  říct: ten člověk lže, i kdyby mu patřila všechna média. Tak, jak je zdravé oddělení státu a náboženství, stejně tak je zdravé oddělit soukromé podnikání od státu. Když se tu má podnikat, tak nemůže být zvýhodňovaný ten, kdo je u moci - jinak na to doplácejí všichni ostatní a nastává chaos, rozklad pocitu spravedlnosti a etiky vůbec. Dobrá pravidla, která platí pro všechny stejně- minimálně na tom bychom se měli umět shodnout všichni. Potom by se na to mohl i Pán Bůh podívat, a řekl by: „Hmm, to je dobré.“

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire