jeudi 10 octobre 2019

Jom kipur 5780

Možná je na "debrífing" po letošním Jom kipuru trochu brzo, ale mám zrovna možnost chvilku psát, tak ji muím využít.
Byl to můj první Jom kipur s dítětem, v tuto chvíli malým miminkem, stál ještě kojeným, i když už pěkně jí příkrmy. Obávala jsem se, že půst a kojení nepůjdou dohromady, ale rozhodla jsem se to zkusit s tím, že pokud uvidím, že hrozí, že sebou někde seknu, napiju se. Vzhledem k tomu, že letos byl Jom kipur celkem pozdě, bylo chladno a tak se mi podařilo půst zvládnout bez většího problěmu. Kromě počasí k tomu určitě přispělo i to, že jsem většinu času netrávila ve vydýchaném sále, kde Jom kipur organizujeme (do synagogy bychom se nevešli, ale ten sál má fakt strašně špatně řešenou ventilaci), ale s dítětem na chodbě a nebo venku a po Šmuliho obědě jsme si dali dlouhou siestu. Také jsem mu dala víc příkrmů než obvykle a k pití vodu, aby vypil méně mléka. Ukázalo se také, že je dobré ho kojit buď v leže nebo dobře usazená v křesle, protože během kojení se mi odpoledne už hlava fakt trochu točila. Letos jsem si moc liturgii neužila, z Kol nidrej jsem musela odejít už po Amidě, protože Šmuli chtěl spát. Ráno jsem četla z Tóry, ale opět jsem odešla ze synagogy už před musafem (v podstatě jsem dočetla, vzala dítě a šla domů a musafovou amidu odříkala ve spěchu, než jsme si šli dát tu odpolední siestu). Tchýně pak vzala Šmuliho na procházku a tak jsem mohla jít na minchu, pak zase domů dát Šmulimu večeři a vrátili jsme se na Neilu. Ale i tu jsme z větší části strávili na chodbě, kde si hrály ostatní děti a jen na závěr jsme se připojili k Elimu, schovali se pod jeho talit, křičeli "Hašem hu ha-elokim!" a poslouchali závěrečné troubení na šofar. Šmuli z toho byl trochu vyvalený, ale neplakal a cestou ze sálu domů (máme to 10 minut volnou chůzí) usnul.
S takovou "neúčastí" na liturgii jsem letos konečně ocenila sociální rozměr Jom kipuru-potkáte lidi, co jste celý rok neviděli a protože nemáte možnost se soustředit na modlení, máte možnost prohodit pár slov.
Také jsem si všimla, že malé děti, tak 3-10 let, si bezprizorně hrají na chodbě. Teda, toho jsem si všimla už dřív a přemýšleli jsme i nad tím, zda by nebylo od věci zaplatit na Kol nidrej a Neilu nějakou chůvu. Ale letos mě napadlo, že vzhledem k tomu, že v příštích minimálně deseti letech to s mojí účastí na bohoslužbách nebude lepší, že bych mohla zkusit vymyslet nějaký jomkipurový program pro děti-jen na Kol nidrej a na Neilu, ale aby se zabavily a přitom i ony měly nejaký sváteční zážitek, aby trochu víc rozuměly tomu, co se v sále děje. Napadlo mě udělat nějaký omalovávací mahzor, kde by se ty nejmenší zabavily kreslením (halacha stranou) a s těmi většími bychom prošli a zazpívaly to nejdůležitější (a když budou chtít, tak si klidně taky mohou malovat). Musím nad tím pořádně popřemýšlet a poradit se s nějakými zkušenými rabíny, co si o tom myslí. Mám na to celý rok, ale s mým tempem práce bych měla začít. Stejně jako se stavbou suky začínáme hned po ukončení jomkipurového půstu.

A k událostm v Halle-raději si nepředstavuju tu hrůzu, když se na vás do synagogy dobývá střelec (ještěže se mu to nepovedlo, obávám se, že v sále, který si pronajímáme, by neměl problěm, i když si platíme ochranku). Takhle střelba ale jasně ukazuje, že "nepřítel mého nepřítele je můj přítel" opravdu neplatí v případě holýh lebek...koketovat s krajní pravicí jen proto, že teď zrovna má spíš v hledáčku muslimy, je velmi neprozíravé.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire