Tahle
krátká paraša je už těsně před závěrečnou „písní Mojžíšovou“. Je to konec Páté knihy Mojžíšovi, kdy Mojžíš
dobře ví, že do zaslíbené země už nevejde. Je nejvyšší čas na to předat vedení
někomu schopnému. My víme, že tím jeho nástupcem se stal Jozue. Mojžíš to
oznamuje „před očima celého Izraele“ (Devarim
31,7). Záležitost je celkem jasná,
nezpochybnitelná, nikdo taky neprotestuje. Panuje shoda, že Izrael má před
sebou poslání, které vyžaduje vhodného vůdce. Jozue je tím pravým velitelem,
když se schyluje k vojenské kampani. Ale co pak?
Několikrát čteme o tom, že až nebude Mojžíš, lid Izraele se zpronevěří a
to přinese neštěstí a utrpení. Mojžíš „ví“, že to bude „po jeho smrti“ (Devarim 31,29). Raši to však
porovnává s hodnocením doby za Jozua, popsanou v knize Soudců (2,7) a předtím na konci knihy Jozue: „Izrael sloužil Hospodinu po celou
dobu Jozuovu…“ (Jozue 24,31). Zatím tedy, bezprostředně po Mojžíšově
smrti, nebylo zle. Jak to tedy uvést do
souladu s tím, že Mojžíš „věděl“, že bude zle, protože mu to oznámil
Stvořitel (Devarim 31,16)?
Podle Rašiho to je tak, že když Mojžíš říká „umře“, má to znamenat až umře
Jozue. Neboť učitel žije ve svém žáku. Proto „mu má být žák tak drahý, jako on
sám sobě.“
Následující popis z knih Jozue a Soudců říká víc: Izrael
se začal chovat nevhodně když vymřelo pokolení Jozua, čili ti, kteří „dobře
znali všechno, co Pán učinil Izraeli.“ (Jozue 24,31). Zázraky a
mimořádné činy mohou ovlivnit jejich svědky. V těch dalších pokoleních už svůj
rozhodující význam ztrácí. Co tedy zůstane, co rozhoduje?
Zůstanou jen vyprávění, příběhy – vyprávěné ústně, nebo zapsané. A něco
stejně důležitého: příklad, který dává předchozí generace. A to poslední není
jen nějakou základní psychologickou pravdou. I kdybychom nebyli kdovíjak
zbožní, stejně stojíme o to předat dětem pocit, že existují věci nejvyšší
důležitosti a že není lhostejné, jak se chováme- i ve chvílích, kdy nás nikdo
nevidí.
V
situaci relativně klidné zaniká pocit, že má Izrael nějaký úkol, že povinnost
zachování věrnosti smlouvě je stejně aktuální dnes, tak jako dříve. Nikdy už
asi nebude tak hladké předání pravomocí jako mezi Mojžíšem a Jozuem, ale určité
vedení vždycky potřebujeme. Dnes už nejsme svědky zázraků. Jejich nedostatek
byl zvlášť trýznivý v době šoa. Pro některé to byl konec smlouvy, už se jí
necítili být vázáni. Pro jiné, kteří
prošli tím samým utrpením , smlouva dál trvá. I klidné časy i děsivé tragédie
mohou nakonec ničit víru úplně stejně.
Ať tak či onak, naše děti vidí naše chování, které ovlivňuje smlouva s
Hospodinem – nebo taky pravý opak... Určitá stálost, nepřetržitost je v tom
všem nutná. Jak ji udržet? Naším snem je přece to, aby se naše děti, vnuci i pravnuci ujali své dané
odpovědnosti.
Když
už tedy nejsou zázraky a zůstávají jen
zapsané příběhy a příklad staršího pokolení, jsou zapotřebí i nějaké ustálené formy, institucionální
rámce. To samo zní trochu frázovitě
Ostatně instituce v nás občas vzbuzují oprávněnou nedůvěru: mohou se stát
prázdnými a bezduchými celkem snadno. Jsou ale nezbytné, když jde o společenský
rozměr a ne jen o přežití jednotlivců, když jde o tu kýženou mezigenerační
posloupnost. Přitom nejde jen o to, co se děje tady a teď. A takovou formou je
něco, co dobře známe, jen to někdy nedoceňujeme: jde o tzv. jho přikázání.
Není
náhodou, že právě v našem dnešním čtení můžeme takové řešení najít. Píše se
tu, že „Mojžíš napsal tento zákon“ (Devarim 31,9) a přikázal ho uložit po straně schrány smlouvy
Hospodina (31,26).
Nebudeme pitvat, že i po tomhle vyhlášení muselo ještě pár řádek k takovému
textu přibýt – vždyť ještě následovala ta zmiňovaná Mojžíšova píseň a popis
Mojžíšovy smrti. Při takovém nimravém spekulování by nám mohl uniknout ten
nejpodstatnější smysl tohoto textu: on je pro nás poučením a právě tím
garantem stálosti, nepřetržitosti. Právě
přikázání – micvot, i samotná jejich struktura vytváří formu života,
která má šanci přetrvat po pokolení, bez ohledu na to, jestli vůdcové národa
budou akceptované autority, nebo jejich úplné karikatury. Ne zázraky, ani
nadpřirozené zkušenosti, ale věky ustálená, pevná a až svírající forma je tou
hybnou pákou, tím nástrojem,který nás může povznést nad historii, čili
„zajistit židovskou existenci“, a jak píše Lévinas: „snad právě tímto způsobem
být přítomný u Nejvyššího.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire