Tóra
patří všem a je i závazkem pro všechny Židy. Podle hojně citovaných slov není
v nebesích, není za mořem, ale naopak: „Není pro tebe ani neuchopitelná,
ani vzdálená“, je „ti blízko, ve tvých
ústech a ve tvém srdci, abys ji dodržoval“ (Devarim 30,11-14). Je pozoruhodné, že od samého počátku není Tóra
určena jen znalcům, kněžím a zasvěcencům. Učenci jsou prima, ale vůči Tóře jsme
si všichni zásadně rovni. Dnes už je dostupné úplně všechno a my jsme díky tomu
zahlcováni knihami, všemi médiemi a i díky internetu textům všeho druhu. Ale neměli bychom
zapomínat, že tyto zápisy Mojžíšových promluv patří k nejstarším textům,
které mají stále masovou základnu čtenářů. Ostatní starobylé texty si přečtou
maximálně experti na mrtvé jazyky. A pouze Tóra, žalmy a někteří proroci jsou
stále citováni i v rámci dnes probíhající, živé liturgie. Po celá
pokolení to nemělo konkurenci. Ale co už
s tím dnes, mají ta slova stále schopnost zasáhnout dnešního člověka?
Slova
dnešní sidry, to jsou slova slibů, které si rádi přisvojujeme. Ale jsou tu i
slova hrozeb, která popisují tresty, které nastanou po opuštění závazku, jakým
Tóra je. Ty hrozby- prokletí si naopak připouštíme velmi neochotně. Mojžíš tu
všem oznamuje, že smlouva platí pro všechna pokolení. Vědomí spojení
s Bohem je zdrojem zachování, přežití
Židů. Zkuste od Židů odečíst Boha a Jeho Tóru a co pak zbyde?
Společenský, sportovní klub? Ale co už na něm bude židovského? Tak nějak
obecně tyhle věci uznáváme, horší je si to uznat osobně. Proč by se takový
závazek měl týkat mě?
Tóra
připomíná i takový postoj. Řeč je o někom, kdo se domnívá, že ty tresty za
nevěrnost jdou mimo něj: kdyby „si v srdci lichotil a říkal: „Budu mít
pokoj, i když si budu žít v zarputilosti srdce“ (Devarim
29,18), tak na něj dopadnou tresty, „Hospodin vymaže zpod nebes jeho
jméno. Hospodin ho oddělí k zlému, ode všech kmenů Izraele“ (29,20).
Slova, která vyslovuje hypotetický neposlušný Žid se dají vykládat různě. Slovíčko „ki“, které se tam vyskytuje, se dá
překládat různým způsobem: „dokonce“, „i když“, „když“, „poněvadž“. Takže to
má pokaždé trošku jiné vyznění. Může to vyjadřovat naději na pokoj i přes
zatvrzelost. Snad proto, že si dotyčný
myslí, že bohabojnost jiných mu poslouží jako ochrana… Jiný význam podsouvá
obraz pokoje bez zvláštního spojení se zatvrzelostí - ulevování instinktům
dotyčný bere za tak přirozené, že si ani nepřipouští možnost trestu. A poslední
význam naznačuje vykročení mimo oblast smlouvy. Tak například i Nešama
Leibowitz chápe Nachmanidovo vysvětlení. Odvržení smlouvy, židovského osudu –
to je pokušení nejen pro současníky. Něco takového existovalo vždycky. Zbavení
se závazků má přinést úlevu. Odvržení odpovědnosti má způsobit mír v duši.
Nemyslí si to právě tak ti Židé, kteří se vydávají cestou úplné asimilace?
Ale
může se jim to podařit? Někdy snad ano, i když je udivující, jak často se
asimilace ukazuje jako neúspěšná, nebo těžší, než by se mohlo jejím stoupencům
zdát. Není přitom možné nevzpomenout známý fakt, že během šoa byli zabíjeni
Židé jak zbožní, tak asimilovaní. Nejde o to, že by byl holokaust trestem.
Takové chápání je nepřijatelné. Ale plán na vyvraždění Židů nezůstal bez
spojitosti se židovskou tradicí, jeho misí vůči světu, čili smlouvou. Akce
masového vraždění často začínaly v den židovských svátků. Všechno, co bylo
svatým pro tradici, bylo systematicky zhanobeno. Hitlerovci takovým způsobem
zkoušeli zlikvidovat Židy, ale taky svým způsobem přemoci Boha Izraele. I když
si zachováme zdrženlivost vůči pokusům hledat smysl takové tragédie, je možné
nepochybně říci, že se stále ukazuje, že úplné opuštění sféry smlouvy není tak
jednoduché. To může těžko popřít i ten nejméně zbožný mezi námi.
Stačí
si připomenout poválečné, zinscenované
politické procesy, při kterých byl zdůrazňován židovský původ údajných
zločinců, nebo protižidovská kampaň v Polsku roku 1968. Tehdy se mnoho mladých lidí s údivem
dovídalo o svém židovském původu, který jim rodiče z opatrnosti zatajili,
protože doufali, že je to cesta jak se zbavit židovských problémů, čili
dosažení kýženého pokoje. Tóra je stále aktuální.
Ale nikoho není možné- naštěstí – donutit k přijetí závazku. Ale minimálně
je aspoň možné se shodnout s Lévinasem, který říká, že asimilace „se
nepovedla, protože neučinila přítrž
rozháranosti židovské duše.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire