vendredi 16 décembre 2022

Avi: Parašat Vaješev (Berešit 37,1 – 40,23)

   V naší paraše Vaješev se začíná odehrávat příběh Josefa a jeho bratrů. Je to známý příběh. Jákobův syn Josef byl jeho oblíbeným synem, „vždyť to byl syn jeho stáří“. S takovými mazánky obvykle nemají sourozenci slitování. Ale tady to bylo extrémně vyhrocené. Josef dostal od otce pestře zbarvenou suknici, takovou nikdo z ostatních bratrů nikdy nedostal. Navíc měl prorocké sny, které vykládal způsobem, který se jim taky nemohl zamlouvat. Naznačoval jejich podřízené chování vůči němu.  Vztek bratrů proti Josefovi narůstal a blížila se katastrofa.

  „Když bratři viděli, že ho otec miluje nade všechny bratry, začali ho nenávidět a nepromluvili na něho pokojného slova“ (37,4). Raši se i tuhle okolnost snaží vidět pozitivně. Píše, že byli spravedliví – nemohli mluvit slovy, která by nevycházela z jejich srdcí. Prostě - když ho nenáviděli, těžko s ním mohli pokojně mluvit. Nejenom z tohoto příběhu si ovšem uvědomujeme, že každé skutečné násilí začíná „upřímnými“ slovy nenávisti…

  A pak Jákob pošle syna Josefa, aby zkontroloval své bratry, kteří měli pást u Šekemu. Podíval jsem se na pár podrobností v midraších. „Někdo ho nalezl, jak bloudí po poli, a zeptal se ho: „Co hledáš“? (37,15) Měl to být anděl Gabriel. Toldot Jicchak píše: Obecně platí, že když se někdo ztratí, tak se zastaví a sám se ptá jiných lidí na cestu. Tady to bylo obráceně, ten muž se ptá Josefa, co hledá. Z toho midraš usuzuje, že to byl anděl, který měl zajistit, aby Josef dorazil ke svým bratrům, kteří ho nejprve budou chtít zabít a nakonec ho prodají do Egypta. Bylo to v Božím plánu, aby se tam dostal. Dalším vysvětlením je, že se Josef toho muže zeptal: „řekni mi, prosím, kde pasou ovce?“ (37,16). Ale předtím se ho vůbec nezeptal, jestli ví, kde by mohli být. Josef očividně pochopil, že je to anděl. A midraš dochází k závěru, že to byl Gabriel a ne jiný anděl, protože verš říká doslova, že ho našel muž, a Gabriel je tak označován v knize Daniel (9,21) – „vehaiš Gabriel“ = muž Gabriel.

  „Ten muž řekl: Odtáhli odtud“ (31,17).  Raši se ptá: Josef se ho prostě zeptal, jestli ví, kde jsou jeho bratři. Proč muž odpovídá: „Odtáhli odtud?“ Odpovědí je, že ten muž ho varoval: „Nechoď ke svým bratrům, protože tě opustili, to znamená, že tě opustili jako bratra.“ Hebrejské slovo „ze“ (= zde) má číselnou hodnotu dvanáct. Jako by nám to říkalo: „Už si nepřejí být dvanácti bratry. Byli by raději, kdyby jich bylo jedenáct a nechtějí tě za bratra.“ Josef pochopil varovná slova, ale neuposlechl je ze synovské poslušnosti a šel za nimi dál.

  Jak to bylo dál, každý ví. Nebo si to může přečíst. Josef splnil svou povinnost, i když věděl, do čeho jde. Bratři ho chtěli zabít, pak ho prodali jako otroka. On se dostal do Egypta, kde prošel dalšími zkouškami, ve kterých taky obstál. Proto mu říkáme Josef Hacadik – Josef Spravedlivý. Když v Egyptě získal postavení, bratři do Egypta přišli s prosíkem, v jejich zemi byl hlad. Josefa nepoznali a tak si je trochu vyzkoušel. Nemstil se jim ale pro to, co mu udělali. Naopak, byl rád, že jim může být nápomocný a rozeznal v tom Boží plán.

  On měl to, co jim chybělo: duchovní vhled do celé situace, lásku, toleranci, ten potřebný nadhled. Díky tomu v Egyptě, i když v nedobrovolně prodlouženém pobytu, vznikl národ. Je to neuvěřitelné vzhledem k tomu, čemu Josef od svých bratrů musel čelit.

  Snad by to mohlo být poučením i pro nás. Občas se zasmějeme nad historickými spory různých chasidských dvorů mezi sebou, nebo nad půtkami mitnagdim s chasidy. Každý z nich měl svoji celou pravdu a byly to opravdu neveselé boje. S odstupem ale vidíme zlomky moudrosti u každé z těch kdysi úporně bojujících stran a dovedeme si vytěžit to nejlepší od obou. Snad ty naše spory tak nějak patří k naší tradici, ale samy o sobě význam nemají. Když se nedokážeme shodnout ani na podpoře jednoho siduru v tom našem malém českožidovském rybníčku, asi nám chybí někdo jako Josef – ten, kdo vidí trošku dál a má potřebnou pokoru i lásku ke všem bratrům.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire