jeudi 5 janvier 2023

Nemilá překvapení

 Myslím, že nejsem člověk, co vidí antisemitu za každým rohem a tak obecně moc nepodezírám lidi z nějakých špatných úmyslů (ne, že bych byla až takový dobrák, spíš mě to ani nenapadne). Na druhou stranu ale vím, že všechny konspirační teorie končí nějakou formou antisemitismu (obvykle nějakým velkým Židem, co to všechno řídí...). Tím nemyslím, že když vám Máňa od vedle řekne, že očkování proti covidu je nebezpečné, vy jí uvěříte a nedáte se naočkovat, že je z vás automaticky antisemita. To ani náhodou. Ale když se člověk do pasti konspiračních teorií chytí a začne sledovat různé "alternativní" zdroje informací, antisemitský obsah se k němu začne dostávat (a buď si toho všimne a nebo častěji ne). 

To byl takový krátký úvod a teď k věci. Když člověk konvertuje, je podle halachy jako narozené dítě (a jeho rodiči jsou praotec Abraham a pramatka Sára) a nemá žádné vazby na svou biologickou rodinu. Halachické vazby, samozřejmě, ta rodina nikam nezmizí, i když někdy nemusí na konverzi reagovat zrovna příznivě. Konvertita prošel během přípravy na konverzi a pak v následujícím židovském životě často dost výraznou proměnou, kterou jeho původní rodina nesdílí. A ta rodina sama může procházet úplně jinými změnami. A tak se může stát, že jednodnoho dne člověk zůstane s otevřenou pusou zírat na to, co se jeho blízkým honí hlavou (a pak to ventiluje na blogu).

Budu mluvit o dvou blízkých příbuzných, A a B, protože naše prosincová návštěva v ČR ve mě ještě pořád hlodá.

Příbuzný A se nikdy o dění nijak zvlášť nezajímal. Během covidu se z něj stal zapřisáhlý antivaxer, hlavně zásluhou jeho partnera, který trávil celé dny na internetu, kde se dostal antivaxerskému a konspiračnímu obsahu. Tak nějak jsem předpokládala, že s tím, jak se s covidem naučíme všichni žít, pustí příbuzného A a jeho partnera i konspirační teorie. Ukázalo se, že nikoliv. Příbuzný A se chytil teorie o mocných, co chtějí zredukovat lidstvo na "udržitelnou úrověň", Izrael je zdrojem konfliktů ve světě a Židé jsou vychytralí. Provedla jsem pokus o rozumnou argumentaci, ale vzhledem k tomu, že si moc dobře pamatuju, jak dopadla moje rozumná argumentace a vysvětlování procesu schvalování léčiv během covidu, tomu moc šancí nedávám.

Příbuzný B není konspirátor, příbuzný B nevěří ničemu, kromě svého "selského rozumu" a politiků kteří se na něj s oblibou odvolávají (SPD a spol). Příbuzný B nechce migranty, Brusel diktuje samé blbosti a vláda musí hlavně ze všecho nejvíc myslet na "našelidi", hodnotama se nenajíme a jsou k ničemu. Příbuzný B má nad vchodem pověšnou legálně drženou zbraň. Příbuzný B se podle toho, co sleduje, méně setkává s antisemitským obsahem, ale nemůžu říct, že by mě to nějak uklidňovalo...

Otázka je, co v tomhle všem znamenám já a moje konverze? Jsem "užitečný Žid", protože přece když máte v příbuzenstvu Žida, nemůžete být antisemita? Nebo nejsem "ten opravdový" Žid, když jsem "jenom" konvertovala? A nebo prostě jenom příbuzní A a B vůbec nepřemýšlí nad tím, že slova mají také nějaký obsah? Pořád se nemůžu rozhodnout, která varianta je horší...


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire