mardi 12 juillet 2016

Baruch dajan ha-emet

Baruch dajan ha-emet, požehnaný buď spravedlivý soudce, je věta, kterou podle Mišny (Berachot) máte říct, když se dozvíte, že někdo zemřel. Celkem to dává smysl, když zemře někdo takříkajíc v koruně šedin, kdo prožil dlouhý život a Nejvyšší ho bude teď spravedlivě soudit. Ale přiznávám se, že mi to vůbec nejde přes zuby, když slyším o úmrtí někoho mladého. Naneštěstí to v posledních třech měsících nastalo dvakrát. Nejprve kolega, který se mnou pracoval tady ve Štrasburku asi 3 měsíce, než si našel pozici v průmyslu, měl nehodu v horách a zemřel. A včera jsem se dozvěděla, že můj kolega ze školy, se kterým jsem pracovala víc jak čtyři roky v jedné laboratoři, si vzal život.
Vím, že byl hodně citlivý, někdy se zdálo až přecitlivělý, a že pro spoustu lidí nebylo lehké s ním vyjít. Ale když ho člověk poznal blíž, zjistil, že je to hodný člověk, který to nemá lehké a tak často v sebeobraně kope kolem sebe. Nejsem si jistá, jak moc byl sám smířený se svou sexuální orientací, ale vím, že se od okolí často setkal s odmítavou reakcí. Neviděli jsme se od chvíle, kdy jsem odešla ze školy, ale vím, že kolem sebe měl lidi, kteří by mu rádi pomohli, kdyby tušili, co se v něm odehrává. Mrzí mě, že se jim nedokázal svěřit, možná, že přes černé brýle deprese neviděl, že takové lidi kolem sebe má. Možná se bál někomu věřit. Nevím. Jeho odchod mě velmi zasáhl.
Budiž Ti země lehká, Filipe.



































P.S. Můj kolega nebyl žid a nebyl věřící, respektive byl vcelku zavrzelý ateista, takže tenhle komentář by ho jistě nechal chladným a nebo by se se mnou pustil do vášnivé (a hlasité) diskuze-z hlediska židovství je sebevražda vzpoura proti Bohu a sebevrahům byly odepřeny židovské pohřební rituály. Jenže to platí jen v případě, že si dotyčný vezme život po zralé úvaze bez jakéhokoliv vnějšího tlaku. Do takové definice se nevejde v podstatě nikdo-kdo z nás ví, co se odehrává v hlavě někoho s depresí, někoho trpícího nesnesitelnou bolestí, zoufalstvím, strachem...proto dnes není odpírán náboženský pohřeb nikomu, i kdyby nám jeho důvody přišly jakkoliv malicherné, není dobré soudit druhého, dokud jsme nechodili v jeho botách.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire