lundi 10 octobre 2016

Jom kipur 5777

Jom kipur letos ve Štrasburku začíná v úterý 12.10.2016 v 18:30. Což znamená, že už dneska musím uvařit, co budeme jíst zítra před postem, protože zítra sotva doběhnu z práce domů, dám si sprchu (poslední na dalších 25 hodin), převléknu se do svátečního, najíme se, zapálím svíčky a vyrazíme do synagogy (respektive pronajatého sálu, protože na Jom kipur bychom se do naší synagogy moc nevešli).
Musím přiznat, že posty nesnáším úplně nejlépe a letos během Tiša be-av jsem se přistihla při myšlence, jak super to bude, až budu těhotná a nebudu se smět postit. Můj problém s postem není sebekázeň, neobcházím mlsně kolem ledničky a nefňukám co pět minut, že mám žízeň a hlad, ale vždy tak kolem poledne, čtrnácté hodiny, mě začne bolet hlava a bolest postupně sílí. Tipla bych si, že jde o reakci těla na dehydrataci, ale někteří lidé tvrdí, že je to reakce na nedostatek kofeinu a radí před začátkem postu vypít malé silné kafe. Zkusila jsem to jednou a žádný významný rozdíl jsem nepozorovala, hlava mě na konci dne bolela úplně stejně. Letos jsem si trochu pohrávala s myšlenkou nepít kávu a čaj několik dnů před Jom kipurem, ale nakonec jsem si řekla, že jeden den bez ranního kafe je dost náročný, tak proč to prodlužovat a vyškrtla jsem jen zelený čaj v práci.
Obecně se nedoporučuje se před postem přejíst, protože pak člověk post snáší paradoxně hůř a hlavně má větší žízeň. Moje původní metoda byla maso+luštěniny (trávení bílkovin tělo zaměstná na delší dobu), ale Eli chtěl spíš něco bezmasého. Nakonec jsme se dohodli na kompromisu a zítra večer bude posledním jídlem fazolová polévka vařená z kuřecího vývaru s trochou obraného kuřecího masa. A k tomu chleba a natvrdo uvařená vejce. Uvidíme, jak se to osvědčí. Pokud máte někdo nějaké užitečné tipy, jak zvládnout v pohodě půst, napiště ho do komentářů, budu ráda.
Com kal (snadný půst)! a Gmar chatima tova (ať jste zpečetěni k dobrému)!

3 commentaires:

  1. Zjistila jsem, ze na bolest hlavy dobre funguje; kdyz si po ukonceni pustu clovek da zlatavy lek z Plzne...to bude asi ten vyvazeny pomer vitaminu a mineralu... :-)
    Samozrejme je dobre si pred tim pivem dat nejdriv par sklenicek vody a neco maleho na zub, aby to clovek neslozilo :-)

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Pivo je vlastne iontovy napoj, zeleninova polevka s pridavkem morske rasy by, podle mne, mela fungovat take.

      Supprimer
  2. Poznamka mimo prispevek: nejak se mi nedari vlozit komentar, tak zkousim znovu.



    Doufam, ze jste pust absolvovala bez vetsich potizi. :-)
    Vice nez dvacet let jsem mival pravidelne kazde pondeli pust, ovsem nikdy ne bez vody a ani caj ani kavu jsem tehdy nepil. Potize jsem nikdy nemel, necitil jsem slabost a hlava take nebolela. ...
    Netroufam si ohledne stravovani a tim mene ohledne pustu cokoliv komukoliv doporucovat. Nicmene, kdyz vidim kombinaci lustenin, masa a vajec, je to prilis mnoho proteinu (co se tyka lustenin, doporucuje se jenom nekolik lzic denne). Dusikate metabolicke produkty bilkovin znacne zatizi ("otravi") organismus, ledviny predevsim. Zejmena pri naprostem nedostatku tekutin. Radeji bych se priklonil k necemu s varenou zeleninou (napr. zeleninova polevka, naparena zelenina), trochou obilovin a s vyloucenim ci omezenim mnozstvi proteinu. Asi nebude na skodu tohle jist i v pripravne fazi pustu. Nemejte obavy, jednodenni vysazeni bilkovin Vas neohrozi.
    Ted bych mel uvest nejaky odborne fundovany zdroj informaci. Neco malo lze najit v knize Dr. Strnadelove a p. Zerzana "Radost z jidla." O vyzive (vegetarianske) pise na svych strankach MUDr. Igor Bukovsky: www.akv.sk.

    RépondreSupprimer