dimanche 23 octobre 2016

Simchat Tóra a krátký úvod k drašám

Zhruba za hodinu začne ve Štrasburku svátek Šemini Aceret, který je v ortodoxních kruzích mimo Izrael slaven dva dny (s tím, že druhý den je spojen se svátkem Simchat Tóra), v liberálních kruzích a v Izraeli se slaví Šemini Aceret a Simchat Tóra v jeden den. Na Simchat Tóra končíme jeden cyklus čtení Tóry, abychom okamžitě začali nový. Přečteme závěrečné verše knihy Deuteronomium a hned na to navážeme úvodními verši knihy Genesis, abych naznačili, že studium Tóry je nikdy nekončící proces.
A protože jsem slíbila, že budu psát každý týden krátkou drašu k příslušnému oddílu Tóry, využiju tenhle okamžik k pár vysvětlivkám, které se k mým drašám budou hodit. Předně bych ráda zdůraznila, že nemám žádné formální židovské vzdělání, vše, co vím jsem buď vyčetla z knih, internetu, vyposlechla od našeho rabína, nebo při našich pravidelných komunitních debatách nad Tórou. Takže se snadno může stát, že nějaké mé vysvětlení nebude tak úplně moje, protože na něj už před lety přišel někdo jiný, a já ho neocituju, protože nebudu vědět, že už s tím někdo jiný přišel. Pokud byste na něco takového narazili, napište mi to prosím, do komentáře a já citaci doplním.
Jak už jsem se zmínila dřív, používám chumaš přeložený rabi Sidonem, z dalších knih pak Plautův komentář (The Torah: A Modern Commentary), studijní komentáře Nechamy Leibowitz, občas Artscrollový chumaš s komentářem (na můj vkus trochu moc ortodoxní) a Rašiho. Z neknižních zdrojů me nejvíc inspiruje rabi Sacks a jeho pravidelné týdenní komentáře a naše každotýdenní diskuse nad Tórou v UJLS.
Obvykle budu k textu přistupovat tak, že byl zjeven jako celek, pouze pokud bych výjimečně chtěla využít poznatků textové kritiky, tak na to výslovně upozorním. Co tím myslím? V tradičních komentářích se často odkazujeme na to, které jméno Boží (zda Elohim, nebo Tetragramaton) je v textu použito, protože jméno Elohim je více spjato s Boží spravedlností, zatímco Tetragramaton s Božím milosrdenstvím (zdůrazňuji, že to jsou pouze dva aspekty téhož Boha, židovství v žádném případě nepochybuje o jedinosti a jedinečnosti Hospodina). V moderní textové kritice je naopak používání různých jmen Boha důkazem, že text Tóry je složen z různých částí napsaných různými lidmi v různých částech Izraele a nejspíš i v různých dobách. Což je sice z vědeckého hlediska nesmírně zajímavé, ale pro komentáře obvykle nepříliš užitečné.
Budu se snažit texty publikovat ve středu nebo ve čtvrtek, v pátek na to už obvykle nemám čas. Pokud by se mi to výjimečně nepovedlo, tak se předem omlouvám a text doplním dodatečně.
Předem se těším na vaše komentáře!
Chag sameach!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire