mardi 16 juin 2020

Malě děti a halacha

Vzhledem k tomu, že nejsme "šomer šabat" (nedodržujeme přísně všechny zákazy týkající se šabatu), tak mě halacha ohledně péče o malé dítě o šabatu poněkud minula. Jasně, neperu plíny a nevařím zeleninu o šabatu, ale to je tak všechno. Ale napadlo mě se na tohle téma trochu podívat a přiučit se. Chabad nabízí celkem zevrubý popis, jak se postarat o šabatu o malé dítě. Nemám v plánu s tím článkem nějak polemizovat-tuto halachu moc neznám, takže těžko můžu posoudit, jak moc striktních výkladů se drží a co je a co není možné z pozice halachy skutečně kritizovat. Spíš je to možnost ukázat, proč nejsem a nejspíš asi nikdy nebudu ortodoxní. A hodně by mě zajímalo, jak takový šabatový provoz s malými dětmi funguje v reálu...Konzervativní halacha v tomto směru neposkytuje žádné přesné instrukce.

Paradoxně největší "problém" není v oblasti pěče, ale v oblasti her. Šmuli například nedávno objevil pastelky a teď se velmi často dožaduje toho, abych mu dala "papíl". Nechci mu zakazovat kreslení o šabatu, když máme tak málo času, který trávíme společně a tohle je něco, co ho ohromně baví. Totéž platí pro Lego (zatím teda Duplo) a puzzle. Nevidím žádnou spojitost mezi litím vody do písku a hnětením těsta. A to je ještě klika, že je ve Štrasburku eruv a není problém vůbec vyjet  kočárkem ven! Pro mě je šabat čas, kdy nemusím odbíhat do kuchyně vařit, ani mě nerozptyluje mobil a dokážu se lépe soustředit na Šmuliho, mám čas si s ním v klidu pohrát a číst mu, jdeme všichni tři spolu na procházku a taky si (většinou) všichni tři po obědě schrupneme. Není to možná úplně "al pi halacha" (podle halachy), ale myslím, že to podstatné jsme vyhmátli...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire