jeudi 11 février 2016

Musí žid něčemu věřit? (3.)

Jak jsem se zmínila, napsala jsem profesoru Kellnerovi e-mail, abych si ujasnila, že jsem jeho knihu a v ní zmíněné návrhy na zlepšení vztahů mezi ortodoxním a neortodoxním judaismem dobře pochopila.
Protože největším kamenem úrazu jsou neortodoxní konverze a jsou vlastně takovým ukazatelem akceptace, zeptala jsem se, zda profesor Kellner akceptuje neortodoxní konvertity jako židy. Abych svou otázku naprosto přesně specifikovala, zeptala jsem se ho, co by udělal, pokud by jeho syn chtěl pojmout za manželku neortodoxní konvertitku (za předpokladu, že konverze byla provedena podle halachy a ne kvůlí tomuto konkrétnímu sňatku). Zda by se ji, v rámci svého přístupu, snažil pouze přivést k důslednější ortopraxi (praktikování micvot) a nebo by chtěl, aby znovu konvertovala před ortodoxním bejt-dinem. Otázku jsem takhle formulovala zcela záměrně. Na jasnou otázku totiž člověk dostane jasnou odpověď (nebo je alespoň větší pravděpodobnost, že takovou dostane). Samozřejmě jsem jasně uvedla, že nebudeme uvažovat problémy s izraelským rabinátem, chtěla jsem jen jeho přístup. Pokud by Kellner neortodoxní konverzi neuznal, pak by jeho vnoučata nebyla halachickými židy, což je samozřejmě problém.
Ke své nemalé radosti jsem dostala odpověď, že profesor Kellner vítá všechny, kdo upřímně chtějí sdílet osudy židů, v souladu s traktátem z Babylonského Talmudu (Jevamot 47, překlad je můj, z angličtiny, takže poněkud kostrbatý):

Our Rabbis taught: If at the present time a man desires to become a proselyte, he is to be addressed as follows: 'What reason have you for desiring to become a proselyte; do you not know that Israel at the present time are persecuted and oppressed, despised, harassed and overcome by afflictions'? If he replies, 'I know and yet am unworthy', he is accepted forthwith, and is given instruction in some of the minor and some of the major commandments. He is informed of the sin [of the neglect of the commandments of] Gleanings, the Forgotten Sheaf, the Corner and the Poor Man's Tithe. He is also told of the punishment for the transgression of the commandments. Furthermore, he is addressed thus: 'Be it known to you that before you came to this condition, if you had eaten suet you would not have been punishable with kareth, if you had profaned the Sabbath you would not have been punishable with stoning; but now were you to eat suet you would be punished with kareth; were you to profane the Sabbath you would be punished with stoning'. And as he is informed of the punishment for the transgression of the commandments, so is he informed of the reward granted for their fulfilment. He is told, 'Be it known to you that the world to come was made only for the righteous, and that Israel at the present time are unable to bear either too much prosperity. or too much suffering'. He is not, however, to be persuaded or dissuaded too much. If he accepted, he is circumcised forthwith. Should any shreds which render the circumcision invalid remain, he is to be circumcised a second time. As soon as he is healed arrangements are made for his immediate ablution, when two learned men must stand by his side and acquaint him with some of the minor commandments and with some of the major ones. When he comes up after his ablution he is deemed to be an Israelite in all respects.
In the case of a woman proselyte, women make her sit in the water up to her neck, while two learned men stand outside and give her instruction in some of the minor commandments and some of the major ones. 

Rabíni učili: Pokud muž dnes chce konvertovat, promluv k němu takto: "Co tě vede k tomu, že se chceš stát konvertitou; nevíš, že Izrael (židé) jsou dnes pronásledováni, utlačováni, opovrhováni,šikanováni a obtíženi strastmi?" Pokud odpoví: "Vím a přesto nejsem hoden.", bude ihned přijat a bude poučen o některých důležitých a některých menších přikázáních. Bude poučen o hříšnosti nedodržování přikázání o paběrcích, zapomenutém snopu, rohu pole a desátku pro chudé. Také mu poví o trestu za porušení přikázání. Navíc mu bude řečeno: "Věz, že než jsi se stal židem, pokud jsi jedl lůj (zakázaný tuk), nebyl jsi potrestán vytětím z lidu (karet), pokud jsi porušil šabat, nehrozit ti trest ukamenováním, ale taď, pokud budeš jíst lůj, bude se na tebe vztahovat karet a pokud znesvětíš šabat, kamenování." A jak je poučen o trestech za porušování micvot, je také poučen o odměně za jejich naplňování. Je mu řečeno: "Věz, že svět budoucí je pouze pro spravedlivé, a že Izrael dnes není schopen unést příliš mnoho blahobytu nebo příliš mnoho utrpení." Ale není však odrazován příliš. Pokud přijme, je obřezán. Pokud by po první operaci nebyla obřízka platná, je dokončena na druhý pokus. Jakmile se zahojí, jde do mikve, kde dva studovaní muži budou stát po jeho boku a seznámí ho s některými menšími přikázáními a s některými důležitějšími. Když vyjde z mikve, je žid ve všech ohledech.
V případě ženy konvertitky, nechť se ponoří do vody v mikve až po krk a dva učení muži budou stát opodál a poučovat ji o některých menších a většich micvot.

No a nakonec se zeptal, kolik mi je, že má rozvedeného čtyřicetiletého syna žijícího v USA (samozřejmě, že si dělal srandu, jen tak, jako já jsem specifikovala otázku, on specifikoval odpověď). Jeho syna jsem samozřejmě odmítla, ale mám radost, že existuje šance na zlepšení vztahů mezi ortodoxními a neortodoxními židy. Teď už jen chybí, aby tenhle jeho přístup nezůstal jen v knize...snad se toho dočkáme dřív, než přijde Mesiáš....(a jak jeden můj kamarád glosoval, ještě by to taky chtělo, aby tu knihu četl i Mesiáš :-) )

Poznámka na závěr: karet, překládaný jako "vytětí z lidu" je biblický trest za porušení některých micvot (Mišna vyjmenovává 36 takových hříchů) a talmudičtí rabíni  ho identifikovali jako trest, náležející do Božích rukou a nikoliv lidských. Karet tedy není exkomunikace! Talmudičtí rabíni také řekli, že karet se pozná tak, že dotyčný zepře před svými 60. narozeninami (a proto svoje šedesátiny také pořádně slavili!), Maimonides naproti tomu definuje karet jako vymazání duše z jakéhokoliv podílu na světě budoucím (tedy po smrti), ale těch definic je víc a jedne nevylučuje druhou.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire