jeudi 19 mai 2016

popesachový komentář...

Ve svém článku o sederu jsem se zmiňovala o dvou písních, které k sederové večeři neodmyslitelně patří, ale jejichž spojení s Pesachem není úplně zřejmé-Echad mi jodea? a Chad gadja...
Ale rabín při komunitním seder mluvil o symbolice těchto dvou písní a bylo to opravdu zajímavé, takže se podělím...
Echad mi jodea, tedy v překladu Jednoho kdo zná je taková ta klasická "počítací" píseň, kdy každou sloku přidáme další číslo (tady se počítá až do třinácti)

jedna-Bůh (v židovství nic překvapivého, zajímavé ale je, že tahle píseň a právě její první sloka sloužila španělské inkvizici k rozeznání tzv. marranos, tedy lidí, kteří z donucení konvertovali ke křesťanství, ale potají dál pratikovali židovství. Protože na rozdíl od křesťanství, v židovství je jedinost Boha naprosto jasná. Jaké následky mělo dopadení inkvizicí si asi všichni dovedou představit...)

dva-dvě desky smlouvy-tedy dvě desky, na kterých bylo napsané desatero

tři-Abrahám, Izák, Jákob, otcové židovského národa

čtyři-Sára, Rebeka, Ráchel a Lea, matky židovského národa

pět-Pět knih Mojžíšových

šest-Šest pořádků Mišny (Zeraim (=semena, zabývá se různými požehnáními, oddělováním desátků, provotinami a tak podobně), Moed (=stanovené časy, předpisy pro šabat a svátky), Našim (=ženy, svatby, rozvody a tak dál, holt Mišnu psali muži...), Nezikin (=škody, občanské a trestní právo, svědectví, přísahy), Kodašim (=svaté věci, předpisy vztahující se k Chrámu a obětní bohoslužbě), Tohorot (=čistoty, týká se otázek rituální nečistoty a očišťování. Rituální nečistota nemá nic společného se špínou, ale s tím, zda můžete nebo nemůžete jít do Chrámu, který už 2000 let nestojí. Dnes se z téhle části dodržuje, alespoň v ortodoxních kruzích, rituální nečistota ženy během menstruace. Ta ovšem nebrání tomu, aby žena šla do synagogy, nebo se dotkla Tóry, týká se pouze sexuálních styků s manželem. A pak ještě několik málo předpisů týkajících se kohenů.)

sedm-dní v týdnu

osm-osmého dne po porodu jsou obřezáni novorození židovští chlapci

devět-devět měsíců těhotenství

deset-desatero

jedenáct-jedenáct hvězd v Josefově snu (Josefovi se zdálo, že se mu klaní slunce (t.j. jeho otec), měsíc (matka) a 11 hvězd (jeho 11 bratrů), tenhle sen rozčílil i jeho otce, ale nakonec došel naplnění, když celá rodina přišla hledat záchranu před hladomorem do Egypta, kam byl Josef svými bratry prodán do otroctví a kde udělal velkou kariéru

dvanáct-dvanáct hebrejských kmenů, tohle číslo je spíš symbolické, Jákob sice měl dvanáct synů, od svých 4 žen (Lea, Ráchel a jejich služby Bilha a Zilpa), ale Josef získal prostřednictvím svých synů Efraima a Manaseho jakoby dvojnásobný podíl-dva kmeny...často se ale ve výčtu nezmiňuje kmen Levi, který neměl svoje území, protože jeho úkolem byla služba v Chrámu

třináct-božích atributů, najdeme je v knize Exodus (34:6-7, tam kde Mojžíš požádá Boha, že by ho rád viděl a ten mu na to řekne, že nikdo nemůže vidět Boha a zůstat živý, ale že pro něj¨může udělat to, že se Mojžíš ukryje v průrvě skály a Bůh kolem něj projde a on uvidí jeho zádad (jedná se samozřejmě o šílený antropomorfismus, který je třeba chápat přeneseně-tedy, že nikdo z nás nemá kapacitu na to pochopit Boha, který je zcela mimo naši představivost, smyslové vnímání a mozkovou kapacitu, i ti největší proroci, tedy Mojžíš, neviděli nic, než odlesk Boží slávy-dokázali vnímat Boží přítomnost a tuto svou zkušenost zprostředkovat svým současníkům a dalším generacím, ale ani oni nemohli říct, že Bohu rozumí, Jeho cesty nejsou naše cesty...). Takže co přesně Exodus říká: Adonaj, Adonaj, El rachum ve-chanun erech apajim ve-rav chesed ve-emet. Notzer chesed la-alafim nose avon va-feša ve-chataa ve nake.  „Hospodin, Hospodin, Bůh soucitný a milostivý, dlouho ovládající svůj hněv a velký milostí a pravdou! Schraňující milost pro tisíce pokolení, odpouštějící vinu a špatnost a hřích a zprošťující viny"
  1. Adonaj— soucitný předtím, než zhřešíme (Adonaj, nebo mimo liturgii Hašem (takto čteme tetragramaton) je jméno Boží vyzdvihující soucit a milosrdenství)
  2. Adonaj — soucitný potom, co jsme zhřešili
  3. El — soucitný se všemi živými tvory, které stvořil (El, nebo Elohim je jméno Boží zdůrazňující jeho roli Stvořitele všeho živého a všech přírodních zákonů, ve starověkých semitských jazycích to bylo generické označení boha)
  4. rachum— soucitný
  5. ve-chanun a milostivý
  6. erech apajim — dlouho ovládající svůj hněv
  7. ve-rav chesed — a velký milostí
  8. ve-emet — a pravdou
  9. nocer chesed la-alafim — schraňující milost pro tisíce pokolení
  10. nose avon — odpouštějící vinu
  11. va-feša — a špatnost
  12. ve-chataa — a hřích
  13. ve-nake — a zprošťující viny
 Tak to bychom měli Echad mi jodea a teď je na řadě Chad gadja-píseň o tom, jak táta koupil za dva zuzy kůzle, to sežrala kočka, kočku zakousl pes, psa ubila hůl, hůl sežehl oheň, oheň uhasila voda, vodu vypil býk, býka zabil šochet (řezník), pro šocheta si přišel Anděl smrti a Anděla smrti srazil Svatý, budiž požehnán. Jedna z nejčastějších interpretací je taková, že to jedno kůzle, co táta koupi za dva zuzy, je Izrael (erec Jisrael) a ty dva zuzy jsou dvě desky desatera. A kočka, pes a tak dál jsou všichni dobyvatelé, kteří Izrael obsadili a okupovali (Asýrie, Babylónie, Persie, Řekové, Římani, Arabové, Křižáci a Turci).
A také, dva zuzy se rovnají půl šekelu a to je částka, kterou byl každý dospělý žid povinen odvádět Chrámu na provoz, takže je to vlastně "cena židovské duše". :-)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire