lundi 29 août 2016

Šabaton v Třebíči

Uplynulý víkend jsem strávila na reformním šabatonu v Třebíči. Jedná se o setkání organizované komunitou Bejt Simcha, které probíhá od pátečního večera do nedělního odpoledne vždy v nějakém městě v České republice, kde je možnost využít synagogu pro reformní bohoslužbu. Letos padla volba na Třebíč, jejíž židovská čtvrť včetně úžasné synagogy, je na seznamu UNESCO. Takže i když to nemám zrovna za rohem, po dvou letech jsem se zase na Šabaton vypravila a rozhodně jsem nelitovala. V pátek večer jsme měli kabalat šabat v synagoze, která má nejen krásnou výzdobu (respektive zbytky výzdoby, které se podařilo zachránit, za komunistů se v synagoze skladovaly brambory), ale i akustiku a zpívat tam bylo potěšení. Následovala společná večeře a vytuhnutí většiny osazenstva (včetně mě, byla jsem po cestě dost unavená), jen ti nejodolnější si dali víc jak jedno pivo. V sobotu ráno jsme měli šabat šacharit následovala draša a krátké studium, vztažené k tématu paraši Ekev ("Co od nás Bůh žádá?") a oběd, odpoledne pak dvě přednášky (jedna o bezpečnosti a bezpečnostních opatřeních v židovských komunitách a druhá o Jiřím Baumovi) a procházka židovskou čtvrtí a návštěva židovského muzea s průvodkyní. Chudák průvodkyně byla zvyklá na skupinky, které o židovství neví nic a ne na partu židů a myslím, že na naši návštěvu dlouho nezapomene :-) ale poprala se s tím statečně.
Havdalu jsme udělali na střeše hotelu, což bylo úžasné (z hotelu byl výborný výhled, obzvlášť proto, že hotel byl jedna z nejošklivějších budov ve městě a tak když člověk koukal z jeho střechy, nekazil mu výhled) a v sobotu večer už jsem zvládla posedět alespoň chvíli s dalšími účastníky zájezdu a dozvědět se tak žhavé drby. V sobotu se mi také podařilo (celkem snadno) přemluvit jednu slečnu spravující synagogu, aby mě do ní pustila v neděli ráno a já se tak mohla v klidu pomodlit v takovém pěkném prostředí. Já jsem po snídani musela vyrazit na cestu do Štrasburku, ale ostatní pokračovali do Polné navštívit židovský hřbitov a do Prahy se vraceli teprve po obědě. Třeba mi to příště vyjde líp, abych se mohla zúčastnit celého programu, ale i tak jsem ráda, že jsem tam byla!

Nějak mě poslední dobou vůbec nebaví fotit, takže jen pár fotek z Wikipedie:


(Autor: Frettie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5638716)

(Autor: Frettie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5638723)


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire