mercredi 18 octobre 2017

Nový cyklus čtení z Tóry

Nový cyklus čtení z Tóry nám začal v pátek, kdy jsme slavili Simchat Tóra (u nás jsme ho slavili tak trochu na poslední chvíli v pátek odpoledne před začátkem šabatu, ale moc se to povedlo, bylo nás přes padesát, přišly i děti a hakafot-obcházení synagogy se svitky Tóry byly veselé). Navíc na Simchat Tóra a šabat Berešit přijela naše nová rabínka, pro kterou to byly první dny ve funkci (rabínka je tady jen na částečný úvazek, zatím jednou měsíčně a od ledna dvakrát měsíčně, na víc nejsou peníze a komunita není dost velká). Eli poslal do místních novin prohlášení pro tisk a hned se toho chytla jedna novinářka a druhý den vyšel článek. To jsem zvědavá, jaké budou ve Štrasburku, baště francouzské ortodoxie, ohlasy :)




Každopádně jste si asi mohli všimnout, že se tu neobjevil pravidelný komentář-tento rok nebudu psát pravidelné komentáře, protože vloni to bylo dost náročné, navíc mám teď v práci dost fofr a když mám volnou chvíli tak rozesílám životopisy na všechny strany. Ale psát budu dál, mám rozečtenou výbornou knihu od profesora rabína Daniela Sperbera o historickém vývoji a textových změná v modlitbě a chystám se na toto téma něco napsat. V mezičase doporučuji všem, kdo čtou anglicky, knihu Ilany Kurshan If All the Seas Were Ink. Ilana Kurshan se v době, kdy se jí zhroutilo manželství, vrhla na studium daf yomi (systém studia Talmudu, kdy každý den studujeme 1 folio (dvoustranu), tímto způsobem člověk přečte celý Babylónský Talmud za 7,5 roku). V knize pak vypráví o tam, jak se jednotlivé traktáty Talmudu protínaly a protínají s jejím soukromým životem. Knihu jsem přečetla jedním dechem a velmi mě inspirovala (i když se v dohledné době na daf yomi opravdu nechystám), a občas jsem se v jejím přístupu k životu poznávala. Nicméně podle hodnocení na různých webech to není kniha "pro ženy", článek na Forwardu ji například doporučoval jako čtení během dlouhých jomkipurových modliteb...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire