dimanche 18 février 2018

A co vlastně dělá liberální rabín?

Tohle je jedna z prvních "vážných" otázek, kterou nám s Elim položil Izák, když k nám vloni přibyl do komunity a stal se naším dobrým přítelem. Možná jsem to už zmiňovala, ale jen pro připomenutí, Izák je mladý ex-charedi, který strávil 5 let v ješivách v Izraeli a nakonec odtamtud odešel a začal studovat matematiku a statistiku a momentálně v tomoto oboru dělá ve Štrasburku doktorát. Jeho rodiče a sestry jsou stále charedim a žijí v Jeruzalémě, jeho bratr ortodoxii také opustil a slouží v armádě. Izák nikdy nepřerušil kontakty se svou rodinou ani jeho rodina s ním, a i když některé otázky jsou tabu, udržují dobré vztahy. Jeho otázky na liberální židovství jsou pro nás velice zajímavé, protože on se ptá z pozice ortodoxie, ovšem bez podtónu, že liberální židovství je špatné/mylné. Jeho prostě zajímá, jak to funguje.

Pro Izáka, stejně jako pro většinu ortodoxních židů je úloha rabína jasná-rabín je v komunitě proto, aby odpovídal na halachické otázky členů komunity a vyučoval. Ale co dělá rabín v liberálních obcích? Tam, kde mají rabína na plný úvazek, vede kurzy pro děti i dospělé, ale tady byl vždy TGV-rabín, tedy rabín, který přijel jednou, dvakrát do měsíce na šabat. Takový rabín může udělat nějaký kurz pro dospělé, ale pro děti? Když náš předchozí rabín jezdil dvakrát do měsíce, vedl v pátek navečer před Kabalat šabat kurz pro děti, které se připravovaly na bar/bat-micva, v sobotu odpoledne kurz přípravy ke konverzi a pak ještě kurz pro dospělé-mišnu, nebo na různá témata. Nepřekvapivě pak byl vyždímaný jako citrón. Naše současná rabínka připravuje v pátek před kabalat šabat jednu dívku, která připravuje svoje bat-micva a která mluví německy. Její úroveň francouzštiny nedovoluje, aby vedla jiné kurzy.
V ortodoxních komunitách je vedení bohoslužeb a čtení z Tóry úkolem chazana (eventuálně kteréhokoliv mužského člena komunity staršího 13 let, který si troufne), nikoliv rabína. V liberálních obcích, hlavně v těch menších, je to jedna z úloh rabína. Což nemusí vadit, pokud rabín obstojně zpívá a obstojně čte z Tóry (to čtení je často kámen úrazu). A pak, rabín by měl spojovat lidi, jak trefně vyjádřil David Maxa v rozhovoru pro Český rozhlas.

Problém, který momentálně řešíme je v tom, že naše rabínka sice hezky zpívá, ale z bohoslužby dělá spíš koncert, než modlitbu. Zavádí melodie, které nikdo nezná a v množství, které brání aktivní participaci členů komunity na bohoslužbě, nespojuje lidi, protože je jednak dost rezervovaná a oproti mému původnímu očekávání, že časem trochu roztaje, se to vůbec nezlepšuje a navíc je po celém týdnu práce na univerzitě tak unavená, že konverzace v cizím jazyce je nad její síly (to chápu, protože sama vím, jak vyčerpávající to je). Takže jí s nejvyšší pravděpodobností od září neprodloužíme smlouvu. Ale hodně jsme se s Elim zamýšleli nad tím, proč to vlastně s naší komunitou nefunguje. Jistě, je tu osobnostní aspekt-její rezervovanost, ale nemyslím si, že to je jediný problém. Musí tady být ještě další důvod, proč to neklape. Rabínka, ačkoliv je pracovně velmi vytížená, se na všechny návštěvy pečlivě připravuje-tiskne texty i noty (kdyby ale místo tištění textů víc opakovala svojí část čtení z Tóry, bylo by to o dost lepší, vzhledem k její vytíženosti je nemožné, aby četla všech 7 alijot sama-a to jedeme podle trienniálního cyklu) , Elimu posílá drašu ke gramatické kontrole a našemu pianistovi posílá noty. Jenže to, co nejspíš funguje v Německu, kde většina židů pochází z Ruska a komunity nemají zakořeněnou hudební tradici, nefunguje u nás. Tady má většina účastníků v krvi alsaskou liturgii (Lewandowski, David, Sulzer, Rossi) a jakékoliv změny je třeba dávkovat s nejvyšší opatrností (a jsou věci, které prostě neprojdou, jako třeba Lecha dodi na melodii připomínající kabaret 30.let). Elie rabínku hned na začátku varoval, že komunita je po liturgické stránce velmi konzervativní, ale nějak to nepomohlo. A první členové komunity-opory sobotního ranního minjanu-začínají hlasovat nohama. Náš chazan tedy bouchl do stolu, že s ní Pesach ani bohoslužby na Vysoké svátky nepovede a tak si buď necháme rabínku a seženeme někoho, kdo s ní bohoslužby na Vysoké svátky povede a nebo si necháme chazana, zasloužilého člena komunity s úžasným basem a neprodloužíme rabínce smlouvu. Za mě s Elim je volba naprosto jasná, ale příští týden nás čeká schůze správní rady a očekává se velká diskuze. I když rabínka nemá žádný velký fanklub, úplně hladce to nepůjde, protože jsou lidé, kteří mají sice rádi chazanův zpěv, ale nesnesou pomyšlení, že by měl v nějakém sporu "vyhrát". Klasika.

A někde na pozadí tohoto sporu o rabína číhá otázka, jak vlastně chceme, aby vypadala naše komunita a kam by se měla vyvíjet. No, bude to veselé...

P.S. Pokud rabínce neprodloužíme smlouvu, tak na její místo žádného rabína nepřijmeme, Několikrát do roka pozveme nějakého rabínského studenta (momentálně jich je ve Francii 6) a jinak budeme zajišťovat všechno z vlastních zdrojů. A časem se uvidí, zda najdeme rabína, který bude ke komunitě pasovat.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire