dimanche 11 février 2018

Půjčování na úrok

Včera (10.2., šabat Mišpatim) jsme krom jiného četli ve verši 22:24: "Půjčíš-li někomu z mého lidu, chudákovi mezi vámi, nechovej se jako vyděrač a nevyžaduj od něj úrok!" Podle rabínské interpretace jde o všeobecný zákaz půjčování na úrok mezi židy, ze kterého posléze museli vybruslit pomocí povolení, které se jmenuje "heter iska" a povoluje půjčování na úrok, v případě úvěrů pro obchodníky (a obecně pro bysnys-půjčky, hypotéky a podobně). Jak ale podotýká profesor Satlow, toto není prvotní význam verše a navíc z jiných míst Tóry víme, že chudý, vdova, sirotek a přistěhovalec (t.j. nežidovský usedlík) jsou všichni bráni dohromady jako zranitelná skupina.

Půjčování na úrok mezi židy ale není moje dnešní téma. V týdnu jsem četla komentář Petra Kamberského ohledně zákona o zastropování RPSN, které by mělo zabránit lichvářským praktikám. Kamberský správně poukazuje na to, že pokud lichvu zakážeme (například tím, že zastropujeme RPSN), lichva a lichváři nezmizí, pouze se stáhnou do ilegality. Co mě ale zarazilo je fakt, že Kamberský nevidí jinou možnost, než umožnot legálně půjčky na vysoký úrok, protože půjčování nejchudší je riskatní a logicky dražší. Copak není možné v sociálním státě najít možnost, jak zajistit těm nejchudším přístup k bezúročným půjčkám (nebo maximálně s úrokem pokrývajícím inflaci)? A třeba i spojit tento systém s další sociální prací a pomoci dotyčným zkonsolidovat jejich příjmy a výdaje, aby zvládli i nenadálé nutné výdaje?

V židovských komunitách funguje něco, čemu se říká "gemach", což je zkratka pro "gemilut chasadim"-skutky milosrdenství. Gemach je fond bezúročných půjček peněz, ale může to být i bezplatné půjčování domácího vybavení (třeba elektrického topení na zimu) nebo třeba svatebních šatů pro chudé nevěsty. Gemachim (množné číslo od gemach) pomohly tisícům židovských přistěhovalců ve Spojených státech na přelomu 19. a 20. století, aby se postavili na vlastní nohy, a tyto organizace stále fungují všude tam, kde je silnější židovská komunita (nejvíce gemachim je v USA a v Izraeli). Abyste dostali půjčku, musíte přivést dva svědky, ručitele, a nezaplacené pohledávky jsou vymahatelné před rabínským soudem. Stejně tak pokud poškodíte zapůjčené předměty. Pro opravdu chudé lidi je to obrovská pomoc.
Je zřejmé, že důležitým aspektem gemachu je vzájemná důvěra a soudržnost společnosti. Ale není to i zároveň způsob, jak tuhle vzájemnou důvěru ve společnosti budovat? Rabi Sacks nedávno publikoval krásné video o "Politics of hope"-o tom, že společnost potřebuje vzájemnou solidaritu a sounáležitost, aby držela pohromadě nejen v době prosperity, ale i v době krize. Tedy to, co nám momentálně velmi chybí, protože politici, se svými agresivními kampaněmi rozdělili a nadále rozdělují společnost čím dál hlubšími příkopy (ve Francii pevně doufáme, že se Macronovi podaří začít tyhle příkopy zasypávat, porotože pokud ne, Marine Le Pen číhá za rohem...).

Dneska se kdekdo ohání "židovsko-křesťanskými kořeny" evropské civilizace. Křesťané zahrnuli Tóru pod krycím jménem "Starý zákon" do svého Písma. Tak proč autor vidí jako jediné řešení při půjčování malých sum chudým lidem, půjčku na lichvářský úrok, ať už s posvěcením státu nebo bez něj? Tóra říká, že to jde i jinak...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire