dimanche 26 août 2018

Proč nepíšu...

To je úplně jednoduché. Protože to nestíhám. Vysoké svátky jsou za dveřmi, já připravuji čtení z Tóry na druhý den Roš ha-šana (obětování Izáka) a na ranní bohoslužbu na Jom Kipur (náš machzor předepisuje místo čtení obětního rituálu na Jom Kipur vybrané pasáže z paraši Kedošim). A k tomu se připravuji na vedení roli chazanit (ženská verze chazana) na šacharit na Roš ha-šana (po oba dva dny, musaf povede náš stálý chazan). Takže zpívám a kantiluju, jakmile mám volnou chvilku a nečekejte ode mne žádný článek až tak do neděle po Jom Kipur. Ještěže Avi píše pravidelně draši, bez nich by byl blog dočasně pustý...

Děkuji za pochopení a už předem vám přeji Šana tova u-metuka!

6 commentaires:

  1. Šana tova u-metuka i vám! Mně to došlo až včera, že dnes bude předposlední šabat starého roku. Hrozně to letí. I vzhledem k počasí, co tu u nás panuje, to už nahrává tomu, abych se nějak psychicky snažila připravit na jamim noraim...

    RépondreSupprimer
  2. Šana tova u-metuka! A několik krásných sefardských slichot: https://www.youtube.com/watch?v=6YLdgIheebs

    RépondreSupprimer
  3. Především bych vaši stránku nenazvala "Žid v praxi", ale "Reformní žid v praxi". Tisíce let se modlíme s chazanem a slovo chazanit ani v našem slovníku neexistuje. Mám ten pocit, jako když někdo píše schválně nesmysly, aby oblbnul lidi, kteří nic o judaismu netuší. Doporučuji vám udělat rychle před Roš Hašana tšuva, pokud jste halachická židovka a pokud máte jen reformní konverzi, je mi líto, ale podle halacha nejste židovka a tak aspoň dodržujete 7 micvot bnej Noach, to by bylo nám židům mnohem milejší, protože Bůh mnohem víc cení dobrého goje, než falešného žida, který oblbuje ostatní. Je doslova do nebe volající, že píšete, že něco je psáno v Machzor, když Machzor po celé generace považujeme za svatou a hlavně ortodoxní knihu podle nusachu, který pochází od našich největších cadikim, kteří jistě nebyli reformní. Musí se otáčet v hrobě, když vidí, že reformní konvertita používá jejich svaté modlitby v organizaci, jež podporuje asimilaci, protože reformním o nic jiného ani nejde a jak máme dokázáno v posledních letech v USA- jen ortodoxní židé zůstanou židy a ostatní přijdou velmi rychle o svou identitu. My židé nedovolujeme, abyste za nás psala věci jinak než jsou a pokud se někdo chce dozvedět, tak doporučuji chabad.org. Bůh nás chraň od asimilace a reformní misie!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Dekuji anonymnimu prispevateli (tedy tusim, ze spis prispevatelce) za velmi inspirativni text, ktery jiste prispeje nejen k moji ale i jeho/jeji duchovni priprave na Vysoke svatky.
      Mimochodem, nemam nic proi Chabadu, jen bych upresnila, ze z jejich stranek se dozvite, jak vypada zidovstvi z pohledu lubavicskych chasidu. Nikoliv uz z pohledu jinych chasidu (Ger, Satmar etc.), litvaku, moderne ortodoxnich, nabozenskych sionistu, konzervativnich nebo reformnich zidu. Je treba mit na pameti, ze kdykoliv rekneme "zidovstvi rika, ze" je treba se ptat-kdo, kdy a za jakych okolnosti. A jediny zpusob, jak ziskat nahled je se vzdelavat, cist knihy autoru ruznych dob a ruznych myslenkovych smeru (but s nimi treba nesouhlasime) a o prectenem nebo vyslechnutem premyslet a diskutovat. A to po cely zivot.

      Supprimer
  4. Kdo by to byl řekl, že tu vypuknou dohady, které hýbaly Krakovem v 19. století. U anonymů je ta potíž, že jsou černobílejší a agresivnější, než ve skutečnosti. Samozřejmě že má i v některých věcech pravdu, ale samozřejmě ne celou. Můj ortodoxní rabín, u kterého jsem se léta učil, byl mimořádně lidsky, jazykově a kulturně znalý a vyspělý, naučil mě milovat Tóru a moudrost obecně. Přesto vyjádřil obavy, když jsem se rozhodl pro reformní gijur. Své obavy shrnul do jedné věty : Uvědom si, že budeš muset lhát... Refromní rabín zase nenápadně zkoumal, jestli nebudu netolerantní a fanatický, když mám tuto průpravu. Za ty roky si nejsem vědom jediné věci, ve které bych byl nucen lhát, nebo že bych lhal, abych lépe zapadl.A za lekce tolerance jsem vděčný druhé straně, to ze mě udělalo celého člověka.

    RépondreSupprimer
  5. Tleskám oběma odpovědím. Mně po přečtení napadlo jen něco o trollech ;-)

    RépondreSupprimer