jeudi 8 novembre 2018

Melodie na kabalat šabat

Konečně je tady to, o co mě Ester a Avi v létě požádali-pár melodií zpívaných na kabalat šabat. Nejde samozřejmě o žádný vyčerpávající seznam, jen o melodie, které si pamatuju z Prahy a z Liberce a ty, které zpíváme tady. A předem přiznávám, že nejsou všechny, protože třeba na Jedid nefeš znám dvě melodie, ale jak jsem je už dlouho nezpívala, splynuly mi do jedně a já je teď nejsem schopná dát zpátky dohromady. Až si vzpomenu, tak je přidám. Ty čtyři melodie na Lecha dodi nejsou ani zdaleka vyčerpávající seznam, jsou to jen melodie, které často užíváme (totéž platí pro Adon olam, který tady ovšem nezpíváme v pátek večer, ale v sobotu ráno, nebo třeba pro Jigdal). Asi nikoho nepřekvapí, že z Lecha dodi jsem nahrála vždy jen první dvě sloky, aby to nebylo moc dlouhé. Liberální komunity často zpívají jen čtyři sloky, my ve Štrasburku zpíváme všechny, pokud by byl zájem, mohu jednu z melodií vzít a nahrát Lecha dodi celé.
Mám jednu krásnou melodii na Haškivejnu, melodie ovšem nekoresponduje ani s textem v siduru Hegjon Lev, ani v Adir ba-marom, upřímě řečeno netuším, odkud ten text autoři našeho štrasburského siduru (respektive siduru MJLF z Paříže) vyhrabali, zda se jedná o nějakou sefardskou verzi nebo o jejich vlastní inspiraci. Takže jsem se rozhodla tuhle melodii nenahrát, protože nikomu k užitku nebude.
U každé melodie uvádím, kde se nachází v sidurech Hegjon Lev a Adir ba-marom, pokud byste někdo měl stránkování pro Zichron David Jisrael (pokud se v něm stránkování liší), budu ráda, když mi ho pošlete a já ho přidám na stránku, totéž platí pro sidur Sichat Jicchak.
Jistě vám také neunikne, že v melodiích chybí Meejn ševa, tedy "opakování" Amidy chazanem. Opakování v uvozovkách, protože nejde o doslovné (s pár malými změnami) opakování Amidy, jako se dělá během šachritu, musafu a minchy. Normálně se večerní Amida říká vždy jen potichu a chazan ji neopakuje (jde o důsledek talmudické polemiky o tom, zda je večerní Amida povinná a co vlastně reprezentuje, když večer se oběti v Chrámu nepřinášely). Jen v pátek večer chazan říká nahlas jakési "shrnutí" Amidy, ale nikoliv její přesné znění. Ve štrasburské liberální komunitě se Meejn ševa neříká a tak jsem se melodii nikdy pořádně nenaučila. Pokud se ji jednou naučím, určitě ji na blog přidám.

Příprava a nahrávání melodií pro mě měla i takovou lehce opakovací funkci, protože celý listopad vedu v UJLS kabalat šabaty, náš chazan koncertuje v Nice. A tenhle víkend tady bude liberální komunita z Ženevy i s jejich rabínem François Garaiem. Rabi François, jak mu všichni říkají, rabínuje už 50 let a založil a neskutečně rozvinul ženevskou liberální komunitu (a ještě k tomu je známý tím, že opravdu dobře zpívá). Vést kabalat šabat v přítomnosti někoho takového není žádná legrace. Takže asi chápete, že trocha opakování mi přišla vhod, i když za normálních okolností se na kabalat šabat nijak nepřipravuji, kromě občasných komentářů k významu různých modliteb.

2 commentaires:

  1. Tak se zda, ze jsem uhajila cest nasi komunity, zenevsti i rabi François byli spokojeni a ja z toho mam neskutecnou radost. Vest kabalat sabat v narvane synagoze (bylo nas cca 80) je hodne silny zazitek...

    RépondreSupprimer