lundi 19 novembre 2018

Seminář TaShma

V neděli jsme se s Elim zúčastnili prvního ze sedmi plánovaných seminářů nezávislého bejt ha-midraše Ta Shma. Bejt ha-midraš, alias dům studia nabízí možnost studovat Tóru všem, zejména těm, kdo už nejsou školou povinní a chodí do práce a po práci by ještě rádi studovali. A protože Tóru je ideální studovat kolektivně, nikoliv každý sám doma, jsou tu bejt midraše. Ty mohou nabízet tématické kurzy a nebo být jen místem, kde se sejdete se svým studijním partnerem a máte k dispozici solidní knihovnu plnou svazků Talmudu, rabínských komentářů a další podobné literatury. Ta Shma je frankofonní bejt ha-midraš v Jeruzalémě, založený třemi moderně ortodoxními židy původně ze Štrasburku. Nabízí studium založené na textech a pluralitním přístupu týkající se Talmudu, židovské filozofie a filozofie halachy. V létě organizují třítýdenní seminář spolu s Institutem židovských studií Pardes. Ta Shma odkazuje na Talmud, kdy slovy "ta šma" "přijď a poslyš" uvádí rabíni svou argumentaci při hledání odpovědi na složité otázky.

Nedělní seminář se týkal šabatu a otázky, zda je šabat jen dnem, kdy přestaneme pracovat a nebo dnem, kdy se jakoby stáhneme ze světa. Pracovali jsme s oběma verzemi desatera (šamor a zachor), s dalšími pasážemi Tóry, mišnou, úryvkem z damašského svitku (jeden ze zásaních právních textů kumránské sekty) i s novozákonním textem (ano, první křesťané byli židé), které názorně ilustrovaly různý přístup k šabatu v době kolem přelomu letopočtu. Kumránská sekta zakazovala o šabatu i sex, protože by mohlo dojít k početí dítěte a jedná se tedy o kreativní činnost, zakázanou s odkazem na to, že Nejvyšší také nic sedmý den netvořil. Novozákonní texty naopak chápou šabat jako den, kdy se nepracuje ve smyslu práce pro obživu, ale nedefinují práci tak striktně jako mišna a rabínská tradice.

Seminář vedla Bitya Rozen-Golberg, která vystudovala midrešet Lindenbaum a Bejt Morasha (a historii na Sorbonně) a v roce 2016 získala ortodoxní smichu (rabínskou ordinaci) od rabiho Daniela Landese a lze tedy říci, že je první francouzskou ortodoxní rabínkou, byť nevede komunitu a nežije ve Francii. Její vedení semináře bylo vynikající-po úvodu do problematiky nás nechala studovat ve dvojicích s využitím předem připravených podkladů (slavné pardesovské "source sheet") a následně vysvětlila svůj pohled na problematiku a odpovídala na dotazy. My jsme utvořili dvojici s Elim a i když doma každý šabat diskutujeme o aktuální paraše a také o tom, co zrovna čteme (což je v naprosté většině případů židovská literatura), tak řízení studium s texty je jiný level. Další semináře povede střídavě ona a Gabriel Abensour, druhý ze zakladatelů TaShma, část z nich osobně ve Štrasburku a část z nich přes internet.

Tohle byl první seminář svého druhu ve Štrasburku. Ne, že by se tady nestudovala Tóra, naopak. Jsou tu tři ješivy, kolel (ješiva pro ženaté muže), různé kurzy...ale značná část z nich je výhradně pro muže nebo pro ženy, jejich hlavní zaměření je halacha a i kurzy věnované více židovskě filozofii jsou orientované směrem k přísné ortodoxii a nenabízejí pluralitní přístup. Proto tenhle kurz působí jako zjevení a mě jen mrzí, že asi zvládnu prosincový kurz, s trochou štěstí i ten lednový, ale dál už bude studovat asi jen Eli a doma mi bude tlumočit, co se naučil.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire