dimanche 4 novembre 2018

Avi: Parašat Chajej Sara (Berešit 23:1 – 25:18)

V naší paraše Chajej Sara se mimo jiné můžeme dočíst o hledání nevěsty pro Abrahamova syna Izáka. Je to zvláštní příběh. Izák se na tu cestu totiž nevydává sám, tak jako český Honza, ale zastupuje ho Abrahamův služebník, kterého tradice označuje jako Eliezera. Snad to býval takový zvyk. Ta podivnost tu ale spočívá v jiné věci- kam Eliezera posílá…
„Půjdeš do mé země a do mého rodiště a vezmeš odtamtud ženu pro mého syna Izáka.“ (Berešit 24,4). A jsme u toho. Tak Abraham posílá Eliezera tam, odkud musel sám odejít, aby zpřetrhal vazby s tamním modlářstvím!? To se mi snad zdá. Ještě máme v dobré paměti Boží výzvu Abramovi: „Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce…“ Tím přece Abram nastartoval svoji duchovní cestu, která z něj udělala Abrahama. Byl Kenaan, kde teď pobýval Abraham, ještě natolik horší, než Ur Chaldejský, ze kterého od svého rodu odešel? Asi na tom něco bude, protože Abraham zapřísahá svého služebníka „ při Hospodinu, Bohu nebes a Bohu země, abys nebral pro mého syna z dcer Kenaanců, mezi nimiž sídlím.“ (Berešit 24,3) Kenaan byl opravdovým centrem modlářství a tak se ti klasičtí komentátoři nepodivují nad tím, že by manželka Izáka měla být odjinud než odsud, ale zaráží je právě to nasměrování – proč to má být ze strany Abrahama, proč z Cháranu? I takový Abrabanel se podivuje: copak Betúel a Náchor nebyli taky špičkoví modláři? Nešlo tu snad o nějakou etnickou „čistotu“? Takovému pohledu by nahrával fakt, že podle Tóry měli všichni patriarchové za ženy dcery toho jediného rodu, vycházejícího od Teracha, Abrahamova otce. Že by si mysleli, že ten Boží slib daný Abrahamovi se má přenášet jen na jeho potomky a na nikoho jiného kromě nich? To by byl velice omezený pohled, poselství Tóry takové není. Jistěže je důležitý původ, ale také charakter jednotlivého člověka a především jeho víra. Rambam v dopise konvertitovi Obadjovi z Bagdádu vysvětluje a zdůrazňuje myšlenku, že i konvertita má právo říkat: „Bože našeho otce Abrahama“, protože on je jeho otcem „a všech, kteří půjdou jeho cestou“. Abraham tedy vysílá ne přímo svého syna, ale Eliezera, asi aby nebyl oslněn jen vnějším vzhledem takové adeptky na vdavky a který by měl být odolný vůči tomu modlářskému prostředí, ve kterém se bude pohybovat.
Samotná cesta za nevěstou byla úspěšná, Rebeka se pak stala Izákovou manželkou. Při jinak stručných popisech Tóry nás může udivit podrobný popis děje. Eliezer se po příchodu na místo rozhoduje, že poprosí nějakou dívku o vodu a když ona odpoví: „Jen pij, a také tvé velbloudy napojím“ (Berešit 24,14), bude to znamením, že právě ona je tou vyvolenou. Potom čteme, že právě Rebeka něco podobného řekla. A následně, v Lábanově domě,domě jejího otce, je tato příhoda vyprávěna znovu, s přesnými citáty. Eliezer do všech podrobností opakuje jak se rozhodoval, že bude čekat na tu, která v odpovědi na prosbu o vodu napojí nejen jeho, ale i velbloudy. A že právě tak se zachovala Rebeka. Někteří komentátoři v tom dokonce vidí určité pověrčivé chování. Když se má něco tak přesně splnit, tak to spojují s věšteckým předpovídáním, které je s judaismem neslučitelné. Takový Maimonides to rovnou uvádí jako příklad hanebného chování. Ale jiní, například Abrabanel a Malbim nesouhlasí s tím, že by tu o něco takového šlo. Slova Rebeky nebyla nějakou kouzelnou, magickou formulkou, která by jí otevřela zavřenou bránu. A navíc, ta slova byla přece jen trošku jiná než ta, která vyslovil Eliezer. Můžeme si je porovnat, schválně si to vyhledejte (Berešit 24,18 – 19). A právě proto, že tu máme přesně zachované citáty, vidíme, že její slova opravdu nebyla přesně taková, jak si je Eliezer naplánoval. Co bylo naopak přesně shodné a očekávané, to bylo její jednání!
Byl to test povahy a Rebeka jím nepochybně prošla a obstála. Nebyla to jen nějaká Marfuša z Mrazíku, která by s napudrovanými tvářičkami lákala Ivánka z okénka malované chaloupky. Ani česká zlatokopka, která má políčeno na devizového cizince. Rebeka mohla odmítnout pomoc, tak jak to říká Malbim: ať si sám načerpá vodu. Nebo: že to pro něj může udělat někdo jiný, než zrovna ona. Nebo: že mu teda obstará pití, ale o velbloudy ať se laskavě postará zase někdo jiný… Místo toho se projevila jako ochotná, bez váhání pomáhající, štědrá, důvěřivá. Nevíme, kolik velbloudů měl Eliezer ve své karavaně, ale vzpomínám si na informaci, že jeden takový žíznivý velbloud vypije 50 litrů vody. Rebeka tedy byla neúnavná v činění dobra! Proto byla hodná stát se pramatkou Izraele. A to je i závěr. A také další doklad toho, co potřebujeme my sami: kromě samotného původu, který by se ovšem neměl stát jen nějakou magickou formulkou, taky vlastní víru a osobní charakter, které by tomu samotnému původu dodaly obsah, život a věrohodnost, opravdovost.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire