dimanche 17 mars 2019

Avi: Parašat Vajikra (Vajikra 11 – 5,26)

Dnes začínáme číst III. Knihu Mojžíšovu- Sefer Vajikra, která je celá věnována kněžské službě v Chrámu, proto se jí také říká Torat kohanim. A naše paraša začíná slovy Vajikra-= a zavolal, kdy k sobě volá Hospodin Mojžíše, aby mu všechny tyto pokyny sdělil.
A hned se začíná výčtem různých druhů obětí, jak zvířecích, tak z polních plodů. A ty oběti jsou zápalné, přídavné, pokojné, oběti za hřích a za různá provinění. Je to úplná věda, v Tóře naznačená v hrubých rysech, v Talmudu, čili Ústní Tóře, se jde do podrobností. To předkládání zvířecích obětí bylo poplatné době, zvyklostem té doby, aby člověk měl nějaký hmatatelný projev lítosti a pokání, nebo zase nějaký projev úcty a vděčnosti. Ale komentátoři vždycky zdůrazňují, že nešlo o žádný automatismus - samotné předložení oběti nezpůsobovalo vůbec nic. Důležitý je postoj přicházejícího hříšníka, opravdová lítost. Oběti mělo předcházet vyrovnání se s člověkem, kterému bylo ukřivděno. Šlo o skutečnou změnu smýšlení. Ne jak to známe z našich novodobých dějin: my jsme se přece už omluvili, máme jiný název strany, co byste po nás ještě chtěli, holoto! To je prostě nulové pokání, které nemůže být bráno vážně, protože tam k žádné změně smýšlení nedošlo. I Izraelcům tenhle formalismus proroci vytýkali. Pán Bůh se neuspokojí s rituálem, bez opravdové touhy po návratu, bez odvrácení od zlých cest.
Proroci jinak vůbec nepochybovali o potřebě takového kultu, napadali pouze jeho pohodlnou interpretaci, která mu brala smysl: oběť nikdy nemůže nahradit pokání! Když jednou za rabi Akivou přišel pohan a ptal se, proč se skládají oběti, když prorok Izajáš jménem Hospodina vyhlásil: „Z duše nenávidím vaše novoluní a slavnosti...“ (Izajáš 1,14). Nato mu rabi Akiva odpověděl: „Kdyby řekl: „Mé slavnosti“, měl bys pravdu, ale řekl: „vaše slavnosti“. Prostě- je to tak, všichni židovští autoři se shodují v tom, že samotné oběti nejsou ani tak potřebné Bohu, jako nám samotným.
Je pravda, že Chrám nestojí, fyzické oběti tak ani skládány být nemohou. Ale určitá očekávání s výhledem na třetí Chrám se stále udržují. Ale i kdyby k něčemu takovému za určité konstelace mělo dojít, zvířecí oběti už jsou dost těžko představitelnu možností, natolik se změnilo jejich vnímání. A odpadlo už to dobové srovnávání se s podobnými rituály. A tak dokonce i takový představitel ultraortodoxie, jakým byl rav Kuk,první aškenázský vrchní rabín v tehdejší britské mandátní Palestině, se klonil k názoru, že v případném III. Chrámu už budou skládány oběti pouze ze zemědělských plodů.
Když ale Pánu Bohu nejsou potřebné ty zvířecí oběti, proč se na začátku našeho čtení objevuje tvrzení: „To bude zápalná oběť; jako oběť ohnivá bude libou vůní pro Hospodina.“? (Vajikra 1,9) Je to takový antropomorfismus, který člověka svádí k představě staříka s bílým plnovousem, který si se zalíbením přivoní tu ke kytičce fialek , onde zase k voňavé pečínce. To je samozřejmě nesmyslná představa. Bůh není nějaký požitkář, který se těší ze samotné vůně. On, jinými slovy, akceptuje osobu, která přichází s obětí, tak, jako je člověku milé vdechovat příjemnou vůni. Hlubší rozvinutí téhle metafory libé vůně navrhuje rabín Eliezer Aškenazi ze 16. století: řeč je o „libé vůni“, aby se zdůraznilo, že jde pouze o jakousi předchuť a ne samotné nasycení. Ve správně předložené oběti je už cítit příslib těch následujících dobrých skutků. Bůh cítí už tu dobrou vůli, tak jako ten, kdo čeká na hostinu a už zdálky vdechuje přicházející vůni všech možných dobrot. Hospodin se těší představou realizace, vyjádřenou v tom obětním aktu dobrých záměrů. My se dnes i bez těch hmatatelných obětí můžeme rozhodnout smířit se se svým Stvořitelem, projevit pokání a zkusit napravit co se dá. Protože, jak říká filozof Lévinas: „Etický řád není přípravou, ale samotným dosažením božskosti.“ Jenom na nás je, aby ta naše libá vůně dobrých záměrů v průběhu plynoucího času tak nějak nezasmrádla...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire