mardi 11 juin 2019

Avi: Parašat Bemidbar (Bemidbar 1:1 – 4:20)


    Třetí kniha Mojžíšova – Vajikra byla zvláště věnována kohenům a jejich kněžské službě.  Když začínáme číst čtvrtou knihu – Bemidbar (= na poušti), dostává Mojžíš od Hospodina příkaz spočítat celou pospolitost, veškerý lid Izraele. Všichni bojeschopní  muži jsou sepsáni, kromě Levítů, kteří se měli starat o Chrám. A tak to nejspíš napovídá něco o tom, že jde na jednu stranu o zavedení určitého uspořádání a rozložení tábora, aby se zamezilo chaosu při tom dlouhém putování, ale taky že jde     na druhou stranu i o opatření vojenské - právě z té vojenské služby byli Levíti vyloučeni.
  Ramban se diví, proč to všechno sčítání není pojednáno nějak jednoduše, účetně - jako prostý součet všech mužů .A proč se tu zachází do takových podrobností a zdůrazňuje se navíc  mnohokrát, že to byl jmenný seznam- takže ten soupis v naší paraše je jen náznakem celé sčítací mašinérie. Jedním z výkladů k tomu je, že jde o poukaz na nesmírnou laskavost Stvořitele. Můžeme si tak uvědomit, že do Egypta přišlo 70 lidí, a z něj vychází početný národ. Ramban ale zdůrazňuje něco jiného- místo, aby byly počítány skupiny, rody, je počítán každý zvlášť, individuálně. Ramban se domnívá, stejně jako midraš, že tak chtěl Svatý, ať je požehnán, projevit individuálně úctu a uznat velikost každého z nich. Komentátor ze 13. století tak uvádí zásady personalismu, osobního přístupu, jehož základ je přece obsažen už v tom biblickém popisu stoření člověka.
  Zvláštním problémem, který souvisí s tímto soupisem, je jeho právoplatnost. Na jiném místě, během dřívějšího soupisu, Tóra tvrdí, že se nemají počítat synové Izraele přímo, bezprostředně: „Když budeš pořizovat soupis Izraelců povolaných do služby, dá každý při sčítání výkupné Hospodinu za svůj život, aby je při sčítání nestihla nenadálá pohroma.“ (Šemot 30,12) Podle Rašiho je třeba vzít od každého půl šekelu, spočítat je a takovým způsobem dojít k hledanému číslu. Raši i někteří jiní komentátoři důsledně trvají na tom, že i v naší paraše nejde jen o sčítání hlav, ale sčítání peněz, vybraných od každého. V příkazu, který tehdy dostal Mojžíš, bylo zdůrazněno, že „bohatý nedá více a nemajetný nedá méně než půl šekelu“ (Šemot 30,15). Je to pozoruhodné zdůraznění rovnosti, v tom individuálním přístupu není nikdo před Bohem ani nadřazen, ani zapomenut.
  Odkud se vlastně vzal ten zákaz počítat lidi přímo? Zdá se trochu absurdní. Má nám to snad něco  naznačit? Možná že šlo, ve shodě s tím osobním, personalistickým přístupem o to, aby se z člověka nestalo jen to číslo. A nemusíme myslet hned na ty nejhorší asociace a vytetovaná čísla na lidských pažích v továrnách na smrt. Jde prostě o to, aby se jedinečná lidská bytost nestala jenom chladnou číselnou jednotkou, využitelnou nebo postradatelnou… Tak uvažuje i komentátor z 15. století, Jicchak Arama: „nebyli jako zvířata nebo materiální předměty, ale každý z nich měl svoji důležitost jako král nebo kněz.“ Možná, že šlo o provinění podobné tomu, kterého se dopustil král David. Podle II. Knihy Samuelovy přikázal svému veliteli vojska Jóabovi, aby spočítal lid. A i když se to veliteli nejspíš nelíbilo, královo rozhodnutí bylo nezvratné, jak se tam píše. „A potom měl David výčitky svědomí, že dal lid sečíst“. (II. Samuelova 24,10)
  Ten Davidův hřích spočíval v překročení zákazu sčítání. Musel to tedy být zákaz velké důležitosti. O to míň je pak srozumitelné, jak mohlo být přikázáno, po vyjití z Egypta, udělat soupis, aniž by tam byla zmínka o poplatku „na hlavu“. Hertz si myslí, že to bylo něco mimořádného, výjimka z pravidla. Ale s takovým názorem je osamocený. Abravanel na to jde jinak a přichází s nápadem povoleného a nepovoleného soupisu. Podle něj, když jde o nutnou obrannou potřebu, je třeba udělat soupis bez nějakých okolků. A tak to po vyjití z Egypta bylo. U Davida to bylo jinak. Ten nařídil sčítání z rozmaru, chtěl se jen pochlubit před svými nepřáteli, byla v tom pýcha. Neexistovala pro takovou věc žádná vojenská nutnost. Armáda měla uspokojit pouze ješitnost samotného krále. A v tom spočíval jeho hřích. Armáda je nutným zlem, jak učí Tóra. Z dnešního pohledu je to takový idealismus, vždyť, jak dlouho by asi existoval Izrael bez armády. Ale armáda není něčím samostatně, nezávisle důležitým. Nemá být cílem sama o sobě. Vidíme i tu realitu dnešního světa. Kolik je „rakeťáků“, vůdců, kteří klidně nechají pomřít hlady půl národa, jen když budou mít ty nejničivější zbraně- i vlastní lidé jsou pro ně jen čísla, pouhá kolečka v té mašinérii marné slávy. A jiní rovnou říkají, že nás vymažou z mapy světa. Pro takové mocipány platí to varování s Davidovým případem. Mohou se snadno přepočítat. Vždyť i taková postava jako je David, když projevil pýchu se samolibým přepočítáváním své armády, mohl si pak už jen vybrat ze tří hrozných trestů...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire