dimanche 7 juillet 2019

Avi: Parašat Korach (Bemidbar 16:1 – 18:32)


    Dnešní paraša Korach ze IV. Knihy Mojžíšovy připomíná zvláštní vzpouru Kórachovců. Kórach a ti, kteří se k němu ve vzpouře proti Mojžíšovi a Áronovi připojili, nebyli bezvýznamní lidé. Měli své postavení, ale bylo jim to málo. Chtěli víc, pokud možno úplně nejvíc. Kórach nesnesl unikátní postavení, které měl Mojžíš a jeho bratr Áron. Nechtěl si připustit, že by tito dva lidé byli Bohem vybráni, aby splnili určitý úkol. A tak je začal napadat a používal přitom i velmi nesmyslné argumenty.
  V Tóře čteme: „Shromáždili se proti Mojžíšovi a Áronovi a vyčítali jim. „Příliš mnoho si osobujete. Celá pospolitost, všichni v ní jsou svatí a Hospodin je uprostřed nich. Proč se povznášíte nad Hospodinovo shromáždění?“  (Bemidbar 16,3)
  Proč zaútočil Kórach zrovna na to, co popisoval jako Mojžíšovu povýšenost, pýchu? Vysvětluje to jeden chasidský příběh:  Chasid, který sloužil jako šámes rebeho Jicchaka z Vorki, kdysi  vzpomínal, co se stalo, když doprovázel rebeho na jedné z cest do Varšavy. Přes den vykonali, co měli na práci a večer se vraceli do hotelu. Tam našli dveře svého pokoje popsané odshora dolů všemi možnými urážkami a nadávkami na rebeho. Šámes byl tak vyvedený z míry, že vůbec nevěděl, jak na to má zareagovat. Ale rebe ho uklidnil: „Nedovol, aby se to dotklo tvé duše, protože já jsem se od svého učitele, Avrahama Mošeho, naučil lekci k tomuto tématu. Můj učitel poukazoval na to, že ti, kteří podněcují kontroverze, spory, vždycky napadají ten charakterový rys, který je jejich oběti nejbližší. A přitom právě zmínil případ Kóracha a jeho stížnosti vůči Mojžíšovi: „Proč se povznášíte nad Hospodinovo shromáždění?“- jako by byl zrovna on arogantní a nadřazený, zatímco samotná Tóra dosvědčuje to, že „Mojžíš byl velmi pokorný, více než všichni lidé na celé zemi.“ Zkrátka ti, kdo se nás chtějí nejvíc dotknout, zaútočí na to, na čem nám nejvíc záleží: na pokoře, poctivosti, věrohodnosti. To chtějí takoví lidé zpochybnit, aby si sami připadali lepší.
  Další kraťoučký příběh to popisuje až legračním způsobem. Vypráví se o jednom učenci, který rozhodně nebyl chasid, ale pořád ho trápil jeden problém, který nebyl schopen rozlousknout a tak se nakonec rozhodl, že ten problém přednese jednomu z výjimečných představitelů chasidismu, reb Jákobu Jicchakovi, Chozemu z Lublinu.
  „Proč, rebe“, ptal se, „se k tobě stahuje tolik tisíc lidí ze všech stran? Co tu mohou vidět zvláštního? A proč nepřijdou ke mně? Copak nejsem větší učenec než jsi ty?“
  „Abych ti pravdu řekl“, odpověděl Choze poklidně, „jsem tím ohromen stejně jako ty. Protože já znám svoji hodnotu. Kdo jsem já, co jsem já, aby za mnou měli lidé chodit a ptát se mě na cesty, vedoucí  k našemu Stvořiteli  A proč, skutečně, nechodí navštěvovat tebe, když tě znám jako učitele nezpochybnitelné pověsti, opravdové hory Sínaj v poznání Tóry?
  Ale možná v tom je ten háček. Protože já jsem překvapen, že lidé přichází ke mně, nechápu čím to je, že přichází ke mně; a protože ty jsi překvapen, že nepřijdou k tobě, a trápíš se- čím to je, že nepřijdou k tobě…“
  Možná  jsem už s tím tématem pokory otravný, ale o čem jiném mluvit, když jde o Kórachovu vzpouru.  Někteří lidé prostě touží nade všechno být jaksi nahoře, v záři reflektorů, užívat si obdivné komentáře a lichotky, mít určitou moc. A pokud jim do toho jejich pěkného scénáře vstoupí nějaká, podle nich, nula, neumí se ovládnout a snaží se ji ze všech sil  zničit, aby pódium patřilo jen jim. Je to destruktivní činnost, která spolehlivě ničí jakékoli společenství. Na čí straně jsou Boží sympatie, je z příběhu více než jasné. Kórachovci podléhají přímému Božímu trestu, doslova se propadají do země. A Mojžíš, jako absolutní  vzor pokory, tu pro nás zůstává stále.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire