mardi 18 août 2020

Dítě v synagoze

 Naše štrasburská liberální synagoga zůstane zavřená až do září, ale na začátku srpna jme byli jako obvykle v Čechách a nemohli jsm si nechat ujít návštěvu liberecké synagogy. Navíc tam zrovna byl i rabín David Maxa, takže nebyl jen kabalat šabat, ale i šabat šacharit. David má syna, který je jen o dva měsíce mladší než Šmuli, takže se dvěma malými kluky to byla v synagoze celkem jízda. David pro kluky udělal speciálni kabalat šabat a ukázal jim svitek Tóry (na což dodneška Šmuli vzpomíná), kabalat šabat pro dospělé pak Šmuli strávil tím, že běhal po rampě nahoru a dolů a vzhledem k architektonickému řešení liberecké synagogy dělal spoustu hluku, ale zdá se, že to nikomu nějak extra nevadilo. Je fakt, že liberecká synagoga je na děti mnohem lépe připravená než ta naše ve Štrasburku. Dost nás to s Elim inspirovalo a některé prvky zkusíme zavést i u nás, jen co se vyjasní, zda kvůli epidemii budou mít děti vůbec do synagogy přístup...o tom příště. Člověka vůbec nenapadne, jak jsou tyhle malé úpravy pro dětské návštěvníky důležité, dokud sám děti nemá.

Na šabat šacharit se sice nesešel minjan (to není v srpnu zas až takové překvapení, ani tak bych neřekla, že jsme si čtení z Tóry připravovali zbytečně, prostě jsme si zase jednou osvěžili kantilaci a já jsem si připoměla, jak moc mě kantilace baví). Šmuli byl nadšený, že zase může běhat po celé synagoze a vykukovat na nás z ochozu a klouzat se na klouzačce...

Na druhou stranu jsme si naplno uvědomili, že už to není to malé miminko, které jsem vloni na Roš Hašana měla v nosítku a on buď koukal nebo spinkal, ale každopádně byl potichu. Teď běhá, výská, křičí, rozčiluje se, když se mu něco nedaří a nic z toho nedělá potichu. A neumím si moc představit vést šacharit a číst z Tóry s dítětem, které se mi věší za sukni nebo mi nosí knížku a "maman, koukat!" Na druhou stranu bych byla ráda, kdyby slyšel šofar, protože to by pro něj byl velký žážitek, zatím si šofar ukazujeme jen v knížce...s Elim se teď o organizaci svátků bavíme prakticky denně, takže můj příští post bude nejspíš právě o tom...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire