lundi 30 août 2021

Avi: Parašat Ki Tavo (Devarim 26,1 – 29,8)

     V naší paraše dál Mojžíš připravuje Izraelce na to, jak si mají počínat v zemi, kterou jim Bůh zaslíbil. Jde tu na začátku naší sidry konkrétně o „bikurim“, čili obětování prvních zralých plodů. Nejdříve šlo  o všechny druhy plodů, pak se to ustálilo na sedmi druzích. Byly to: pšenice, ječmen, hrozny, fíky, granátová jablka, olivy a datle či med. Tyhle první plody se přinášely do Chrámu kněžím a jen ti je směli jíst. Bylo to samozřejmě i praktické, protože kněží neměli svůj díl země, který by mohli obhospodařovat. Věnovali se jen chrámové službě. Ale vyjadřovala se tímto způsobem i vděčnost Bohu za tu darovanou zemi i za její úrodnost.

  Dokonce už na počátku jara označoval  ten pěstitel stužkou první květy, aby si tak poznačil ovoce, které přinese v koši do Jeruzaléma. To bylo taky svým způsobem významné.  Člověk od začátku věděl, že se o úrodu podělí, nebylo mu to zatěžko, počítal s tím. Určitě znáte tu „pěknou“ českou průpovídku: „Nedám, sám mám málo!“ Takové dobráky povzbuzuje král Šalomoun v knize Přísloví takto: „Cti Hospodina ze svého majetku i prvotinami z celé své úrody! Bohatě se naplní tvé sýpky, moštem budou přetékat tvé kádě.“ (Mišlej 3,9-10) A jinde říká: „Někdo rozdává a přibývá mu stále…“ (Mišlej 11,24). V případě desátků se můžeme u Malachiáše dočíst: „Přinášejte do mých skladů úplné desátky. Až bude potrava v mém domě, pak to se mnou zkuste, praví Hospodin zástupů:  Neotevřu vám snad nebeské průduchy a nevyleji na vás požehnání?“ (Malachiáš 3,10) Je to zvláštní, pokoušet štěstí zkoušením Boha u jiných přikázání je zakázáno – „ Nezkoušejte svého Boha“ (Devarim 6,16), ale tady jsme k tomu přímo vybízeni.

  Izraeli se říká „rešit tvuato“ = „první z (Boží) sklizně“ – prvotina jeho úrody (Jeremiáš 2,3) a proto je vhodné, abychom přinášeli „merešit kol pri haadama“ = z prvotin všech polních plodů (Devarim 26,2), Bohu, který je také označován jako „Rešit“, protože on je První, před počátkem. Toldot Jicchak píše, že bylo Božím záměrem naučit nás být celistvými ve všech našich dobrých vlastnostech, jak vůči Bohu, tak i vůči člověku právě tímto přikázáním obětí bikurim, té první úrody.

  Jak se to dělalo prakticky v době Chrámu? Jednotlivé druhy se nosily v koších zvlášť. Pokud byl někdo chudší, naskládal plodiny odděleně, ale do jednoho koše, předepsaným způsobem. Chodilo se v průvodech. Ti bohatší si mohli své koše nechat nést, ale jen k Chrámové hoře. Pak i ten nejbohatší musel vzít koše na svá bedra, předat je knězi do ruky, odříkat sám určitou pasáž a chválit Boha. V tom se projevovala ta rovnost před Bohem a stejná vděčnost a pokora.

  Cror HaMor připomíná, že Tóra vedle sebe položila pasáž o bikurim a o Amálekovi, tom nepříteli Izraele a Boha. Stejně jako bikurim, se také Amálekovi říká „rešit“: „rešit gojim Amalek“= „Amálek je prvotina pronárodů“ (Bemidbar 24,20) To Amálek se snažil Izraeli překazit příchod do zaslíbené země a připravit ho o Boží požehnání.  Proto je obětování prvotin zároveň oslavou toho, že tomu věčnému nepříteli se jeho záměr nevydařil. A tak v dobách Chrámu to nebylo jako dnes, když vzdycháme před berňákem. To byla radostná, slavnostní procesí, která se ubírala k Jeruzalému.

  Dnes, když Chrám není, se naši moudří zamýšleli, jakým jiným způsobem uctít Boha a vyjádřit mu vděčnost. Říkají,že když například někdo umí skvěle zpívat, měl by právě zpěvem uctívat Boha. To je jeho „rešit“, to první, nejlepší. Vždycky jen musí dávat pozor, aby to nedělal pro potlesk a obdiv lidí, ale cílem má být uctít Hospodina tím svým nejlepším způsobem. A stejné je to u dalších obdarování.

  Letos jsem se mohl zúčastnit dvou „výjezdních“ šabatů. Pokaždé se jelo do opravených synagog, kterým chybí právě to podstatné, zavraždění  Židé, o které se „postaral“ ten poslední  Amálek. Jednou jsme byli ve Čkyni, podruhé v Úštěku. Ale nepadala na nás tíseň, nebo smutek. Jednak byly tyto budovy zachráněny před totálním zničením. A pak, díky pořadatelům se podařilo něco úžasného – z různých míst se tak jako do jeruzalémského Chrámu sjeli s veselím lidé, kteří chtěli společně uctít svého Boha, každý se svým „rešit“, svým darem, který potěšil i všechny ostatní. A taky jsme se mohli posílit ve vědomí, že Amálek není ten, kdo má poslední slovo. Jen na nás je, jestli si omašličkujeme to svoje nejlepší a budeme ochotní s tím přijít a s díky to předat. Pak i „běžný“ šabat může být výjimečným svátkem a radostí. Zkusme Boha, jestli nám pak požehná.

Synagoga v Úštěku


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire