mercredi 4 août 2021

Čelenka místo jarmulky

 Kdysi dávno v počátcích svého blogování jsem napsala článek "Proč nosím sukně a nenosím jarmulku", ke kterému bych dneska rád dodala malý update. Ano, po svatbě jsem začala nosit do synagogy čelenku nebo čelenko-šátek, který je ovšem zcela nekompatibilní s tefilin. Když máte nasazené tefilin, nesmí se nic, kromě vašich vlasů dostat mezi tefilin a hlavu. Tehdy jsem pochopila (a jeden konzervativní rabín v Jeruzalémě mi to i řekl), proč je kipa tak praktická. Ale protože já kipu nosit nechtěla, našla jsem kompromis v podobě šátkové šály-nasadím tefilin, na šátku udělám volný uzel a šátek nasadím přes tefilin. A je to.

V únoru 2020 vyšel článek "The Jewish Headband Nation", který jsem myslím i sdílela na facebooku blogu, o židovkách z konzervativních a liberálních kruhů, které se rozhodly místo kipy nosit právě čelenku. Článek mi ležel v hlavě a po prvním lockdownu jsem i krátkou dobu začala čelenky nosit denně a po celý den. Ale nevydrželo mi to dlouho, protože se ukázalo, že moje čelenky nejdou moc dohromady s mým oblečením. A celou záležitost jsem zase odsunula k ledu. Ale s tím, jak se po příchodu Šmuliho proměnila moje náboženská praxe, jsem prostě potřebovala nějakým způsobem sama pro sebe potvrzovat svoje židovství, toho, jaký život chci vést, na kontinuální bázi. Mít něco, co mě provází celý den (magen david jsem z krku sundala pár měsíců po porodu, jakmile si s ním začal Šmuli nepříjemně hrát při kojení). Nejsem ortodoxní a nemám nejmenší ambice si zakrývat vlasy. Kipa u mužů také neslouží k zakrývání vlasů, ale jako výraz úcty k  Nebesům (jirat Šamajim), která jsou nad námi. A čelenka plní úplně tu samou úlohu a ještě s tou výhodou, že není univerzálně profláknutá jako židovský náboženský symbol, takže se nemusím bát problémů.

Na druhý pokus jsem se tedy už důkladněji připravila a ušila si několik čelenek v základních barvách a doplnila tak ty vzorované, které se obtížněji kombinují. Ještě by se mi pár barev hodilo, ale myslím, že základní výbavů mám a od té doby je poctivě nosím. A ano, myslím, že nějaký efekt v oblasti jirat Šamajim to má...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire