jeudi 20 octobre 2022

Avi: Parašat Berešit (Berešit 1,1-6,8)

Po roce opět začínáme číst Tóru od začátku, od I. Knihy Mojžíšovi, od prvních slov: „Berešit…“ = na počátku, nebo v počátku. Symbolickou řečí se tu mluví o etapách stvoření, o Stvořiteli a o těch, které s láskou stvořil, o nás. Bůh nás stvořil jako nedokonalé bytosti, s potenciálem vykročit dobrým směrem k vlastnímu zlepšení. K tomu nám slouží právě Tóra a její přikázání. Podle smlouvy s Hospodinem jsme jeho zvláštním vlastnictvím a Tóra je zase naším národním pokladem. Ten poklad ale neleží v trezorech nějaké naší státní banky, ale v každé synagoze, v každé domácnosti, a v ideálním případě i v srdci každého z nás. Potíž je v tom, že společně s tímto pokladem jsme získali od našeho Stvořitele i svobodnou vůli tímto pokladem pohrdnout a zabývat se něčím nesrovnatelně méně hodnotným. Tu chybu teď neuděláme a podíváme se na text Tóry očima midrašů. Co říkají o stvoření světla?

Nejprve text Tóry: „I řekl Bůh: „Buď světlo!“ A bylo světlo. Viděl, že světlo je dobré, a oddělil světlo od tmy. Světlo nazval Bůh dnem a tmu nazval nocí…“ (Berešit 1,3-5). A co na to midraše? Bůh stvořil dva zdroje světla k osvětlení světa – slunce a měsíc. Vytvořil ale také třetí, nádhernější světlo. Svět nebyl hoden tak zářivého světla, a proto vzal toto světlo a ukryl ho pro spravedlivé.

Rabi Šimon říká, že slovo „světlo“ se tu v textu objevuje pětkrát a tak představuje každou z pěti knih Tóry, která je sama přirovnávána ke světlu.

„Budiž světlo“ odkazuje na první knihu, knihu Berešit, která pojednává o tom, jak Bůh stvořil svět světlem. Podruhé je napsáno „a bylo světlo“, což je narážka na knihu Šemot, druhou knihu Tóry, ve které je popsán izraelský exodus z temnoty egyptského exilu a jejich následné vykoupení. Toto vykoupení je srovnáváno se světlem – jak je to psáno u egyptské rány temnoty: „Ale všichni Izraelci měli ve svých obydlích světlo“ (Šemot 10,23).

Potřetí se slovo světlo objevuje ve verši: „Bůh viděl, že světlo je dobré“. To symbolizuje třetí knihu Tóry, knihu Vajikra, která pojednává o obětech. První povinností při přinášení obětí bylo pokání, a pokud člověk činil pokání správně a přinesl příslušnou oběť, Bůh mu dal podíl na svém světle. Počtvrté Tóra říká: „Bůh oddělil světlo od tmy“, což je odkazem na čtvrtou knihu Tóry knihu, knihu Bemidbar, která nám říká, jak se Izrael oddělil od svých zlých cest a jak je v poušti doprovázel miškan – přenosný chrám, který jim osvětloval cestu. Konečně popáté říká: „Bůh nazval světlo dnem“, což představuje pátou knihu Tóry, knihu Devarim, která obsahuje pouze přikázání a zákony, které osvěcují ty, kdo se je učí a dodržují je.

Z toho všeho se dozvídáme, že existuje pět druhů světla. Prvním byl stvořen svět; druhým je světlo vykoupení; třetí je vyhrazeno tomu, kdo činí pokání; čtvrtým je Chrám; a pátým je Tóra a její přikázání. Verš „buď světlo“ nás učí, že Bůh stvořil svět prostřednictvím tohoto světla, protože bezprostředně po těchto slovech začalo stvoření.

Slovo „jehi“ (=buď) má číselnou hodnotu dvacet pět, aby nám to ukázalo, že svět byl stvořen dvacátého pátého dne měsíce Elul. A Gemara nám říká, že Adam byl stvořen na Roš ha-šana, šestý den stvoření. A proč byl stvořen jako poslední? Všechno ostatní bylo stvořeno před Adamem, aby se Adam tak snadno nestal pyšným. Člověk má pamatovat na to, že i zvířata, šelmy i obtížný hmyz byl stvořen před ním. Dalším vysvětlením je, že člověk byl stvořen po tom všem, aby na něj čekal plně připravený svět.

Nejspíš jsou pravdivá obě tvrzení. Nedávno byl u Opavy objeven úžasný zlatý poklad, půlmetrový zlatý diadém či opasek, deset centimetrů široký. Je to unikátní památka a poklad nevyčíslitelné hodnoty. Byl objeven na řepném poli a na první pohled vůbec nevypadal jako něco úžasného. Kdo ještě neobjevil hodnotu Tóry sám pro sebe, má před sebou ještě báječný objev. Tak jako archeologové nejdřív museli vzácný nález zbavit hlíny a povrchových nečistot, aby ho pak rozbalili a doslova potom oněměli nad tou nádherou, i některé z nás ještě teprve čeká objev toho pokladu nejcennějšího. Zatím se jim třeba nejeví tak atraktivní. Všechno je tu ale pro nás už připraveno. A my se tak opět můžeme s pokorou začíst do prvních kapitol Tóry…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire