mercredi 20 avril 2016

Poslední předpesachové přípravy

Do Pesachu zbývají dva dny (respektive 48 hodin) a přípravy jdou do finále. V místním košer obchodě nestíhají doplňovat zboží do regálů, protože jak už jsem psala, Pesach je svátek, který často v nějaké formě dodržují i židé, kteří jinak mají svoje židovství dost na háku a ortodoxní nakupují, jak kdyby se obchod chystal nadobro zavřít. Já jsem začala s nakupováním už před 14 dny, takže dneska jsem už jen doplnila to, co jsem minule zapomněla a kdyby nám náhodou něco chybělo, obchod bude mít během chol ha-moed (polosváečních dní uprostřed svátku, tedy v tomto případě od pondělí do čtvrtka) otevřeno, takže hlady opravdu neumřeme. Četla jsem letos na webu několik vášnivých diskuzí ohledně kitnijot (to jsou ty luštěniny a jiné obilninám více či méně podobné plodiny), protože konzervativní rabinát (Rabbinical Assembly) povolil jejich konzumaci pro aškenázské židy, kteří je jinak mají tradičně zakázané (už asi 800 let). Diskutovali převážně američtí židé, kteří jsou právě převážně aškenázští a tím pádem dostupnost potravin, které jsou košer le-pesach a zároveň obsahují kitnijot, mizivá. Tady ve Francii takové problémy neřešíme. Vzhledem k tomu, že je tady velká komunita sefardských židů, kteří kitnijot o Pesachu vždy jedli, nabízí košer obchody potraviny košer le-pesach-kitnijot (tedy na obalu je označeno, zda daná potravina kitnijot obsahuje a nebo ne, a každý se rozhodne podle toho, kterou tradicí se řídí).
Zítra večer nás čeká úklid jídelny a vykošerování kuchyně (i když nějaké přípravy uděláme už dneska) a už teď se mi z té představy ježí chlupy na zádech. Ale na druhou stranu se u na svátek moc těším a bez těch příprav by to prostě nebylo ono....

Jak se košeruje kuchyň na Pesach? Záleží, jak moc přísnými pravidly se řídíte a kolik nádobí speciálně na Pesach máte. My se řídíme postupem vydaným konzervativním Rabbinical Assembly a nádobí máme dost, takže musím "jen" vyklidit a vymýt kovové police, které běžně používám jako špajz, všechno, co přes Pesach prodáme dát do krabice, vykošerovat myčku, dřez a sporák, přikrýt pracovní desku plastovou fólií (pořídila jsem na to takový ten plastikový "ubrus", který budeme moct používat i další roky, takže budeme ekologičtí, plýtvání hliníkovými foliemi a plastem je jedna z věcí, které nerada vidím). A nakonec nanosit nádobí a uzavřít skřínky s nádobím, které nebudeme během svátku používat.

A pak už všem popřeju jen PESACH KOŠER VE-SAMEACH! VESELÝ A KOŠERNÝ PESACH!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire