mercredi 9 novembre 2016

Lech lecha (Gen. 12:1-17:27)

Lech lecha, překládané jako: "Vyjdi sobě," "odejdi sobě," "vyjdi k sobě" a nebo také "Běž, běž!" se v celé Tóře objevuje jen dvakrát. Poprvé zde, když Hospodin žádá Abrahama (v tu dobu ještě Avrama): "Odejdi sobě, ze své země, ze svého rodiště a z otcovského domu do země, kterou ti ukáži!" (Gen. 12:1) a podruhé, když ho žádá, aby obětoval Izáka. To nemůže být náhoda :-) (tím předznamenávám, o čem bude příští draša).
Tato paraša ukazuje, proč je Abraham otcem všech konvertitů (hebrejské jméno po konverzi je XY ben/bat Avraham ve-Sara, XY syn/dcera Abrahama a Sáry). Abrahámem začíná monoteismus a tím, že se na tuhle cestu vydal, musel zpřetrhat svoje pouta k rodné zemi, městu i rodině, stát se odlišným, vyčnívat. Neznamená to, že by Terach přestal být jeho biologickým otcem, ale že přestal být jeho otcem v duchovním smyslu, tradice otce už nebyly tradice syna. Abraham musel opustit to, co se doma naučil, jak byl vychován a začít "na zelené louce" budovat svoji novou identitu. Zní to možná jednoduše, ale není.
Paradoxně ale Terach šel kus cesty se svým synem: "A Terach vzal svého syna Avrama a svého vnuka Lota, Haranova syna, svou snachu Saraj, ženu svého syna Arama, a vyšli s nimi z Ur Kasdim, že půjdou do země Kenaán, došli ale do Charan a usadili se tam. " (Gen. 11:31, závěr parašat Noach). Rabi Sacks nabízí dvě možnosti-buď Abrahama oslovil Hospodin už v Uru a jeho otec souhlasil a část cesty šel s ním, než se rozhodl zůstat v Charan (opírá se o komentář Ibn Ezry a zároveň tím odporuje tradičnímu midraši vyprávějícímu o dramatickém rodinné rozkolu mezi pohanem Terachem, který se živí jako výrobce sošek bůžků a jeho synem Abrahamem) a nebo se na cestě do Kenaánu vydal sám od sebe a na Abrahámovi bylo tuto cestu dokončit, dotáhnout do konce to, co jeho otec nedokázal.
Abrahámův odchod z domova totiž představoval a stále představuje problém-jak mohl Abraham nectít svého otce a nechat ho samotného v Charan ve věku 145 let (Terach zemřel ve 205). Část komentátorů se opírá o midraš, který říká, že Terach byl výrobcem a prodejcem model a Abraham, když byl jednou v kšeftě sám, rozbil všechny modly napadrť, krom té největší-té pak dal do rukou palici. Když Terach přišel a viděl tu spoušť, obořil se na Abrahama, který mu tvrdil, že to ta největší modla se rozzlobila na ostatní a rozbila je. Terach mu na řekl, že modla přece nic takového udělat nemůže a Abraham kontroval, proč je tedy uctívá? A po této roztržce musel odejít z domova (další midraš ještě přidává, že byl Abraham za trest vhozen do hořící pece, ze které zázrakem vyvázl). V tom případě je Terach hříšník a modloslužebník, ktrý je "mrtvý už zaživa" (Raši) a Abraham tedy není povinen s ním zůstávat. Maharal zmírňuje a říká, že Abraham byl zproštěn povinnosti se postarat o otce, protože měl za úkol jít do Erec Jisrael a určitým způsobem přestal být součástí svojí biologické rodiny.
Přijmeme-li komentář rabiho Sackse, pak Abraham odešel z otcova domu s jeho souhlasem, aby splnil, co od něj Bůh žádá. A možná je těžší zkouška odejít z otcovského domu, kde mu nic nechybí a který se vlastně "vydal na cestu"s ním, než za sebou po hádce prásknout dveřmi.

1 commentaire:

  1. Odchody byvavaji nekdy dost dramaticke a nezridka jsou doprovazeny destrukci. Nejcitelnejsi to byva prave v duchovni, nabozenske oblasti - rozmlacenim model, se kterymi uz nechceme mit nic co do cineni, na cimpr campr. To jsou ciny, ktere okoli neodpousti. Pak uz nezbyva, nez se vydat na cestu do neznama. Vetsinou jine reseni tak jako tak nezbyva.

    RépondreSupprimer