mercredi 2 novembre 2016

Paraša Noach (Gen. 6:9-11:32)


Tahle paraša obsahuje další z notoricky známých příběhů, o Noemovi a jeho arše. Původně jsem se chtěla věnovat jiným problémům, ale aféra kolem uzavření obchodů v den státního svátku a argumentace  proti mě inspirovaly a text jsem nakonec přepsala. Když se podíváme na rozdíly mezi "předpotopním" a "popotopním" světem, najdeme dva zásadní-jednak první lidé měli zakázáno jíst maso a teprve Noe tomu dostane od Hospodina svolení a druhý rozdíl je, že po potopě dá Hospodin Noemovi 7 důležitých přikázání, která jsou nezbytná pro fungování civilizované společnosti: zákaz modloslužby, vraždy, smilstva, krádeže, jedení masa ze živého zvířete (v podstatě jde o zákaz jakékoliv krutosti vůči zvířatům)  a rouhání (ve smyslu dělání špatné reklamy-od nesplněných slibů, falešných přísah až po násilí páchané ve jménu Boha) a příkaz zřídit soudy, které budou dohlížet na dodržování výše uvedených a hájit spravedlnost. Takové celkem jasné a logické zákony, že? Proč to těch 10 "předpotopních" generací nezvládlo?
Tóra říká, že důvodem k potopě bylo, že se na zemi rozmohla nepravost a nespravedlnost (A Hospodin viděl, že se na zemi rozmohla lidská špatnost a zlo je sklonem myšlenek lidského srdce po celý den, Gen. 6:5) a když Bůh slibuje Noemovi, že už víckrát potopu na zemi nesešle, dává mu u toho právě těch sedm přikázání. Logicky z toho vyplývá, že bez příkazů "shora" lidé jako celek nejsou schopní prosadit dobro a spravedlnost, že náš zlý pud (jecer hara)-lenivost a pohodlnost nás vede na šikmou plochu. Člověk, ač se nerodí špatný, potřebuje mít pevný referenční bod, aby se špatným nestal.
Právě v argumentaci odpůrců zákona o uzavření velkých obchodů o 7 státních svátcích v ČR se hodně objevoval argument, že "přece nikdo nebude nakazovat obchodníkům, kdy mají mít otevřeno nebo zavřeno, že je to zásah do svobodného podnikání a sociální inženýrství". Upřímně, nejsem zastáncem toho, že by měl být zákon na každou pitomost, ale na druhou stranu to nevypadá, že by se to bez těch předpisů na každou kravinu obešlo, protože se naprostá většina lidí snaží vytřískat co nejvíc a očůrat věci co nejlíp, obvykle na něčí úkor.

Je mi jasné, že argumentace Bohem a jeho přikázáními v Čechách moc na úrodnou půdu nepadne a zakazovat prodej v neděli je zbytečné, když většina populace neděli, sobotu ani jiný den nesvětí. Šabat je připomínkou stvoření světa a východu z egyptského otroctví, dnem, kdy se nevěnujeme své všední práci, ale rozjímáme o Bohu, trávíme čas s rodinou, přáteli a komunitou. Později křesťané transformovali šabat na neděli, ale její význam byl stejný. Dnes, kdy křesťanství hraje v ČR malou roli zbyly jen státní svátky jako příležitost se zastavit, strávit čas s nejbližšími a třeba i popřemýšlet o tom, kam naše země směřuje a kam bychom chtěli, aby směřovala, státní svátek se nestal státním svátkem pro nic za nic, takže je co si připomínat. To není šikana podnikatelů, to je upozornění všem, že jsou v životě i další důležité věci, než jen vydělávání peněz. Myslím si, že konzum, tlak na výkon a úspěch se staly moderní modlou. Pokud nebudou existovat dny, kdy naši pozornost zaměříme na něco jiného, šikmá plocha nás nemine. No a protože naši obchodníci a zákazníci pozapoměli, k čemu takový státní svátek má sloužit, neobešlo se to bez příkazu shora. Jak potvrzuje paraša Noach, některé věci, byť se zdají samozřejmé, je potřeba mít nakázané.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire